10 093 läst ·
87 svar
10k läst
87 svar
Rörligt eller bundet närmsta 10 åren?
Det kan kanske vara ett problem. Brukar bankerna acceptera att man fördelar bostadslån på olika banker? Om de inte gör det kan man förstås hamna i ett knepigt förhandlingsläge när man binder om ett lån och banken erbjuder en dålig ränta.-MH- skrev:
Sagt och gjort.
Mars 2015 kan vi ju väcka tråden igen och se om jag gjorde rätt eller inte..
Mars 2015 kan vi ju väcka tråden igen och se om jag gjorde rätt eller inte..
Redigerat:
Fega du ur? :wow: . Fick du 3.95 på 5-åringen? Spännande att se om det lönar sig. Jag kör på med rörligt och pytsar undan stålar till min egen räntebuffert. Med dagens BNP-siffror för sista kvartalet 2009 tror jag inte vi får en höjning förens till hösten. Enda gången jag varit sugen var när SEB förra året hade 10 åringen på 4.20 oprutat. Den störst fördelen med rörligt är att man kan byta bank/sälja huset utan att få betala massa pengar för det.HusByggarTomten skrev:
Japp, jag fegade ur och valde 3,95 och 5 år. 
Nej, jag har inga problem eller har inte haft några problem att lägga undan skillnaden till 6% varje månad. Känns bara jädrigt bekvämt att nu lägga undan dom funderingarna och låta det vara vad det är. Ser ingen förhoppning om att "slå den rörliga" utan som sagt, slippa bekymret. Visar det sig att jag tjänat en massa tusenlappar på det så ser jag det som en "bonus", har jag förlorat så gråter jag inte för det. Jag slapp tänka på det iaf...
Nej, jag har inga problem eller har inte haft några problem att lägga undan skillnaden till 6% varje månad. Känns bara jädrigt bekvämt att nu lägga undan dom funderingarna och låta det vara vad det är. Ser ingen förhoppning om att "slå den rörliga" utan som sagt, slippa bekymret. Visar det sig att jag tjänat en massa tusenlappar på det så ser jag det som en "bonus", har jag förlorat så gråter jag inte för det. Jag slapp tänka på det iaf...
Det är den stora nackdelen med mitt val som jag ser det. Dock så bör det inte vara något problem att flytta lånet om bara banken godkänner den nya säkerheten.bumpaberra skrev:
Redigerat:
Sall du flytta ett lån, måste du med största sannolikhet flytta alla lån. Men det får du göra, enligt Konsumentreditlagen. Enligt samma lag, måste du dock betala räntesillnadsersättning. Den är inte helt försumbar.HusByggarTomten skrev:
Har bara ett lån, det numera bundna.-MH- skrev:
Om jag köper nytt hus och banken godkänner (den nya) säkerheten så betalar jag väl ingen ränteskillnadsersättning heller?
Sen är ju frågan varför jag skulle vilja flytta lånet till en annan bank när det är bundet? Inser ju självklart att det finns dom med uppdelade lån som kan ha önskan att göra det.
Redigerat:
Det går att flytta lånet till ett annat hus utan att betala ränteskillnadsersättning eller så tar någon över ditt 5 åriga lån då rörliga är på 6% om 2 år. :wow:HusByggarTomten skrev:Har bara ett lån, det numera bundna.
Om jag köper nytt hus och banken godkänner (den nya) säkerheten så betalar jag väl ingen ränteskillnadsersättning heller?
Sen är ju frågan varför jag skulle vilja flytta lånet till en annan bank när det är bundet? Inser ju självklart att det finns dom med uppdelade lån som kan ha önskan att göra det.
Ja, den möjligheten finns ju också.bumpaberra skrev:
Eller 8% om 3 år vilket resulterar i att folk skulle buda som dårar... Ja, jag spekulerar högst fantasifullt..
Anledningen till ett 5-årigt lån var ju knappast att sälja om 3...
Redigerat:
Okej, nej jag har hela i ett enda lån. Eller ja, jag har faktiskt en väldigt liten del som får ligga rörligt. Denna delen har jag "öppen" så att jag kan lösa bort det om jag känner för det. Just nu ska jag nog använda dom pengarna till nåt roligare än att minska lånet..-MH- skrev:
Man måste också ta i beaktande om man avser att amortera i någon större grad. Det man amorterar idag behöver man inte betala ränta på nästa år, så om man kan få billigare räntekostnad idag och amortera i motsvarande grad mer så kan det löna sig.
Går det att flytta sitt bundna lån? Min bankkontakt sa att mitt lån bundet på 10år var direkt knutet till dagens hus via panten. Och skulle jag flytta så skulle jag vara tvungen att ta nya lån och betala ränteskillnadsersättning för mitt gamla lån.HusByggarTomten skrev:
Jo då det kan mn, så länge banken godkänner den nya "säkerheten", dvs nya huset, storleken på lånet och de förhållanden som råder vid tillfället.larka742 skrev:
Det var verkligen inte vad hon sa.... frågade ganska tydligt om det gick att flytta mitt bundna lån till det nya boendet. Och Nej var svaret... hmmHusByggarTomten skrev: