918 825 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
När man stryper flödet på en jetpump på "utloppssidan" byggs det ju upp tryck (rätta mig om jag har fel) och när trycket blir för stort slår väl pumpen av och på, den står liksom och "hackar". Antar att det i längden är skadligt för pumpen. Men hur fungerar det med en djupvattenpump? Samma visa? Svårt att höra hur den låter nere i röret tänker jag.
Det om du har tryckbrytare oavsett typ av pump.
Men en enkel pump utan brytare, tank mm så är det lugnt att strypa flödet rejält, du vill ha ett litet flöde dock för kylning av motorn men ingen fara om den går med noll flöde en liten stund.
Men en enkel pump utan brytare, tank mm så är det lugnt att strypa flödet rejält, du vill ha ett litet flöde dock för kylning av motorn men ingen fara om den går med noll flöde en liten stund.
Jag bor rätt så när hemmestorp så om du känner för det kanske jag kan hjälpa till med offerpump, ev pem en stund om du känner dig osäker eller vill slippa köpa eller använda pump som du är rädd om...I ibrakadabra skrev:När man stryper flödet på en jetpump på "utloppssidan" byggs det ju upp tryck (rätta mig om jag har fel) och när trycket blir för stort slår väl pumpen av och på, den står liksom och "hackar". Antar att det i längden är skadligt för pumpen. Men hur fungerar det med en djupvattenpump? Samma visa? Svårt att höra hur den låter nere i röret tänker jag.
Tack för erbjudandet! Men jag testar med djupvattenpumpen ändå tror jag 😅. Ni får resultat ikväll! 🥁🥁🥁B Bl0mman skrev:
Edit: Alltså jag har ju en jetpump också. Men om vi nu utgår från att det huvudsakliga tillflödet av vatten är i gruslagret, på 7-8 meters djup, är det då inte precis på gränsen för vad jetpumpen klarar av? Vattenspegeln är dock på 3,5 meters djup ca, men spelar det någon roll?
Ingen fara! Säg till om du ändrar dig! Sålänge du har tillrinning ska det inte vara några problem. För mig som hade 5-6m till vattenytan kunde det bli problem eftersom tillrinningen var begränsande...och nivån i röret närmade sig som jag kommer ihåg det ca8 m.I ibrakadabra skrev:Tack för erbjudandet! Men jag testar med djupvattenpumpen ändå tror jag 😅. Ni får resultat ikväll! 🥁🥁🥁
Edit: Alltså jag har ju en jetpump också. Men om vi nu utgår från att det huvudsakliga tillflödet av vatten är i gruslagret, på 7-8 meters djup, är det då inte precis på gränsen för vad jetpumpen klarar av? Vattenspegeln är dock på 3,5 meters djup ca, men spelar det någon roll?
Jag hade kört med jetpumpen.I ibrakadabra skrev:Tack för erbjudandet! Men jag testar med djupvattenpumpen ändå tror jag 😅. Ni får resultat ikväll! 🥁🥁🥁
Pumpen har ingen aning om var vattnet kommer ifrån den bryr sig bara om var vattenytan är. Och skulle det bli så att den suger hålet torrt så är det för lågt flöde.
Jag skulle justerat flödet så att vattenspegeln sjunker ner ca en meter alternativt till ca 5 l/m och låta det vara så i några timmar.
Ingen tryckbrytare.
Sorry är så kass på det tekniska. Tryckbrytare finns normalt sett på en jetpump eller? Och du menar att jag ska ”koppla” bort den då typ?M Mardigan skrev:Jag hade kört med jetpumpen.
Pumpen har ingen aning om var vattnet kommer ifrån den bryr sig bara om var vattenytan är. Och skulle det bli så att den suger hålet torrt så är det för lågt flöde.
Jag skulle justerat flödet så att vattenspegeln sjunker ner ca en meter alternativt till ca 5 l/m och låta det vara så i några timmar.
Ingen tryckbrytare.
Blir inget pumpande idag, kaosväder vi har haft här idag
. Vet att ni är spända
.
Finns normalt sett ingen tryckbrytare på en jetpump men alltid på en pumpautomat. Pumpautomat brukar det kallas när en jetpump sitter kopplad till en hydropress och tryckbrytare. Har du en pumpautomat så kan man ställa upp stopptrycket över pumpens dämda punkt, alltså högre tryck än pumpen ger med 0 i flöde. På det viset kan du styra flödet du tar ut ur brunnen genom att strypa på trycksidan. Om du däremot använder pumpautomaten som det är tänkt så kommer flödet du tar ut ur brunnen bli väldigt oregelbundet mellan 0 och 50 l/m beroende på om pumpen går eller inte.I ibrakadabra skrev:
Detta är alltså bara under tiden man vill smyga igång brunnen och testa kapacitet.
Hoppet lever. Tryckte ner PEM-silen och lyckades få upp markröret ungefär 0.7m med domkraft och stålrör (silen är strax över 1m). Går nog att få upp markröret mer men kräver en del grävande för att skruva ihop första skarven som gav sig. Suger på bra än så länge men ska testa mer imorgon.
Bra jobbat! Jag använde 2 lastspännare på snarlikt sätt, då kunde jag ha kvar maximalt drag uppåt när jag riggade om den andre. kanske något du kan komplettera med fast domkraft kanske är bättre.A anhack skrev:
Har du (eller ngn annan här) ngn aning ungefär när det kan tänkas att det blir för lågt flöde så pumpen inte får kylning @TotalControl? Skiljer så klart mellan olika pumpar men min ger 50L/min och ligger på 775 w.TotalControl skrev:
Behöver skapa en del zoner med droppbevattning som inte landar på mer än 2-3 L/min. Har testat köra en slinga i häcken som ligger strax över 4 L/min och det verkar funka bra. Pumpen blir iaf inte speciellt varm.