Jag skulle vilja få tips på rörisolering, avlopp, att använda under fritidshus med plintgrund i Sälen-området. Jag vet att det finns Tubolit och Rockwool (kan dra åt sig fukt)? Finns det något annat material samt var man kan köpa? Tacksam för svar.

Avlopp fryser inte om det är skapligt fall på det, det kommer hela tiden varmt vatten som tinar upp ev, isflagor i röret, eller att det är en mage på röret och stående vatten kvar. Det som är viktigt då är att det inte står och droppar ( toa brukar kunna droppa en del, lika med en VVB när den värms efter större uttag. ) Droppparna har ingen energi och fryser lätt, fyller snabbt upp röret med is och det blir stopp. Inte fel att isolera lite, tex med Tubolit. Ingen snålspolande toa, för lite vatten som åker ut.
Var ligger vattenrören, inne i huset eller under. Det är dom som fryser snabbt.

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Vattenrören är monterade under huset mot golvet med stålband med fall på minst 1cm /meter enligt instruktioner. Då det är för trångt under huset att göra isolerlådor monterade mot grunden, rekommenderade installatören av avloppssystemet att isolera runt rören Och bygga in utrymmet mellan plintarna, och med ventilation, för att stänga ute vintervindar. Behövs det om rören är isolerade? Hela rörsystemet under huset är cirka 15 meter.

Isolering gör ju bara att det tar lite längre tid innan kylan kommit igenom.
Ska du tillföra värme på något vis?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackadder blackadder skrev:
Isolering gör ju bara att det tar lite längre tid innan kylan kommit igenom.
Ska du tillföra värme på något vis?
Inte via någon värmekabel, så jag antar att alternativet är inbyggnad mellan plintarna och låta golvvärmen stråla ner till rören. Vi är i huset bara någon helg då och då under vintern.

M Matt-P skrev:
Inte via någon värmekabel, så jag antar att alternativet är inbyggnad mellan plintarna och låta golvvärmen stråla ner till rören. Vi är i huset bara någon helg då och då under vintern.
Stäng av vattnet när ni inte är där så är problemet löst.

Ja, man behöver nog bara lite sunt förnuft och prova. Tack för alla svar, nu ska jag upp till fjällen och isolera rör.

Vänlig hälsning
Mats F.

Isoleringen hindrar inte frysning. Den gör bara att det svalnar lite långsammare och eventuell tillförd värme läcker ut lite långsammare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Isoleringen hindrar inte frysning. Den gör bara att det svalnar lite långsammare och eventuell tillförd värme läcker ut lite långsammare.
Ok, tack. Ska passa på att isolera innan kyla kommer.

M Matt-P skrev:
Ok, tack. Ska passa på att isolera innan kyla kommer.
Du tänkte att du ska stänga in sommarvärmen så den räcker över vintern?

• Haha
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
M Matt-P skrev:
Vattenrören är monterade under huset mot golvet med stålband med fall på minst 1cm /meter enligt instruktioner.
Isåfall får du vara noggrann med avstängning och dränering av vattenrören.

Avloppsrör däremot klarar sej utan isolering och tillskottsvärme om de är monterade på det viset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.