Hej,

Vi håller på att bygga ut vårt hus med ca 40 m2 och har idag ett system med FTX ventilation. Efter utbyggnad blir huset ca 120 m2 och jag tänkte byta ut samt flytta FTX aggregatet.

Bekymmer är att allt blir bakvänt när jag flyttar huset till andra sidan huset, d.v.s. smalaste rören först och grövsta sist. Funderar därför på att skrota den gamla "stammen" och lägga en ny med 160 rör genom hela huset och ansluta de befintliga ventilerna samt 2+2 nya ventiler.

Funderar nu på om det kan finnas någon nackdel att köra 160 rör på både från och tilluft?

Idag ligger det endast 160 första biten sen 100 för tilluft och 125 för frånluft. I och med att jag lägger till ventiler och byter till ett kraftigare aggregat är jag rädd att den gamla stammen blir för klen samt att det blir nästanlika mycket jobb att försöka återanvända.

Åsiket och tips i detta ämne mottages!!

/Lennart

160 - 120 - 100 mm spirorör är nog rätt normalt för villainstallationer.

Men det är klart att de grövsta rören skall vara närmast aggregatet, och de klenaste närmas utblås och utsug.

Du han inte bra flytta rören för att passa den nya installationen?
Men just spirorören är väl inte så dyrt kanske.

Att gå upp i rördimension när du byter ventilationsaggregat kan kanske vara motiverat.
Det är ju en avvägning så inte lufthastigheterna blir för stora och börjar ge upphov till brus och vinanden.

Vill minnas att den kritiska lufthastigheten brukar sättas till 3 meter per sekund.

Så det är "bara" att räkna på vad det nya "kraftigare" aggregatet ger.
Kanske idé att anlita en ventilationsexpert?
Kostar nog bara några få tusenlappar, en "bagatell" i sammanhanget.
Så får du lite mer säkerhet att det blir bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.