Jag förstår vad ni menar med småduttar. Men alltså såna akutjobb gör ju alla andra tjänsteföretag. Rörmokeri är en tjänst och inget annat. Blir så trött på dålig service. Jag betalar vad det kostar. Det är inte kostnaden jag klagar på. Utan att vara i tid, respektera kunden och att faktiskt ta hand om även "små" jobb. Även om det är en liten slutkund/ströjobb. Det är löjligt att påstå att rörmokare skulle vara undantagna reglen när det gäller servicetjänster. Alla typer av serviceärenden kräver respekt för kunden.

Och varför skulle inte rörmokare kunna hantera en mobilkalender? De är väl inte dumma i huvudet? Mobilkalender har funnits och använts i minst 15 år!?

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att hantverkarbranschen + en del andra branscher är curlade av regeringen med ROT. De har fått det för bra helt enkelt så då kan de skita i sina kunder. I en mer normal marknad där det fanns riktig konkurrens mellan bolag så hade de nog gärna tagit småjobb av den anledningen att ett lyckat småjobb med lite tur leder till ett större jobb i framtiden ifall kunden var nöjd. Idag kan tyvärr de flesta hantverkare skita ifall kunden är nöjd då det står andra kunder i kö.

• Gilla
Stegväxellåda och 2 till
  • Laddar…
Vänta lite här nu. "Utgifterna med telefoner ökar dramatiskt med smarta telefoner"?! Jag hoppas du skämtar?? Rotfl*
Det var verkligen det roligaste jag har hört på länge.

En smart mobil kostar från 1500 kr och gör dig mer effektiv och proffsig eftersom du kan: maila, (behöver inte ringa), boka tider, planera, skriva avtal, hämta ritningar/dokument, googla information osv osv. Du blir mer effektiv på flera sätt och du kan ha bra kontakt med din kund. All kommunikation kan ske skriftligen utan missförstånd.

Bortskämda omoderna Sverige....suck. Ja, ROT kanske förstörde mer än det hjälpte.
Jag lägger mitt hopp hos de nya invandrarna att en del av dem startar rörfimor! :-)

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Med kundens frihet att välja leverantör följer leverantörens frihet att välja kund. Det är välsignelsen och samtidigt förbannelsen med en fri marknad.

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
bax skrev:
Med kundens frihet att välja leverantör följer leverantörens frihet att välja kund. Det är välsignelsen och samtidigt förbannelsen med en fri marknad.
Problemet är att det inte är en fri marknad. Genom kraftiga statssubventioner i form av ROT så har en stor del av konkurrensen inom branschen satts ur spel.
ROT har gett två huvudsakliga effekter:
- Ökad efterfrågan på hantverkstjänster.
- Hantverkare har kunnat öka sin timdebitering eftersom kunderna ändå fått det billigare än innan ROT.
Dessa två effekter har gjort branschen väldigt bortskämd vilket syns i att de kan strunta i kunder vilket knappast varit fallet ifall de haft riktig konkurrens om kunderna.

• Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte vad du menar
Konkurrens är konkurrens.
Menar du att antalet hantverkare har minskat pga ROT? Borde inte ökad efterfrågan leda till fler hantverkare?
Har vissa hantverkare möjlighet till ROT men inte andra?

Är spelreglerna lika för alla så är väl marknaden fri?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har lite svårt för attityden vissa samt TS har i denna tråden. Man kan väl knappast tvinga en hantverkare att ta ett visst uppdrag lika lite som hantverkaren kan tvinga kunden att anlita just denne. Jag förstår de hantverkare som, om de kan välja, inte tar dessa jobb. Speciellt med en kund som verkar tycka sig ha större rättigheter än andra.

Sen ska man såklart respektera en bokad tid.

Nej man kan inte tvinga någon att ta ett jobb. Jag har aldrig använt det uttrycket. Jag ifrågasätter varför rörmokare inte väljer att hjälpa till med mindre servicetjänster som inte är långa uppdrag. Det är ett tecken på att marknaden/branschen är under alldeles för dålig konkurrens. Den slutsatsen har vi nog alla inblandade konstaterat i tråden.

Vilken kund anser sig ha större rättigheter menar du? På vilket sätt har jag som kund krävt mer rätt än andra? Att få hjälp? Att få rådgivning? Att få en mailbekräftelse? Att hålla en boka tid? Att svara på en mailfråga överhuvudtaget? Att kunna boka en tid i en DIGITAL kalender?

Kan det inte vara så att hantverkaren inte vill OK:a något som hen själv inte har installerat? Jag skulle personligen ha svårt för att godkänna, och därmed ta ansvar för, ett jobb som någon annan har utfört. Om ett rör eller tätning skulle visa sig vara felaktigt monterat, med skador som följd - vem ligger ansvaret på då?

• Gilla
bjorn_s och 2 till
  • Laddar…
Fast det där är lite fegt tycker jag! Det mesta när det gäller hantverksarbeten går ju se med blotta ögat. Sen självklart kan hen ju inte veta hur mycket lim, Fix eller fog jag har använt t.ex. Men det mesta kan ju hen se, och då får väl denne reservera sig mot den man inte "ser". Det är ju självklart. Så gör vilken besiktningsman som helst! En rörkoppling/avloppslutning ser man rätt snabbt om den ser "rätt ut"! Eller genom att kontrollmäta.

Det finns en bortglömd resurs för dessa korta jobb, seniorerna.
"seniorkraft" eller vad den lokala firman heter. Min mamma brukar ta hjälp av dem för små el-jobb , typ sätta upp ett nytt uttag. Förträffligt!

• Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Det är ju inte så att han skriver under ett avtal där han intygar att all rörmokeriarbeten är godkända. Jag vill bara ha hans muntliga råd!

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Underbart @hyggabus!!!!

nemlan skrev:
Kan det inte vara så att hantverkaren inte vill OK:a något som hen själv inte har installerat?
Mycket bra synpunkt. Om hantverkaren inte gjort mer än 5% av anläggningen (slutfört och godkänt) så kommer hen ändå få skulden för alla fel i anläggningen när det blir fel. Har man både ansvarstagande och hederliga kunder och hantverkare kommer en sådan situation inte att uppstå. Men så ser inte tillvaron ut. Alla försöker luras åt alla håll och skylla allt på någon annan. Därav viktigt med ett helhetsansvar och överlämningspunkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.