Staffans2000
V vvs facit skrev:
Någon djävla tomte löder in tumrör
Nu är det inget roligt längre .
Man får övergå till heta arbeten
Är det så ångerfyllt att lägga pressverktyget åt sidan och ta fram svetsen för att ägna dig åt lite riktigt rörläggande. Skall du ha extra betalt för det också?
V vvs facit skrev:
Fattas något eller det passar inte för 12 CI röret
Vad är ett "12 CI rör"
V vvs facit skrev:
Sen verkar du tro att alla! Vidare är födda synska.
Vad är en "Vidare"?

Nu har jag läst igenom ditt inlägg (195) fyra gånger. Först nu tror jag mig förstå vad du menar? Du skriver helt enkelt så dåligt att det är svårt att förstå vad det är du vill säga.

Än en gång: "De", inte "dem".

• Gilla
henryry och 4 till
  • Laddar…
O_SE O_SE skrev:
En fråga om prissättning på rörmokare. Jag har haft en kille här under 5 dagar och när jag frågar om pris så har han sagt att vi kommer överens om något.. Jag har dock anlitat honom då han har gjort jobb tidigare i fastigheten och jag var med under tiden och även lärde upp honom då han inte hade jobbat med denna typ av installation tidigare. På sista dagen säger han att han vill ha 200 kr extra / timme för att materialet inte levererades av honom. Detta blir en hel del pengar på 5 dagars arbetstid. Så min fråga är om det är normalt att göra så?
Det är inte rätt att han (rörmokaren) gör så. Läste i en av de svar till din fråga läste jag om att det är ok att tjäna på inköp av materialet. Det är ok men man ska komma överens med ägaren först innan man köper och sätter i fakturan sina egna priser. Men angående priset per arbetade timma har man kommit överens om en pris per timma det ska respekteras av båda parter.

mathiash77 skrev:
Strålande, men varför tar du då inte en diskussion med din fru om en affärsidé du har. Att hon sätter ett lågt timarvode för det är vanligt inom VVS branschen och börjar fakturera extra för papper, kuvert och frimärken istället.

Ja, jag vet att jag raljerar men diskussionen i denna tråd har blivit att många inte gillar hur vissa hantverkare antingen höjer priset extremt eller som jag klagat på: har bättre förtjänst på materialet än det totals antalet timmar de vill fakturera mig. 7000kr för arbetstid och 20000 för material (ex moms).

Så om du vill gnälla på konsumenter som inte accepterar din prismodell eller på hur svårt det är att få det att gå ihop, starta en egen tråd! Skriv gärna ditt firma namn så vi som vill ha seriösa firmor, med bra referenser men som vet att det är svårt att hitta, slipper ringa dig!
Skrattar .
Tror du att genom att vara oförskämd
Ska få dom du vill
Det har ringt på telefon i för mig i 40 år .
Återkommande kunder .
Och kunder på referenser .
Har aldrig behövt annonserat åket med omärkta bilar för dygnet har bara 24 timmar
Och numera jobbar jag aldrig söndagar
Så skulle det va så att du ringde mig
Så får du ingen hjälp av mig med det beteendet du uppvisar
Fula härskar tekniker .

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det så ångerfyllt att lägga pressverktyget åt sidan och ta fram svetsen för att ägna dig åt lite riktigt rörläggande. Skall du ha extra betalt för det också?

Vad är ett "12 CI rör"

Vad är en "Vidare"?

Nu har jag läst igenom ditt inlägg (195) fyra gånger. Först nu tror jag mig förstå vad du menar? Du skriver helt enkelt så dåligt att det är svårt att förstå vad det är du vill säga.

Än en gång: "De", inte "dem".
Har inga problem med svets och lödarbeten
Grabben . Gassvetsat dim 300 på licens som störst. Sjukt mycket rostfritt /svart med Tig
Och lött allt från 6 mm upp till 133 koppar
Det som är djävligt knöligt är jobbet runtikring
Med heta arbeten och dem regler som gäller
Kan du dem eller vill du ha det förklarat
Så du fattar vilket skit det är

Ledsen för 12 CI . Skrev på telefonen
12 Cu ska det va . Koppar om du inte förstår
Förkortningen
Samma med vidare telefone ändra det med
Läs VVSare.

