Hej

Vet när jag började titta och planera för något år sedan med, då tänkte jag mig 160 mm alt 110 avloppsrör som stödrör sen kiespumpa sig ner så långt ner det går i med foderrör. Borde iaf vara ett alternativ

Ja faktiskt, det är faktiskt min plan med. Borra för hand en bra bit. Ner med foderrör så man är safe.

Men kiespump, jag har googlat och kolla videos. Det ända jag ser är ställningar och taljor tyngder. HUR funkar det? Jag har inte lyckats förstå pressar man vattnet ner så vägen spolas fram eller?

@TotalControl vad tror du?

Puh... Det tog lite tid och många funderingar att plöja igenom alla 970+ svar sedan 2008 men det har det varit värt. Vill passa på att tacka ”eldsjälarna” i tråden för all information och även om man borde kunna allt om detta nu så har det uppstått lite frågor på vägen jag hoppas kunna få hjälp med.

Mina förutsättningar och förhoppningar..
Bor i Viby utanför Kristianstad med postglacial sand 30-50 m ner till sedimentberg och ”ovanligt bra” uttagsmöjligheter på 60000-200000 l/h enligt SGU. Grannen har en nerknackad spets på ca 7 meter och grundvattnet kom vid ca 3 m. Spetsen är sedan 1977 och det enda som gjorts sedan dess är att byta pump en gång. Inga problem med tillflöde utan han får vad hans pump klarar av. (Ca 45l/min)
Började de här funderingarna med önskan att bygga sprinklersystem till gräsmattan på 250 m2 samt lite droppvatten etc till rabatter men har idag bara kommunalt vatten med väldigt dåligt flöde. (11 liter per minut i bästa fall..)
Tänker att jag börjar med att se vad jag får för kapacitet på brunnen och beroende på det delar jag upp Gräsmattan i zoner.

Har lånat en jordborr (20 cm i diameter / 7 meter) av en jobbarkompis med tanken att se hur långt jag kom och sedan köpa en spets och galvade rör och knacka ner resten. Har även en komplett pump (EMS maxi jet 100M) så det finns ju möjlighet att bli en enkel och billig historia om jag får igång det.
Meeeen... Efter att jag läst här har jag såklart blivit sugen på att testa filterbrunn istället.

Alt1:
Lägga några hundralappar på rör och spets samt lite jobb och se vad det ger..?
Tänker att det trots allt finns många med denna lösning som är nöjda och jag kan i stort sett vara klar i helgen med lite tur..

Alt2:
Lägga ner lite mer pengar och och tid och satsa på filterbrunn direkt..?
Bättre på alla vis (?) förutom högre kostnader, väntan på material samt möjligtvis att behovet inte finns pga av liten gräsmatta..?

@Hensås
Kiespump varianten fungerar väldigt bra. I alla fall om man har sand / grus.
Grejen med kiespumpe är att efter du har borrat med jordborren och hamnar i grundvattnet så kommer man inte längre ner.
För väggarna kollapsar när du tar upp jordborren i och med vattnet.
Det är då Kiespumpen kommer in och blå brunnsrör med stupstock och tyngder. Blåa brunnsrören/filter är öppna i vardera ända.
Kiespumpen är en vaccumpump.
Den har ett rör, en kolv och en klaff backventil på ändan av röret.
När du hissar ner Kiespumpen så ska den ligga på botten av hålet och repet ska vara löst så att kolven är i sitt främre läge.
Sen när du drar i snöret så åker kolven upp och bildar ett undertryck så du suger in grus i pumpen. Det måste vara vatten i hålet annars skapar du inte ett tillräckligt undertryck.
Klaff backventilen gör så att sand/grus stannar kvar i röret på Kiespumpen.
Samtidigt som gruset sugs in i Kiespumpen så åker brunnsröret ner automatisk i och med att du tog bort material under brunnsröret. På så sätt hinner inte hålet kollapsa.
Sruostocken och tyngder är just för att den ska åka ner ögonblickligen när du kies pumpar. Då hinner inte hålet gå igen.

