B Bl0mman skrev:
Jag har inte kört med djupvettenpump innan för att provpumpa men visst du vill ha bort det finare mtr. Grumlar du upp för mkt kan du få med grövre mtr också. Silt och lerpartiklar åker runt fritt ett bra tag men tror nog du kan öka lite:) hur var det när du ökade lite. Fortfarande mkt mtr? Fraktion?
Ja, vattnet kändes ganska grått. Men det var inte många sekunder jag ökade. Vi får se imorgon!

• Gilla
Zeke47 och 2 till
  • Laddar…
E Eversmooth skrev:
Nu har jag fått bra fart i julaspetsen! 🤩

Grävde mig ner till grundvattnet, cirka 1,6 meter ner. Slog ner den 3 meter och provpumpade med slang i röret och där var inget vatten. Provade sedan på cirka 3,5 meter och där fick jag upp ca 5 liter i minuten med slang i röret. Jag fortsatte ner till 6 meter och det var totalstopp, röret svalde inte en deciliter på en halvtimme.

Drog upp röret till 4 meter, märkte direkt när jag kom upp i sanden igen då det gick mycket lättare med domkraften. Provpumpade med slang i röret och fick upp 6-7 liter /minut.

Idag kopplade jag på pumpen ordentligt rakt på röret och blev överraskad med 30 liter /minut. Jag är nöjd!

Nu ska jag bara köra rent den några timmar, kommer lite fin sand ännu som vattenspridaren inte gillar.

Oerhört tillfredställande och tack för en ovärderlig tråd med så mycket information!
Skoj! Snyggt jobbat. Vad för rör använder du som förlängare till spetsen och hur slår du ner den?

@ibrakadabra Yepp man vill ha ett naturligt grusfilter utanför brunnen. Ju längre ut från brunnen de blir naturligt filter ju bättre.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
E Eversmooth skrev:
Nu har jag fått bra fart i julaspetsen! 🤩

Grävde mig ner till grundvattnet, cirka 1,6 meter ner. Slog ner den 3 meter och provpumpade med slang i röret och där var inget vatten. Provade sedan på cirka 3,5 meter och där fick jag upp ca 5 liter i minuten med slang i röret. Jag fortsatte ner till 6 meter och det var totalstopp, röret svalde inte en deciliter på en halvtimme.

Drog upp röret till 4 meter, märkte direkt när jag kom upp i sanden igen då det gick mycket lättare med domkraften. Provpumpade med slang i röret och fick upp 6-7 liter /minut.

Idag kopplade jag på pumpen ordentligt rakt på röret och blev överraskad med 30 liter /minut. Jag är nöjd!

Nu ska jag bara köra rent den några timmar, kommer lite fin sand ännu som vattenspridaren inte gillar.

Oerhört tillfredställande och tack för en ovärderlig tråd med så mycket information!
Gratulerar!

• Gilla
Eversmooth
  • Laddar…
O olofh skrev:
Skoj! Snyggt jobbat. Vad för rör använder du som förlängare till spetsen och hur slår du ner den?
Jag har köpt rören också på Jula. De kostar 179:- /st så jag offrade ett och använde som ”slagrör”. Jag slog ner med en vanlig stolpnedslagare från Biltema på 8 kg.
Men här är extremt lättgrävt och bara sand så det går lättare här än på många andra ställen.

• Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Tror jag hade spänt för klent. Men gjorde som du sa med skarvningen också
Enligt mig och tror även tillverkaren så ska en prk dras tills ”plastmuttern” tar stopp mot mässingen.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Tror jag hade spänt för klent. Men gjorde som du sa med skarvningen också
Dessa DRAS TILL DET BOTTNAR! Tills det inte går att dra mer! Hela gängan ska in! Ytterkanten på slangen ska fasas lite så att det bottnar i hållet. Gängorna kan smörjas med diskmedel. Inget annat.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Så det går att använda PRK tryckskruv mot valfri koppling/gänga?

ClasseClas
A Atom skrev:
Dessa DRAS TILL DET BOTTNAR! Tills det inte går att dra mer! Hela gängan ska in! Ytterkanten på slangen ska fasas lite så att det bottnar i hållet. Gängorna kan smörjas med diskmedel. Inget annat.
Som jag har förstått det så ska man använda stödhylsa till PRK-koppling även om jag har lyckats få det tätt utan.

https://www.hornbach.se/p/kompensationshylsa-32-ta-prk-rod-for-pem/10353515/

Röd plastcylinder med en öppning och skåra, troligen en del av en större föremål eller system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://cdn.hornbach.se/data/shop/D04/001/780/491/905/356/10353515_Doc_02_SE_20201106051759.pdf

• Gilla
upa
  • Laddar…
Jag var och handlade PEM-rör 32 mm och PRK-koppling igår på Rinkaby Rör och till dessa behövde jag ingen extra hylsa enligt deras rekommendation (inte till trädgårdspump iallafall).
Stödhylsan är tydligen mer till klenare dimensioner än 32x3 mm.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Som jag har förstått det så ska man använda stödhylsa till PRK-koppling även om jag har lyckats få det tätt utan.

[länk]

[bild]
[länk]
Be
ClasseClas ClasseClas skrev:

[länk]

[bild]
[länk]
Nej. Det behöver du inte. Bara i enstaka SÄRSKILDA fall ska den användas.
Du kan dock använda den om du vill.
Till het vatten eller brine? Ja. Kallvatten? Upp till dig. Dock. Är det PEM - läs nedan

https://markgrossen.se/brunnar/mass...ll PEM slang som,samt har en längre livslängd.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Så det går att använda PRK tryckskruv mot valfri koppling/gänga?
Om du zoomar in bilden ser du att det står PRK på mässingen, så där e en koppling.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ja tamefan har du rätt i. Tyckte det såg ut som pumpens egna.

E Eversmooth skrev:
Jag var och handlade PEM-rör 32 mm och PRK-koppling igår på Rinkaby Rör och till dessa behövde jag ingen extra hylsa enligt deras rekommendation (inte till trädgårdspump iallafall).
Stödhylsan är tydligen mer till klenare dimensioner än 32x3 mm.
Hej, jag har precis slagit en rörspets till 7 meter och det gick utan problem Dock levererar spetsen mycket sand. Den har stått och pumpat i säkert 5 timmar utan uppehåll men det ser inte ut som sanden slutar komma. Jag har ett Björnfilter efter pumpen som blir fullt på 2 dygn. Hur är din erfarenhet med sanden?
mvh zeke47

Z Zeke47 skrev:
Hej, jag har precis slagit en rörspets till 7 meter och det gick utan problem Dock levererar spetsen mycket sand. Den har stått och pumpat i säkert 5 timmar utan uppehåll men det ser inte ut som sanden slutar komma. Jag har ett Björnfilter efter pumpen som blir fullt på 2 dygn. Hur är din erfarenhet med sanden?
mvh zeke47
Jag har inte kört min ordentligt mer än cirka 2 timmar igårkväll. Första dunken jag fyllde var det säkert en deciliter sand i, efter en halvtimme lite mindre och efter två timmar obetydligt.
Men jag har inget filter så jag kan inte mäta. Däremot protesterade filtret i Gardenaspridaren mot den lilla sand som kom upp.

Tänkte köra den ett par timmar varje dag i en vecka och se om det slutar, annars sätter jag ett vattenfilter framför pumpen så mår den lite bättre också. Jag köpte Biltemas billigaste pump just för att risken finns att sanden förstör den nu i början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.