918 825 läst ·
6 287 svar
919k läst
6,3k svar
Rörspetsbrunn
Ja, vattnet kändes ganska grått. Men det var inte många sekunder jag ökade. Vi får se imorgon!B Bl0mman skrev:
Skoj! Snyggt jobbat. Vad för rör använder du som förlängare till spetsen och hur slår du ner den?E Eversmooth skrev:Nu har jag fått bra fart i julaspetsen! 🤩
Grävde mig ner till grundvattnet, cirka 1,6 meter ner. Slog ner den 3 meter och provpumpade med slang i röret och där var inget vatten. Provade sedan på cirka 3,5 meter och där fick jag upp ca 5 liter i minuten med slang i röret. Jag fortsatte ner till 6 meter och det var totalstopp, röret svalde inte en deciliter på en halvtimme.
Drog upp röret till 4 meter, märkte direkt när jag kom upp i sanden igen då det gick mycket lättare med domkraften. Provpumpade med slang i röret och fick upp 6-7 liter /minut.
Idag kopplade jag på pumpen ordentligt rakt på röret och blev överraskad med 30 liter /minut. Jag är nöjd!
Nu ska jag bara köra rent den några timmar, kommer lite fin sand ännu som vattenspridaren inte gillar.
Oerhört tillfredställande och tack för en ovärderlig tråd med så mycket information!
@ibrakadabra Yepp man vill ha ett naturligt grusfilter utanför brunnen. Ju längre ut från brunnen de blir naturligt filter ju bättre.
Gratulerar!E Eversmooth skrev:Nu har jag fått bra fart i julaspetsen! 🤩
Grävde mig ner till grundvattnet, cirka 1,6 meter ner. Slog ner den 3 meter och provpumpade med slang i röret och där var inget vatten. Provade sedan på cirka 3,5 meter och där fick jag upp ca 5 liter i minuten med slang i röret. Jag fortsatte ner till 6 meter och det var totalstopp, röret svalde inte en deciliter på en halvtimme.
Drog upp röret till 4 meter, märkte direkt när jag kom upp i sanden igen då det gick mycket lättare med domkraften. Provpumpade med slang i röret och fick upp 6-7 liter /minut.
Idag kopplade jag på pumpen ordentligt rakt på röret och blev överraskad med 30 liter /minut. Jag är nöjd!
Nu ska jag bara köra rent den några timmar, kommer lite fin sand ännu som vattenspridaren inte gillar.
Oerhört tillfredställande och tack för en ovärderlig tråd med så mycket information!
Jag har köpt rören också på Jula. De kostar 179:- /st så jag offrade ett och använde som ”slagrör”. Jag slog ner med en vanlig stolpnedslagare från Biltema på 8 kg.O olofh skrev:
Men här är extremt lättgrävt och bara sand så det går lättare här än på många andra ställen.
Så det går att använda PRK tryckskruv mot valfri koppling/gänga?
Som jag har förstått det så ska man använda stödhylsa till PRK-koppling även om jag har lyckats få det tätt utan.A Atom skrev:
https://www.hornbach.se/p/kompensationshylsa-32-ta-prk-rod-for-pem/10353515/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://cdn.hornbach.se/data/shop/D04/001/780/491/905/356/10353515_Doc_02_SE_20201106051759.pdf
Jag var och handlade PEM-rör 32 mm och PRK-koppling igår på Rinkaby Rör och till dessa behövde jag ingen extra hylsa enligt deras rekommendation (inte till trädgårdspump iallafall).
Stödhylsan är tydligen mer till klenare dimensioner än 32x3 mm.
Stödhylsan är tydligen mer till klenare dimensioner än 32x3 mm.
BeClasseClas skrev:
Nej. Det behöver du inte. Bara i enstaka SÄRSKILDA fall ska den användas.ClasseClas skrev:
Du kan dock använda den om du vill.
Till het vatten eller brine? Ja. Kallvatten? Upp till dig. Dock. Är det PEM - läs nedan
https://markgrossen.se/brunnar/mass...ll PEM slang som,samt har en längre livslängd.
Ja tamefan har du rätt i. Tyckte det såg ut som pumpens egna.
Hej, jag har precis slagit en rörspets till 7 meter och det gick utan problem Dock levererar spetsen mycket sand. Den har stått och pumpat i säkert 5 timmar utan uppehåll men det ser inte ut som sanden slutar komma. Jag har ett Björnfilter efter pumpen som blir fullt på 2 dygn. Hur är din erfarenhet med sanden?E Eversmooth skrev:
mvh zeke47
Jag har inte kört min ordentligt mer än cirka 2 timmar igårkväll. Första dunken jag fyllde var det säkert en deciliter sand i, efter en halvtimme lite mindre och efter två timmar obetydligt.Z Zeke47 skrev:Hej, jag har precis slagit en rörspets till 7 meter och det gick utan problem Dock levererar spetsen mycket sand. Den har stått och pumpat i säkert 5 timmar utan uppehåll men det ser inte ut som sanden slutar komma. Jag har ett Björnfilter efter pumpen som blir fullt på 2 dygn. Hur är din erfarenhet med sanden?
mvh zeke47
Men jag har inget filter så jag kan inte mäta. Däremot protesterade filtret i Gardenaspridaren mot den lilla sand som kom upp.
Tänkte köra den ett par timmar varje dag i en vecka och se om det slutar, annars sätter jag ett vattenfilter framför pumpen så mår den lite bättre också. Jag köpte Biltemas billigaste pump just för att risken finns att sanden förstör den nu i början.