Hej,

Håller på att bygga ett nytt badrum (1.8x2.3m) på övervåningen i en takkupa (dvs 1 hel yttervägg och 2 "halva" ytterväggar).

Planerar att leja bort, flytspackling, tätskikt samt kakling men göra resten själv. Problemställningen jag står inför är att få till en godkänd rörgenomföring för kallvatten till toaletten.

Badrummet är tänkt att se ut såhär i stora drag:
Ritning av ett badrumsplan med måttangivelser, toalett, handfat och duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom toaletten står mot samma vägg (1,8m) som duschhörnan kommer hela väggen bakom toaletten klassas som våtzon 1. Är det ändå en vettig idé att ha en väggbricka för kallvatten till toaletten på den väggen? Den kommer ju knappast att vattenbegjutas då vi planerar att ha glasdörrar i duschen och väggbrickan skall ju sitta bortom toaletten från duschen sett.

Ett alternativ jag funderade på var att ha väggbrickan på samma vägg som fönstret och dra en kort bit kromat rör till toaletten. Däremot så borde väl även den väggen delvis klassas som våtzon 1 då det är närmre än 1 meter från ytterkant på duschhörnan?

I min värld så har jag svårt att uppfylla branchregler om man inte drar kromade rör ner från taket till toaletten. Och detta hade jag gärna undvikit då all annan installation är infälld.

I andra små badrum tycker jag det är ganska vanligt med rörutlopp på enklast möjliga vis, dvs direkt vid toaletten, men hur bör man tänka då man gör stora delar själv? En anlitad hantverkare hade väl nästan garanterat skrivit en avvikelse direkt?

Kort och gott, hur tänker man? Är jag för nojjig efter att ha plöjt Säker Vatten, GVK, BKR etc? Mitt pragmatiska sinne säger att gå rakt ut vid toaletten men är osäker på vad försäkringsföljderna blir.

/ Tomas

Nu kanske jag är helt ute och cyklar.. men varför skulle du inte få lov att ha det så som du säger?

Är ju ingen skillnad mot att du har vattenrör i duschen som kommer ut genom väggen? Det är ju godkänt så att en väggbricka inte skulle vara godkänt till höger om toaletten låter väldigt konstigt? :)

nja, det är väl inte längre "tillåtet" att ha inkommande vatten i duschen heller?

• Gilla
Mikkemat
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nja, det är väl inte längre "tillåtet" att ha inkommande vatten i duschen heller?
Vad menar du med inkommande vatten?

Om man vill ha en dold rördragning till duschblandare så kommer ju kv och vv ut ur väggen i duschen?

Så därför förstår jag inte varför det inte skulle vara OK att ha en väggbricka bredvid toaletten.. finns ju mängder av folk som har det där toaletten är nära duschen.

Men skulle du mot all förmodan vara osäker så hade jag satt det på fönsterväggen för den klassas inte som zon1? Så du kan ha den inne i hörnet.

Jag trodde du menade som tidigare då du hade väggbricka för kall/varmvatten och det gick rör upp till blandaren. Men i vilket fall som helst. Rör som kommer ut i väggen direkt till blandare är inte jämförbart med en väggbricka i fel zon för det.

Tack för era reaktioner :) Jag läste igenom Säker Vatten 2016:1 samt BBV 15:1 igen för att se om jag hade helt missuppfattat något.

I BBV (5.2.3) ser man följande:
"På väggar vid plats för dusch och badkar får endast genomföring för blandare finnas."

I Säker Vatten (3.3.2) ser man följande:
Illustration av rörgenomföring i våtzon med måttangivelser enligt byggregler.
Skapa konto

Det jag börjar misstänka att jag har missuppfattat är att "Plats för dusch" skall tolkas som hela våtzon 1-området kring duschen. Blev lite lurad av följande bild tror jag där det finns väggbricka precis utanför våtzon 1.
Illustration av våtzoner i ett badrum med markeringar för "Plats för dusch" och rörgenomföringar.
Skapa konto

Men ser man krasst på det skall det ju i så fall vara tillåtet med rörgenomföringar i våtzon 1, men i "Plats för dusch" får det enbart finnas anslutning till dushblandaren.

När jag även kollar i GVK (vilket egentligen är onödigt i mitt fall) verkar det inte motstrida sig heller. Däremot kan man kanske undra vad den faktiska definitionen är för "Plats för dusch". Termen används ju även för att förbjuda skvallerrör inne vid duschplatsen men bör ju vara tillåtet i övriga våtzon 1.

Du kan nog utan problem ha en väggbricka som du menar bredvid toaletten. Risken att det händer nåt är mikroskopisk om det utförs korrekt i övrigt och den avvikelsen får man väl leva med. Om det nu skulle vara på fel sätt.

S Stefan1972 skrev:
Du kan nog utan problem ha en väggbricka som du menar bredvid toaletten. Risken att det händer nåt är mikroskopisk om det utförs korrekt i övrigt och den avvikelsen får man väl leva med. Om det nu skulle vara på fel sätt.
Absolut, min praktiska sida har redan valt placeringen i huvudet. Mitt dilemma har snarare varit att tyda branchreglerna och se till att försöka slippa avvikelser :)

Så länge du sätter en rörmanschett på röret så är det helt ok!

Avvikelsen kommer ändå bara ha en betydelse om det verkligen kan bevisas att det är den som orsakat en framtida skada. I övrigt så gäller ju försäkringar och annat som vanligt.

Hittade förövrigt denna formuleringen i en annan tråd på forumet:
"På väggar inom våtzon 1 får endast genomföring för blandare finnas."

Efter lite googlande så verkar det komma från BBV 10.1, fast inte i den pdf-versionen som är publicerad på BKRs hemsida (andra upplagan). Jag har fiskat fram att stycket finns enbart i första upplagan av BBV 10.1 ( https://issuu.com/internikakel/docs/branschregler_web_2010/12 )

Så det känns ju som att man formulerade sig aningens klumpigt där först och ändrade sedan till nuvarande formulering:
"På väggar vid plats för dusch och
badkar får endast genomföring för blandare
finnas."

För som sagt, har man ett mindre badrum hade det i praktiken kunnat innebära att man ej fick ha någon rörgenomföring på vägg alls utöver duschblandaren.

Jag gjorde likadant badrum och då har jag dragit från väggen, högra sidan av stolen med väggbricka och förkromad rör, rakt in till toastolen.
Nu framgår inte av din bild vilka väggar är yttervägg. När du drar rör i ytteevägg, dra det på varmasidan av väggen, alltså direkt bakom spånskiva så att isoleringen ligger bakom röret.
Isolera inte självaröret så att värme når röret genom innerväggen.

Väggen med fönster är en hel yttervägg, där kommer jag köra 45mm installationsskikt. Skall finnas genomföringar där för handdukstork.

Väggen bakom toaletten är delvis yttervägg, ovanför takstolen är det ren yttervägg och under är det "yttervägg" mot angränsande kattvind. Där tänkte jag mig ett "lokalt" installationsskikt infällt precis vid väggbrickan. Anledningen till detta är mest för att inte stjäla 45mm av rumsytan.

Monterar extra kortling och flyttar ut ångbromsen en bit för att ha plats för bockfixturen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.