918 830 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Min pump har maxtemp 40 grader. Låt oss säga mitt vatten in är 10 grader. Det är ett deltaT på 30. Med 1 l/min och ett steady state delta på 30 så "kyler" jag bort 2.18kW. Det är nästan exakt märkeffekten på min pump på 2.2kW. Men jag har ju inte 0% verkningsgrad hellerU upa skrev:Har du (eller ngn annan här) ngn aning ungefär när det kan tänkas att det blir för lågt flöde så pumpen inte får kylning @TotalControl? Skiljer så klart mellan olika pumpar men min ger 50L/min och ligger på 775 w.
Behöver skapa en del zoner med droppbevattning som inte landar på mer än 2-3 L/min. Har testat köra en slinga i häcken som ligger strax över 4 L/min och det verkar funka bra. Pumpen blir iaf inte speciellt varm.
Men sen är det andra aspekter som kan hända, kavitation, smörjning mm. Är dåligt påläst där.
Tackar! 🙏🏻 För länge sedan man räknade så avancerad matematik…🤪TotalControl skrev:
Min pump har maxtemp 40 grader. Låt oss säga mitt vatten in är 10 grader. Det är ett deltaT på 30. Med 1 l/min och ett steady state delta på 30 så "kyler" jag bort 2.18kW. Det är nästan exakt märkeffekten på min pump på 2.2kW. Men jag har ju inte 0% verkningsgrad heller
Men sen är det andra aspekter som kan hända, kavitation, smörjning mm. Är dåligt påläst där.
Min pumps maxtemp ligger oxå på 40 grader men bara på 775 w så bör ju vara ”safe”…
Får bli att köra ”old school” och koppla ihop en liten slinga och testköra för säkerhets skull.
Efter det initiala testet igår så kände jag att det troligen är onödigt arbete att försöka dra upp markrören ytterligare. Skarven som gav sig hamnade i lämplig höjd också (se bild). Det fick bära eller brista… Fyllde igen och kopplade ihop allt som det är tänkt. Lät pumpen gå med fullt flöde ett bra tag och sen gjorde jag första skarpa testet som visade ca 30 liter/min. Jag är nöjd 👍
PEM-silen på 1.1m hamnade på ungefär 7.5m djup och grundvattennivån är strax över 5m.
PEM-silen på 1.1m hamnade på ungefär 7.5m djup och grundvattennivån är strax över 5m.
Hjälp en efterbliven
. Fattas jag något för att koppla pemslangen till djupvattenpumpen enligt bifogat? Den sitter inte fast ordentligt. Kan dra av den för hand efter att jag spänt med rörtång/polygrip. Jag minns inte att jag kopplade på något annat sätt när jag pumpade vatten från tidigare rör hmm?
Jetpumpen var utlånad kom jag på.
Mät hur långt in slangen ska och märk det på slangen så den verkligen kommit hela vägen, när den inte är i botten kan den släppa ganska lätt. Ett tips är även att fasa kanten på slangen ytterst lite så går den i lättare.I ibrakadabra skrev:Hjälp en efterbliven. Fattas jag något för att koppla pemslangen till djupvattenpumpen enligt bifogat? Den sitter inte fast ordentligt. Kan dra av den för hand efter att jag spänt med rörtång/polygrip. Jag minns inte att jag kopplade på något annat sätt när jag pumpade vatten från tidigare rör hmm?
Tror jag hade spänt för klent. Men gjorde som du sa med skarvningen ocksåS Sauer200str skrev:
Går det verkligen att bara använda tryckskruven direkt på pumpen? Är inte PRK nipplar koniska för att tryckskruven ska klämma runt slangen?
Länka vad man använder enligt boken plz 😅. Jag pumpar vatten (lervatten) nu iaf. Stadiga ca 4 liter i minuten. Vågar inte höja mer idag 😂. Den får stå så här tills jag lägger mig tänker jag.TotalControl skrev:
🤣 Boken säger dessa varianter, om du vill använda det som kallas PRK, som är robustare än vanlig plast så är den 2a på listan.I ibrakadabra skrev:
Listar dyrast-bäst-ordning. Har inte länka kanske rätt dimension då jag inte vet gänga eller slang du har.
https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-utv-32x25r/
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-32x25r-utv/
(där ser du komplett PRK med tryckskruv/koppling, du kör bara tryckskruven)
https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppling-32x25r-utv/
Jag kör plastkoppling
Se till att ha en lina att lyfta ur pumpen med, jag skulle inte lita på tryckskruv enbart att lyfta pumpen med slangen.
