Hej, från värmepumpens kompressor går rör och elkabel in genom en ventilationsöppning. Jag hade isolerat öppningen med minerallull, men upptäckte idag att någon hade plockat bort allt så att det blåser rätt in i huset. Jag förstår nu varför det finns mineralull i fågelholkarna ... Kan jag använda fogskum istället? Jag har läst att fogskum ska suga åt sig fukt. Stämmer det, och vad kan jag använda istället i så fall?

Fogskum kan suga åt sig fukt precis som att cellplast eller trä kan suga åt sig fukt. Det är ett problem om man planerar att använda det där det rinner vatten över. Men knappast ett problem för att täta ett hål i en vägg. Kör på säger jag.

• Gilla
kuwi
  • Laddar…
Det finns fogskum med slutna celler som inte suger fukt.

• Gilla
kuwi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns fogskum med slutna celler som inte suger fukt.
Det är möjligt. Men det är inte säkert att det är en fördel om man skall använda det för att täta ett hål i en trävägg.

A Avemo skrev:
Det är möjligt. Men det är inte säkert att det är en fördel om man skall använda det för att täta ett hål i en trävägg.
Är det en trävägg?

useless useless skrev:
Är det en trävägg?
Det vet vi i och för sig inte. Men om vi pratar om att täta ett hål i en yttervägg över marknivå ser inte jag vad som skulle bli bättre av att det var slutna celler. Sådana väggar byggs ju väldigt ofta av material som kan suga åt sig vatten.

useless useless skrev:
Är det en trävägg?
nej, det är lättbetong.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.