Va hållet du på med ?
Hacka på någon som inte skriver exakt grammatiskt ?
Det är ingen uppsats du läser så kliv ur sandlådan

Redigerat:
P
V vvs facit skrev:
Har inga problem med svets och lödarbeten
Grabben .
Är inte detta riktigt ful härskarteknik också?

Att sedan hänvisa till din fru för att detta skulle vara ett bevis på att kostnadsjämförelsen och prismodellen inte går att jämföra?

Eller att skriva en uppsats på hur mycket verktyg och plats som du skulle behöva ha för att kunna serva alla kunder med eget lager?

Inget av detta förklarar VARFÖR man lägger på en oskäligt stor summa på materialet istället för att ha en högre timdebitering.

Jag fortsätter gärna en konstruktiv diskussion, oavsett stavning eller meningsbyggnad, min är långt ifrån perfekt, men då får det gälla SAKFrågan och inte ett försök att vinkla bort diskussionen på annat håll...

• Gilla
henryry och 3 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Är inte detta riktigt ful härskarteknik också?

Att sedan hänvisa till din fru för att detta skulle vara ett bevis på att kostnadsjämförelsen och prismodellen inte går att jämföra?

Eller att skriva en uppsats på hur mycket verktyg och plats som du skulle behöva ha för att kunna serva alla kunder med eget lager?

Inget av detta förklarar VARFÖR man lägger på en oskäligt stor summa på materialet istället för att ha en högre timdebitering.

Jag fortsätter gärna en konstruktiv diskussion, oavsett stavning eller meningsbyggnad, min är långt ifrån perfekt, men då får det gälla SAKFrågan och inte ett försök att vinkla bort diskussionen på annat håll...
Jag hänvisar vart ifrån jag har erfarenheten till mina påståenden

Om du läst mina inlägg så finns det ettt
Där jag skrev att den absolut mest rättvisa prislista att jobba efter är den från lundagrossisten .
När vi jobbar efter den snittar vi små ett TB 2
På 5-8% på årsbasis. Det är hela vinstmarginalen
På en service avd med 9 montörer som omsätter 17 milijoner har aktieägaren ca 850 tkr. I vinst
Återkommet

P
V vvs facit skrev:
Jag hänvisar vart ifrån jag har erfarenheten till mina påståenden

Om du läst mina inlägg så finns det ettt
Där jag skrev att den absolut mest rättvisa prislista att jobba efter är den från lundagrossisten .
När vi jobbar efter den snittar vi små ett TB 2
På 5-8% på årsbasis. Det är hela vinstmarginalen
På en service avd med 9 montörer som omsätter 17 milijoner har aktieägaren ca 850 tkr. I vinst
Återkommet

Vad har du/ni för rabatt på deras prislista då?
Om vi som kunder får betala enligt prislistan men du/ni har 30% rabatt eller mer har du ju bekräftat hela argumentationen av kunden betalar mer för materialet och ni tjänar inte pengar på er timdebitering .

mathiash77 skrev:
Vad har du/ni för rabatt på deras prislista då?
Om vi som kunder får betala enligt prislistan men du/ni har 30% rabatt eller mer har du ju bekräftat hela argumentationen av kunden betalar mer för materialet och ni tjänar inte pengar på er timdebitering .
Jag har en rabbat som gör att på dem
Ca 2 miljoner jag omsätter per gubbe
Blir det ca 100 tkr över med lite tur
Så netto vinsten är ca 8 tkr i månaden
Eller hela 380 kr per arbetsdag .
När allt är betalt och redovisat .
Det ska täcka dem garantier på materialet jag
Ansvarar för som installeras hos kund Bla

Den avkastning vi lyckats få har vi återinvesterat i dem verktyg som behövs
För att kunna hålla spetskompetens inom
VVSens alla områden

Vill du ta dem också är det bara lägga ner hela
Vvs branschen .

