Vill försöka få en uppfattning om hur mycket jobb det är att stå och dra kiespumpen för hand, ner till ca 10m. Låter och verkar på de som gjort filterbrunn att rören oftast går ner lätt.

Måste försöka komma på hur man kan bygga en egen kiespump.
Kom med förslag

@mortimer
Hos mig går det rätt lätt. Som sagt jag körde utan vinsch eller stege med trissa. Jag stod på en typ pall och pumpa och drog för hand.

@fidde_modo

Om du får tag på en bit rör och äger en vinkelslip och en svets så är det nog rätt enkelt. Sen bara köpa en kralliga gängstång och lite gummimatta för klaffventilen.

Eller kanske funkar att göra med avloppsrör. Men det är just tyngden som kanske blir ett problem. Man vill ju att det är bara kolven som går upp och ner.

Här är någon variant med avloppsrör. Dock utan kolv. Dvs pluncher. Går ju att testa. Är inte många kronor material. 110 rör blir perfekt för DN115 brunmsrör. Min köpta kiespumpen är 108 i dia.

• Gilla
fidde_modo
  • Laddar…
Ursäkta om jag lånar tråden, men hade tänkt beställa skurupsborren med förlängare (7st 1m)och tre borr storlekar. För drygt 4300:- utan begärt offert. Då såg jag detta på Amazon:

Skärmbild av borrutrustning på Amazon med flera metallförlängningsrör och en 15 cm borrspets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrutrustning för 10 m och 15 cm borr. För 160 euro. Är det sämre matrial eller är skurupsborren bara värd sina pengar tror ni?

I den röda texten står det, att ingen säljare levererar denna artikel till Sverige.
Fast ibland gör dom det iaf om man frågar.

Vad ska du göra? Ska du köra med kiespumpe sen?

Jag har dia 145 mm 8 meters set från
https://www.erdbohrer.de/Brunnenbohrer-30x30:::75.html

Kostar 150 euro.
Den funkar otroligt bra. Den har även en sarg runt spiralen så materialet ligger kvar på borret när man drar upp den.
Om du ska borra en brunn med kiespumpe metodiken och borren är till det så skulle jag aldrig köpt Skurupsborren för de pengarna utan kört den jag länkade. Om du nu inte ska borra i bara lera.

Har inte fler planerade saker än prova och borra en brunn men tänker att man kan använda den till borra grindstolpar osv!

Får vi rekord denna sommaren över antalet filterbrunnar med anledning av att många har tid för det nu i dessa Coronatider...

• Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Hoppas på många poster här i alla fall. Är en märklig tillfredsställelse att lyckas.
Är nog en del som även passar på och borrar i Tyskland. Såg att de var out of stock på vissa jordborrar på Erdhbohrer eller så är det den här tråden som har tömt lagrena :).

• Gilla
fizz och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Borra en brunn på vilket sätt?

Genom en jordborr, med förlängare. Verkar väldigt roligt att prova

H Hensås skrev:
Genom en jordborr, med förlängare. Verkar väldigt roligt att prova
Det är väldigt roligt. Vet inte hur mycket du har läst här men det räcker nog inte med att borra ett hål bara. Du behöver rör tex. Hur hade du tänkt mer detaljerat?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är väldigt roligt. Vet inte hur mycket du har läst här men det räcker nog inte med att borra ett hål bara. Du behöver rör tex. Hur hade du tänkt mer detaljerat?
Från början var jag helt inne på spola ner ett rör, kollade på drillyourownwell.com. Kollade på köpa en diafragmapump och ett ksr för cirkulerande borrvatten, samt då blanda i bentonit för väggarna inte ska kollapsa.

Person som installerar ett rör för brunnborrning utomhus med verktyg och vatten som cirkulerar.
Skapa konto

Person som använder en enkel borranordning för att borra brunn utomhus med pump och slangar.
Skapa konto

Men det kändes omständigt att komma igång, och testa jordborra känns förhållandesvis billigt och går fort att rigga!

Ah okej. Jag och min bror testade faktisk jänkarvarianten först. Att spola ner men det var hopplöst.
Sen hittade jag den Tyska varianten med kiespump och filterör.
Kommer du borra och köra med kiespump eller ska du borra direkt i foderöret sen lägga ner filterör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.