Har satt upp två lysrör (4x36W) i garaget och dessa vill jag styra med en rörelsevakt så det tänds automatiskt när jag kör in med bilen. Problemet är att lamporna inte tänds och jag mäter bara 176 volt efter rörelsevakten.
Är det kombinationen lysrör/rörelsevakt som är fel eller är det fel på själva vakten?
Är det kombinationen lysrör/rörelsevakt som är fel eller är det fel på själva vakten?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du bör/måste ha en vakt med relä och anslutning med nolla.
En tvåtråds rörelsevakt får inte tillräckligt med ström då ett släckt lysrör är i det närmaste avbrott.
Om du länkar till datablad för vakten så är det lättare.
Prova med en 60 W glödlampa isf lysrörsarmaturen.
Protte
Edit, såg att det fanns en länk, det SKA fungera om du kopplat rätt men fortfarande, prova med en glödlampa som last.
En tvåtråds rörelsevakt får inte tillräckligt med ström då ett släckt lysrör är i det närmaste avbrott.
Om du länkar till datablad för vakten så är det lättare.
Prova med en 60 W glödlampa isf lysrörsarmaturen.
Protte
Edit, såg att det fanns en länk, det SKA fungera om du kopplat rätt men fortfarande, prova med en glödlampa som last.
Redigerat:
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/46-917_man.pdfprototypen skrev:
Nolla är ansluten + fas in / ut
prototypen skrev:Du bör/måste ha en vakt med relä och anslutning med nolla.
En tvåtråds rörelsevakt får inte tillräckligt med ström då ett släckt lysrör är i det närmaste avbrott.
Om du länkar till datablad för vakten så är det lättare.
Prova med en 60 W glödlampa isf lysrörsarmaturen.
Protte
Edit, såg att det fanns en länk, det SKA fungera om du kopplat rätt men fortfarande, prova med en glödlampa som last.
N, L', L. Jag satte L som inkommande matning. Är det rätt? Får försöka testa med glödlampa imon...
Den tänder 60W glödlampa. Sätter jag ett lysrör "efter" glödlampan tänder den även lysröret. Tar jag bort glödlampan tänder den inte lysröret.....prototypen skrev:Du bör/måste ha en vakt med relä och anslutning med nolla.
En tvåtråds rörelsevakt får inte tillräckligt med ström då ett släckt lysrör är i det närmaste avbrott.
Om du länkar till datablad för vakten så är det lättare.
Prova med en 60 W glödlampa isf lysrörsarmaturen.
Protte
Edit, såg att det fanns en länk, det SKA fungera om du kopplat rätt men fortfarande, prova med en glödlampa som last.
Kan det vara nåt med ballasten?
Bifogar bild på spec för lysröret
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det en järnballast eller en elektronisk?
står det någonstans vilken effektfaktor armaturen har. Den kanske inte är faskompenserad så cosfi ligger nedåt 0,5
bild på armaturen underlättar
Protte
står det någonstans vilken effektfaktor armaturen har. Den kanske inte är faskompenserad så cosfi ligger nedåt 0,5
bild på armaturen underlättar
Protte
Jag hade samma problem med en rörelsesensor från conrad. Jag löste det genom att byta ut lysrören mot lampor.
När jag däremot växlade ner till LED så blev belastningen för liten och jag lyckades inte tända lamporna. Jag löste det genom att växla upp till starkare LED. Min gissning är att du måste över en viss nivå för att det ska fungera.
När jag däremot växlade ner till LED så blev belastningen för liten och jag lyckades inte tända lamporna. Jag löste det genom att växla upp till starkare LED. Min gissning är att du måste över en viss nivå för att det ska fungera.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är vanliga simpla järnballaster, vilket på sitt sätt är bra
Ser inte till några kompenseringskondensatorer vilket gör armaturen till en "elak" belastning.
Det finns väl 3 lösningar:
Skaffa nya armaturer som är kompenserade, inte säkert att det fungerar.
Skaffa en bättre rörelsevakt, Biltema kallas ibland för Feltema, kanske befogat. För 99 spänn får man inte välkonstruerad kvalitetselektronik.
3:e lösningen är ju redan provad, blanda med glödljus.
Protte
Ser inte till några kompenseringskondensatorer vilket gör armaturen till en "elak" belastning.
Det finns väl 3 lösningar:
Skaffa nya armaturer som är kompenserade, inte säkert att det fungerar.
Skaffa en bättre rörelsevakt, Biltema kallas ibland för Feltema, kanske befogat. För 99 spänn får man inte välkonstruerad kvalitetselektronik.
3:e lösningen är ju redan provad, blanda med glödljus.
Protte
Och jag säger det igen, rörelsevakter, speciellt billiga sådana, håller inte speciellt länge med "elaka" belastningar som lysrör, så arbetsströmsrelä eller kontaktor rekommenderas till att sköta själva kraftstyrningen för att avlasta reläet i rörelsevakten.
Grundproblemet var alltså att rörelsevakten krävde en baslast för att klara att tända lysrör. Arbetsområdet för lysrör var alltså inte 0-300W.
Såhär löste jag det;
I ena rummet satte jag upp http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-utomhus/Gallerarmatur-49401/ före lysröret.
I andra rummet satte jag in en annan rörelsevakt.
Case closed
Såhär löste jag det;
I ena rummet satte jag upp http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-utomhus/Gallerarmatur-49401/ före lysröret.
I andra rummet satte jag in en annan rörelsevakt.
Case closed
Klicka här för att svara