Fan jag hatar att spela Allan men höj flödet något 🤣.I ibrakadabra skrev:
Du måste få lite hastighet på vattnet genom filtret för att den ska rycka med finare fraktion genom slitsarna om du vill väcka liv i brunnen.
Någon som är otålig 😀 då är vi två...hur går det @ibrakadabra ?TotalControl skrev:
Ahh okej. Är inne igen. Har inga stora förhoppningar om detta. Kändes som att det sjönk rätt bra i röret när jag drog på lite. Men ska göra som du skriver imorgon så får vi se. Var rätt feg ikväll, ville inte drabbas av tjock ångest pga torrt hål 😅. Jag antar att det inte spelar jätte stor roll vilken nivå pumpen hänger på? Just nu är nog sugdelen på typ 3/4 av slitsen längst ner. Alltså vid ca 7.25 m djup.TotalControl skrev:
Man vill ha med de finare fraktionerna för att de ska bort från backen eller?
Jag har inte kört med djupvettenpump innan för att provpumpa men visst du vill ha bort det finare mtr. Grumlar du upp för mkt kan du få med grövre mtr också. Silt och lerpartiklar åker runt fritt ett bra tag men tror nog du kan öka liteI ibrakadabra skrev:Ahh okej. Är inne igen. Har inga stora förhoppningar om detta. Kändes som att det sjönk rätt bra i röret när jag drog på lite. Men ska göra som du skriver imorgon så får vi se. Var rätt feg ikväll, ville inte drabbas av tjock ångest pga torrt hål 😅. Jag antar att det inte spelar jätte stor roll vilken nivå pumpen hänger på? Just nu är nog sugdelen på typ 3/4 av slitsen längst ner. Alltså vid ca 7.25 m djup.
Man vill ha med de finare fraktionerna för att de ska bort från backen eller?
Redigerat:
Nu har jag fått bra fart i julaspetsen! 🤩
Grävde mig ner till grundvattnet, cirka 1,6 meter ner. Slog ner den 3 meter och provpumpade med slang i röret och där var inget vatten. Provade sedan på cirka 3,5 meter och där fick jag upp ca 5 liter i minuten med slang i röret. Jag fortsatte ner till 6 meter och det var totalstopp, röret svalde inte en deciliter på en halvtimme.
Drog upp röret till 4 meter, märkte direkt när jag kom upp i sanden igen då det gick mycket lättare med domkraften. Provpumpade med slang i röret och fick upp 6-7 liter /minut.
Idag kopplade jag på pumpen ordentligt rakt på röret och blev överraskad med 30 liter /minut. Jag är nöjd!
Nu ska jag bara köra rent den några timmar, kommer lite fin sand ännu som vattenspridaren inte gillar.
Oerhört tillfredställande och tack för en ovärderlig tråd med så mycket information!
Grävde mig ner till grundvattnet, cirka 1,6 meter ner. Slog ner den 3 meter och provpumpade med slang i röret och där var inget vatten. Provade sedan på cirka 3,5 meter och där fick jag upp ca 5 liter i minuten med slang i röret. Jag fortsatte ner till 6 meter och det var totalstopp, röret svalde inte en deciliter på en halvtimme.
Drog upp röret till 4 meter, märkte direkt när jag kom upp i sanden igen då det gick mycket lättare med domkraften. Provpumpade med slang i röret och fick upp 6-7 liter /minut.
Idag kopplade jag på pumpen ordentligt rakt på röret och blev överraskad med 30 liter /minut. Jag är nöjd!
Nu ska jag bara köra rent den några timmar, kommer lite fin sand ännu som vattenspridaren inte gillar.
Oerhört tillfredställande och tack för en ovärderlig tråd med så mycket information!
Härligt! Bra jobbat! Kul när man blir överraskad!E Eversmooth skrev:Nu har jag fått bra fart i julaspetsen! 🤩