larka742 skrev:
Det var verkligen inte vad hon sa.... frågade ganska tydligt om det gick att flytta mitt bundna lån till det nya boendet. Och Nej var svaret... hmm
I så fall beror det på bankerna. Har diskuterat detta ämne både 2 och 3 gånger med min bank.

extra25 skrev:
bumpaberra skrev: Man skulle kanske hoppat på tåget när seb hade 10:an på 4.36 :o .

det gjorde jag
Om man vill ha bundna lån så är det förstås jättebra att få en såpass låg 10-åring.

Vill man komma undan så billigt som möjligt så är det som sagt rörligt som gäller...

/K

klaskarlsson skrev:
Om man vill ha bundna lån så är det förstås jättebra att få en såpass låg 10-åring.

Vill man komma undan så billigt som möjligt så är det som sagt rörligt som gäller...

/K

Misstänkte det - att min tia var billig...4.4.
Inte riktigt tio år kvar dock, men...mer än 7 år iallafall.

klaskarlsson skrev:

/K
Förmodligen ja, men inte för givet..

Har man haft en 10-åring på 4,4% i 3 år så tror jag dock att det blir väldigt svårt att "få igen" det även om man aldrig kan veta.

Redigerat:
klaskarlsson skrev:

/K
Förmodligen, jag kör ju på med rörligt och sätter undan pengar varje månad. Känns mycket bättre och kul att se pengarna växa, går rätt fort.

bumpaberra skrev:
Förmodligen, jag kör ju på med rörligt och sätter undan pengar varje månad. Känns mycket bättre och kul att se pengarna växa, går rätt fort.
Absolut, men dom kan ju minska fort också när/om det går snabbt uppåt.

Den slanten jag har sparat fram tills nu kan jag ju använda till nåt kul iof, fast å andra sidan så går ju lånet ut en dag också så en buffert vill jag ha ändå. Till andra saker om inte annat.

Nu har jag raderat diverse tjafs i den här tråden. Diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp.

bumpaberra skrev:
Den störst fördelen med rörligt är att man kan byta bank/sälja huset utan att få betala massa pengar för det.
Angående ränteskillnadsersättning:
Dom flesta banktjänstemän uttalar sig utan att tänka efter. Dom säger att du som kund måste betala för att få bryta kontraktet, när du tex vill flytta bundna lånet till annan bank, etc...

Men detta är helt fel.

-- otrevliga kommentarer är borttagna från detta inlägg -- /moderator

Redigerat:
Du menar att man inte behöver betala ränteskillnadsersättning om man står på sig?

extra25 skrev:
Dom flesta banktjänstemän uttalar sig utan att tänka efter. Dom säger att du som kund måste betala för att få bryta kontraktet, när du tex vill flytta bundna lånet till annan bank, etc...
VA!!! Om jag sitter på en bunden ränta (9 år kvar a 4,56%) och vill byta till rörligt( 3-månaders a' 1,41%) i en annan bank så måste man ju betala ränteskillnadsersättning. Menar du på fullt allvar att det inte är så?

extra25 skrev:

Men detta är helt fel.
"Vid förtidslösen av lån som lämnats eller villkorsändrats fr.om. 1994-07-01 har kreditgivaren rätt att ta ut ränteskillnadsersättning för resterande räntebindningstid. Ersättningen beräknas utifrån skillnaden mellan kreditens räntesats och räntan på statsobligationer eller statsskuldväxlar, ökad med en procentenhet".

Låter ju troligt att du har rätt att förhandla bort en avgift som banken har rätt att ta ut..

Redigerat av moderator:
Hmm - det skulle vara intressant att veta hur du bär dig åt för att få din bank att stå för den kostnaden - om du dessutom byter till en annan bank !?

/K

Nyfniken skrev:
Du menar att man inte behöver betala ränteskillnadsersättning om man står på sig?

Nej, nej, nej... du kan inte tjata dig till en förmån, det regleras enlig kontraktet mellan dig och banken. HusbyggarTomten nedan hänvisar till ett korrekt utformat avtal. Felet är bara att han inte förstått vad som står där.

extra25 skrev:
Nej, nej, nej... du kan inte tjata dig till en förmån, det regleras enlig kontraktet mellan dig och banken. HusbyggarTomten nedan hänvisar till ett korrekt utformat avtal. Felet är bara att han inte förstått vad som står där.
Men eftersom DU förstått kanske du vill förklara för dom som inte gjort det?:rolleyes:

extra25 skrev:
Jag fick en varning för mitt djärva påstående av vår moderator. Därför har jag tröttnat på att var forumet begälplig i frågor av den här typen. Jag lämnar tråden. Den är ändå ganska meningslös förutom swetos inlägg.

man hav tröst- det dyker snart upp någon vänlig själ som löser knutarna.:)
Jag vet inte vad du skrev för att få ett inlägg borttaget/en varning, jag har hängt här rätt länge och det är ganska högt i tak.
Men just nu så låter det som om du inte har ngn motivering till ditt påsstående och bortförklarar det med att du inte ids skriva om det. :)

Det är högst möjligt att det inte är så - men det är så det ser ut.

Skälet att det i kontraktet f.ö. står att en ränteskillnadsersättning kan tas ut är ju att banken tecknar obligationer för det lånebelopp du binder din ränta på - och dom kostar att lösa ut i förtd eller iaf i admin för att ngn annan skall ta över löptiden på dom - denna kostnad vill förstås inte banken ta själva om dom kan undvika det.

Det finns ju också en fördel för dom att ha en inlåsningseffekt - dvs om du är mindre beängen att byta bank så tjänar dom på det...

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.