Vi ska installera golvbrunn i ett rum där detta ej funnits tidigare och måste därför göra hål i golvet i bottenplan. Hur gör man genomföringen genom isolering ned till krypgrunden där avloppet ska anslutas till befintliga avloppsledningar? Jag tänker mig att man bör vara tvungen att förhålla sig till ett spärrskikt av något slag eftersom att grunden och bottenplan har olika klimat. Har försökt Googla fram info om detta men hittar nada.

Ingen som kan belysa detta elände en smula?

Jag är inte med på vad menar du med spärrskikt? Menar du att det blir kallt i krypgrunden eller är det tätskikt i det rum med brunn du menar?
Själva genomföringen är väl annars inget annorlunda än en vanlig nyinstallation.

Tänker att man bör väl ha någon form av diffusionsspärr mellan grunden och bottenplan i huset? Men vi kanske kan strunta i den biten och istället ställa frågan: Hur görs genomföring vid nyinstallation?

Tomture61
Går det inte att se hur det är byggt nu ,ang ev ångspärr.
Bor i ett hus med cementplatta och träväggar. Alla väggar + taket har då diffspärr.
I krypgrunder läggs det ut en diffspärr på ev makadam/mark.
Om du har en diffspärr under golvet så skär du vell bara bort plasten där brunnen ska sitta och tätar senare mot brunnen/plasten med silicon/tejp.
Tror inte att diffspärr används i krypgrund (mot undersidan av golvet) Men har man mek ventilation (mer undertryck) så kan ju golvet släppa in kalluft/fukt ,hmmmm !!

http://www.isodran.se/index.php/krypgrund
http://www.isodran.se/index.php/krypgrund/se-bildgalleri

Redigerat:
Tack för informationen, jag tror det var det jag behövde för att våga gå vidare. Det ligger ångspärr på makadamet men jag är lite oklar över om det har tillkommit i efterhand eller om det lades ut när huset byggdes så det kan mycket väl finnas något under golvet också. Det får visa sig när jag påbörjar håltagningen. Brunnen ska leta sig ned mellan existerande golvvärmeslingor men vi får väl se ut mycket utrymme jag får att undersöka isoleringen. Det går ju i och för sig att göra underifrån också så det bör lösa sig på ett sätt eller annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.