918 837 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Jag får problem när jag stöter på vatten i kombination med lera. Känns som det bara rasar där nere och att man knappt tar sig längre ner :/. Ska försöka med vattenslang och tryckluft också. Hade du en sån T-koppling då eller där du tryckte in tryckluften i slangen eller?F fidde_modo skrev:här har det varit slit från början. Använt mig av ett jordborr med förlängningar ner till ca 8-9m
Så varit många tunga lyft under 2 somrar. Nog gjort runt 10 hål i trädgården för att i nån förhoppning träffa vatten tidigare än 8m
sen har jag testat vattenslang med tryckluft vilket varit effektivt så kunde få ner de ytterligare nån meter.
hur djupt klarar en diafragmapump?
Jag förstår inte, är foderrör röret man trycker ner i marken med en sil i botten för att slutligen skicka ner pumpen där i?TotalControl skrev:
Det ska gå att borra ner foderör i vattenförande lager om man borrar i röret. Jag har aldrig provat själv men läst på tyska forum att man har gjort så.
Då är det bara kostnaden för foderör.
Dock så har de använt blåa rör för skarvarna måste sitta fast om man vill lyfta. Så det blir ju till att limma med avloppsrör.
Nej. Det är ett foderör bara. För att få lite försprång när man ska driva ner riktiga blåa filterör/brunnsrör med en Kiespumpen (vacuumpump?).H Hensås skrev:
Finns tuben klipp tidigare i den här tråden hur det går till.
Kan posta några bilder när jag får mina filterrör så jag kan börja.
En annan variant är att borra i foderöret med jordborr till färdigt djup. Då behövs inte kiespump. Sen lägger man ner filterör och brunnsrör i foderöret och drar upp foderöret såpass att hela filteröret ligger i vatten. Annars blockerar ju fodret utanför filtret .
Har själv aldrig testat. Då gäller det att skarvarna sitter ordentligt. För foderöret kan suga fast ordentligt efter ett tag.
Innan man drar upp foderöret ovan filter så kan man hälla i isgrus mellan foder och filter. Blir en jättefin brunn då. Men då får man gå ner till Dn80-DN100 för att få plats med det.
Går säkert att göra någon hemmeck också. Tex att perforera foderöret rejält för att slippa dra upp röret sen. Men perforeringen duger inte som filter.
Redigerat:
Satte ihop en gardena tre-koppling. Tejpa sen tryckluftmunstycket i ena änden, vatten i andra å sedan en lång slang ner i hålet.M mothership skrev:
Ja, ska pröva detF fidde_modo skrev:
Jag har ju detta paket från Tyskland: https://www.erdbohrer.de/Rammbrunne...et-7m-18-tlg-Rammbrunnen-1-1-4-Zoll::852.html
Det är ju en spets längst ner, som kommer blocka slangen så att säga. Behöver jag då först driva ner ett annat, större rör, som jag sedan för ner själva rören med spetsen i? Och sedan ta upp det större röret?
Ett foderrör sitter nämligen redan i backen här på tomten, då jag försökte dra upp det med traktor och stropp, endast den översta delen kom upp (jag hade skruvat muffarna så att rördelarna satt fast med varandra, dock ej limmat, men vetefan om lim hade hjälpt...). Så jag är lite tveksam till om det fungerar med ett vanligt foderrör då, av plast. Man kanske får köpa ett större galvat rör typ? det lär ju inte gå sönder om man drar upp det.
All input uppskattas.
Tangit lim. Muff och tätning är bortkapad.Se bild post #929 .
Slår in röret. Kommer inte ihåg alla detaljer då foderöret är några säsonger gammalt.
Går säkert att få till med varmluftpistol och krymp/lim passning.
Slår in röret. Kommer inte ihåg alla detaljer då foderöret är några säsonger gammalt.
Går säkert att få till med varmluftpistol och krymp/lim passning.
Hej
Kan man på något sätt räkna ut hur mycket man kan få ut maximalt genom en pem 32 mm slang i flöde ? Som sitter till en spets , tänker mest på pumpmässigt vad man ska välja ?
Kan man på något sätt räkna ut hur mycket man kan få ut maximalt genom en pem 32 mm slang i flöde ? Som sitter till en spets , tänker mest på pumpmässigt vad man ska välja ?
Är det sugledningen som är PEM 32?
har samma med spets. Har dock en stuprör jag fört ner sedan innan å i detta sedan rören.M mothership skrev:Ja, ska pröva dettur din unge kollar så att allt går rätt till
.
Jag har ju detta paket från Tyskland: [länk]
Det är ju en spets längst ner, som kommer blocka slangen så att säga. Behöver jag då först driva ner ett annat, större rör, som jag sedan för ner själva rören med spetsen i? Och sedan ta upp det större röret?
Ett foderrör sitter nämligen redan i backen här på tomten, då jag försökte dra upp det med traktor och stropp, endast den översta delen kom upp (jag hade skruvat muffarna så att rördelarna satt fast med varandra, dock ej limmat, men vetefan om lim hade hjälpt...). Så jag är lite tveksam till om det fungerar med ett vanligt foderrör då, av plast. Man kanske får köpa ett större galvat rör typ? det lär ju inte gå sönder om man drar upp det.
All input uppskattas.
Tryckte med vatten både i rör och stuprör vilket gjorde att de bara sjönk. Bör ligga under stupröret en bit om ja mätt rätt.
Kommer ge mig på att lyfta stupröret med hjälp av en domkraft inom de närmaste veckorna.
Ja men rätt förutsättningar så absolut. Jag tyckte mina försvann ner jättefort. Varför undrar du?