10 093 läst ·
87 svar
10k läst
87 svar
Rörligt eller bundet närmsta 10 åren?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Förmodligen, jag kör ju på med rörligt och sätter undan pengar varje månad. Känns mycket bättre och kul att se pengarna växa, går rätt fort.klaskarlsson skrev:
Absolut, men dom kan ju minska fort också när/om det går snabbt uppåt.bumpaberra skrev:
Den slanten jag har sparat fram tills nu kan jag ju använda till nåt kul iof, fast å andra sidan så går ju lånet ut en dag också så en buffert vill jag ha ändå. Till andra saker om inte annat.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Nu har jag raderat diverse tjafs i den här tråden. Diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp.
Angående ränteskillnadsersättning:bumpaberra skrev:
Dom flesta banktjänstemän uttalar sig utan att tänka efter. Dom säger att du som kund måste betala för att få bryta kontraktet, när du tex vill flytta bundna lånet till annan bank, etc...
Men detta är helt fel.
-- otrevliga kommentarer är borttagna från detta inlägg -- /moderator
Redigerat:
VA!!! Om jag sitter på en bunden ränta (9 år kvar a 4,56%) och vill byta till rörligt( 3-månaders a' 1,41%) i en annan bank så måste man ju betala ränteskillnadsersättning. Menar du på fullt allvar att det inte är så?extra25 skrev:
"Vid förtidslösen av lån som lämnats eller villkorsändrats fr.om. 1994-07-01 har kreditgivaren rätt att ta ut ränteskillnadsersättning för resterande räntebindningstid. Ersättningen beräknas utifrån skillnaden mellan kreditens räntesats och räntan på statsobligationer eller statsskuldväxlar, ökad med en procentenhet".extra25 skrev:
Låter ju troligt att du har rätt att förhandla bort en avgift som banken har rätt att ta ut..
Redigerat av moderator:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hmm - det skulle vara intressant att veta hur du bär dig åt för att få din bank att stå för den kostnaden - om du dessutom byter till en annan bank !?
/K
/K
Nyfniken skrev:
Nej, nej, nej... du kan inte tjata dig till en förmån, det regleras enlig kontraktet mellan dig och banken. HusbyggarTomten nedan hänvisar till ett korrekt utformat avtal. Felet är bara att han inte förstått vad som står där.
Men eftersom DU förstått kanske du vill förklara för dom som inte gjort det?extra25 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag vet inte vad du skrev för att få ett inlägg borttaget/en varning, jag har hängt här rätt länge och det är ganska högt i tak.extra25 skrev:
Men just nu så låter det som om du inte har ngn motivering till ditt påsstående och bortförklarar det med att du inte ids skriva om det.
Det är högst möjligt att det inte är så - men det är så det ser ut.
Skälet att det i kontraktet f.ö. står att en ränteskillnadsersättning kan tas ut är ju att banken tecknar obligationer för det lånebelopp du binder din ränta på - och dom kostar att lösa ut i förtd eller iaf i admin för att ngn annan skall ta över löptiden på dom - denna kostnad vill förstås inte banken ta själva om dom kan undvika det.
Det finns ju också en fördel för dom att ha en inlåsningseffekt - dvs om du är mindre beängen att byta bank så tjänar dom på det...
/K