Hej! Behöver lite hjälp med hur jag ska åtgärda detta.

Bott i detta huset över 1 år nu och egentligen inte fått några fuktproblem pga detta (kommer åt konstruktionen underifrån i jordkällaren) och har mätt fukt och kontrollerat okulärt vid flera tillfällen och allt verkar ok. Nu skulle jag grovstäda badrummet och när jag skrubbade i den hörnan märkte jag att manschetterna sitter rätt löst så det ena ledde till det andra så hade jag plockat bort dem.

Den svarta massan förstår jag inte riktigt vad den är, trodde först att det var silikon men den kletar av sig rätt så kraftigt så vet inte riktigt vad det är. Märkte också att där är en spricka i våtrumsmattan mellan rörgenomföringarna som tidigare limmats. Den syntes inte riktigt när manschetterna satt där. Hur detta inte lett till något problem är bortom mig men vi har försökt hålla det torrt i den hörnan men när lillgrabben badar så är det ju vatten över hela badrummet så det har onekligen hamnat vatten där flera gånger, duschen och brunnen är trots allt bara 70cm ifrån..

Jaja, nu till min fråga - hur gör jag för att täta detta på bästa sätt? Detta badrummet kommer vi göra om helt och renovera om 1-2 år men tills dess vill jag gärna att träkonstruktionen under tar så lite skada som möjligt. Räcker det att köra på lite silikon i sprickan och runt rören eller finns någon annan bättre lösning? Och vad är den svarta massan för något? Finns det något medel som kan hjälpa mig att lösa upp det kletiga för att applicera silikon på en så ren yta som möjligt?

• Hand som håller en vit, trasig rörmanschett med klibbig svart substans, bredvid ett element i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av våtrumsmatta med spricka mellan två rörgenomföringar och mörk massa runt rören.
    Skapa konto
  • Närbild av två rörgenomföringar i ett badrumsgolv med svart massa kring basen och spricka i våtrumsmattan mellan rören.
    Skapa konto
Är verkligen elementet i duschen?

Intet Intet skrev:
Är verkligen elementet i duschen?
Vet inte hur man definierar ”i” duschen men ja det är i duschen..

• Duschhörna med duschslang, grått golv med brunn, vit handdukshängare och växt i hörnet.
    Skapa konto
Silikon har en tendens till att se tät ut, men så pillar man lite på det och upptäcker att det släppt på ena sidan.

• Gilla
De löser sig
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag tror du kan få bort nästan allt vatten därifrån genom att bara ställa en stor skiva av något framför. Typ plexiglas eller plywood. Typ 1,5x1 meter. Lutad mot väggen och elementet under...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Aj så illa placerat 😵‍💫 det bästa "limmet" skulle jag säga är Casco Aquatät. Bifogar länk. [länk]
Haha ja det kan man lugnt säga. Tack för tipset! Står att det är lämpligt som tätningsmedel vid PVC arbeten. Tror du att det funkar bra mellan plastmatta och målat järnrör?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror du kan få bort nästan allt vatten därifrån genom att bara ställa en stor skiva av något framför. Typ plexiglas eller plywood. Typ 1,5x1 meter. Lutad mot väggen och elementet under...
Kör nog på plywood idén, det blir säkert toppen! 👍🏼🤪

• Gilla
Intet
  • Laddar…
De löser sig De löser sig skrev:
Kör båda lösningarna👊

Farstatjej90
De löser sig De löser sig skrev:
Bra val. Lyxa till det med en av sorterna som tål vatten om du tror renovering dröjer...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.