Redigerat:
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Välkommen @upa!
Jag förordar ju självklart en filterbrunn. Men jag är otroligt partisk :). Tänk på det :)
Du har perfekta förutsättningar för det. Skillnaden är ju stor i kapacitet, tillförlitlighet, och livslängd mot en spets. Eventuell underhåll är betydligt lättare.
En filterbrunn på det här sättet är ju en "proffs" brunn som ska hålla +20 år. De blå filterören är de rören man använder i proffsborrade brunnar i jordlagren i Tyskland. Förlorad filterbrunn tror jag det kallas.
(Finns även rostfria filterör men tror de börjar på en betydligt större dia som man måste ha riktiga maskiner till.)
Skillnaden är att man gör det själv utan maskiner.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Välkommen @upa!
Jag förordar ju självklart en filterbrunn. Men jag är otroligt partisk :). Tänk på det :)
Du har perfekta förutsättningar för det. Skillnaden är ju stor i kapacitet, tillförlitlighet, och livslängd mot en spets. Eventuell underhåll är betydligt lättare.
En filterbrunn på det här sättet är ju en "proffs" brunn som ska hålla +20 år. De blå filterören är de rören man använder i proffsborrade brunnar i jordlagren i Tyskland. Förlorad filterbrunn tror jag det kallas.
(Finns även rostfria filterör men tror de börjar på en betydligt större dia som man måste ha riktiga maskiner till.)
Skillnaden är att man gör det själv utan maskiner.
Jag förväntade mig inget annat än att du skulle vara partisk i frågan.. :)
Det är ju faktiskt du som på ett övertygande vis skapat intresset att göra det processen lite mer komplicerad för att göra livet med anläggningen enklare i slutändan.

Det blir ju en del kostnader i form av ”verktyg” man enbart behöver under grävningen. Finns här någon i närheten av Kristianstad som kan tänka sig att hyra ut alt. sälja vidare dessa är jag intresserad.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Men ska jag vara lite opartisk :) Så testa en spets absolut. I och med att du har pump och jordborr redan.

Förmodligen kommer det fungera alldeles utmärkt och täcka dina behov för 250 m2.
Posta gärna här hur det går.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Ska försöka få tiden i helgen att räcka till för en ”provborrning” ner till grundvattnet iaf för att få en känsla av vad som finns i backen och ta ett beslut om hur jag går vidare.
Jo, det är nog så att en spets kan funka tillfredställande men jag har blivit ganska ”nällad” på en filterbrunn nu och fått ett fantastiskt generöst erbjudande här via pm om att få låna en pluncher så det lutar just nu ganska kraftigt åt det..
Uppdaterar såklart här efter hand hur äventyret fortskrider..

Härligt. Ett tips är att om du ska provborra så ha ett foderör nära till hands. Så slipper du göra om jobbet igen. För den kan kollapsa om du lämnar hålet utan foder.

• Gilla
upa
  • Laddar…
@upa Ska bli intressant att följa dig då jag också själv bor i Kristianstad ute på Öllsjö och planerar göra filterbrunn någongång under sommaren. Vi hoppas på många bilder från dig och ditt projekt under resans gång.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Härligt. Ett tips är att om du ska provborra så ha ett foderör nära till hands. Så slipper du göra om jobbet igen. För den kan kollapsa om du lämnar hålet utan foder.
Foderör finns med i planerna.
Jordborren jag lånat är 200mm så blir väldigt hög dimension om jag ska kunna borra med det i foderöret..
Det som diskuterats mest frekvent här är foderrör på 160 mm för att kunna köra DN115 om jag förstått det hela rätt?
Blir såklart mer vatten om man går upp i dimension men tänker att det inte motsvarar de högre priserna?

Tänker jag rätt om jag köper ett 5 meter långt 160mm rör. Borrar så långt ner jag kommer tills väggarna börjar rasa in. Petar ner röret och kapar av det som ev inte kommer ner och kör vidare ner med pluncher när filterör kommer från Tyskland?

Går själv i tankar att sätta ner en filterbrunn. Har byggt en simpel första prototyp av en kiespumpe och det verkar fungera klockrent.

• Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
@upa
Ja 160 som foder med DN115 har jag kört. Tror DN115 är max som får plats i 160 foder. Man kan ju köra mindre DN rör också men som du säger så minskar kapaciteten.

Det stämmer att med din 200 mm jordborr så går det inte att borra i foderöret för att kunna borra under vattennivån om det inte nu köper avloppsrör 250. Men de hittar man nog inte i vanlig bygghandel. Jag hade kört 160 sen DN115 med pluncher.

• Gilla
Niclas J och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.