Sen till er som känner er lurade av hantverkare
Hur väljer ni dom ?
Vilka kriterier har ni ?
Är det bara priset längst ner på raden som gäller

JanneJanne123
L Le'Oracle skrev:
Många tror ju att bergvärme och FLVP är samma sak värmepump som värmepump
Så tror folk kanske, det har du mer erfarenhet om än mig. Förstår dock inte den negativa attityden till dina kunder. I min egen yrkesroll är jag expert och har mångårig erfarenhet, men att klanka ner på mina kunder för att de inte har min kunskap skulle aldrig falla mig in, det är ju det jag tjänar pengar på.

• Gilla
swe.jocke och 5 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst allt.
Men jag vet att det med att maskera priser är som en helig graal för många inom VVS.
Som privatkund vill man ha det enkelt.
Visst kan det uppstå tillägg, ändringar och annat. Men det allra lättaste är att fakturera per timme + materialkostnad.
Man vet mycket väl hur stora ens overheadkostnader är.
Den vän som jobbar inom branschen har kontinuerliga utbildningar som han betalar ur egen ficka.
Dessa kostnader bakas ju in i timpriset som allting annat förutom materialet och det gör även administrativa delen betydligt enklare. Han har dessutom jobb hela tiden. Frågan är bara hur mycket han orkar att jobba. Så uppenbarligen lönar sig den modellen bra. Hans kalender är bokad minst två månader framöver. Detta trots att han ligger på 850 kr i timmen. Hans bruttoinkomst ligger på dryg 1.7 miljoner om året. Nu jobbar han som egen företagare med kommunen som främsta kund. Så frågan är vad branschen egentligen är rädda för? Konkurrens på timprisnivå? Att lönsamheten skall urholkas?
Det är bara att snegla på elinstallationsbranschen så är det samma mygel där.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Så tror folk kanske, det har du mer erfarenhet om än mig. Förstår dock inte den negativa attityden till dina kunder. I min egen yrkesroll är jag expert och har mångårig erfarenhet, men att klanka ner på mina kunder för att de inte har min kunskap skulle aldrig falla mig in, det är ju det jag tjänar pengar på.
Kan du inte delge oss din yrkesroll ?
Skulle va intressant .

Det är här de flesta trådar om hantverkares prissättning och förakt för privatkunder tillslut hamnar: att hantverkarna börjar slänga ur sig förolämpningar och att de radar upp sina yrkeserfarenheter, kostsamma utrustning osv. När alla vettiga argument skjutits ned, vilket de alltid gör, så sjunker debattnivån rejält.

• Gilla
Norrlandskusten och 9 till
  • Laddar…
JanneJanne123
V vvs facit skrev:
Kan du inte delge oss din yrkesroll ?
Skulle va intressant .
Jag är konsult inom IT.

P Paxman skrev:
Det är här de flesta trådar om hantverkares prissättning och förakt för privatkunder tillslut hamnar: att hantverkarna börjar slänga ur sig förolämpningar och att de radar upp sina yrkeserfarenheter, kostsamma utrustning osv. När alla vettiga argument skjutits ned, vilket de alltid gör, så sjunker debattnivån rejält.
Vilka vettiga argument söker du Paxman?

Ni frågar varför det kostar pengar .
Jag svarar vart pengarna går .
Hur kan det vara fel ?

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
JanneJanne123
V vvs facit skrev:
Ni frågar varför det kostar pengar .
Nej, det gör vi faktiskt inte, vi förstår också att ni har omkostnader och många av oss driver också företag och inser utmaningarna. Det vi undrar är varför ni inte vågar stå för er overhead i timpriset istället för att mygla in det på materialet. Ingen här kräver att det ska vara billigare, vi vill bara enklare kunna veta innan vad det kostar att anlita en hantverkare.

• Gilla
  • Älska
henryry och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.