Jag ska montera 10 st led-lysrörsarmaturer (Osram Submarine LED Ledvance 34 W) i en maskinhall/garage. Söker en rörelsevakt som funkar till detta. Några tips/förslag?

OK, jag trodde det inte var så enkelt att det var ren matematik. När man läser specar på olika rörelsevakter står det alltid massa andra förbehåll (max lampor/armaturer, olika ljuskällor etc.) som jag som icke-elektriker inte kan tolka. Jag ser dessutom på nätet att folk har problem med rörelsevakter och olika lysrörsarmaturer.

5
När det gäller rent resistiva laster så är det mer eller mindre så enkelt.
Men induktiva eller kapacitiva laster (lysrör tex) där får man läsa tillverkarens anvisning om vad den klarar att bryta utan att gå sönder.
Likaså laster som innehåller likström är svårare att bryta.

• Gilla
Forsa16 och 1 till
  • Laddar…
Njaa.. Fullt så enkelt är det (eventuellt) inte.

Om man tittar på specen för JULA rörelsevakten, så specar den (står i den länkade bruksanvisningen) att det är avsedd för glödalampa/halogen och bara för resistiva laster.

En LED armatur är inte en resisitiv last. Så jag skulle vilja påstå att enl. specen så får man inte använda den rörelsevakten för en LED lampa. I praktiken fungerar den säkert ändå med mindre LED belastning. Men det kan vara lite utmannande att belasta den med 340W. Den är ju specad 1000W för glödljus och 500W för halogen. Skillnaden mellan en 230V halogenlampa och en vanlig glödlampa är att startströmmen är högre för halogenlampan. Den lyser med en varmare glödtråd, som ökar sin resistans mer. I startögonblicket drar den troligen avsevärt mer än 1000W.

En LED lampa har också egenskapen att den drar väldigt mycket ström vid tillslag (kapacitiv last), teoretiskt drar den oändligt mycket ström, men det pågår bara i några microsekunder.

• Gilla
MASS och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag tänker nog inte köpa nåt på Jula för 99 spänn. Är det någon som har konkret förslag på en rörelsevakt som kommer att funka just i mitt fall?

Biltema anger ju åtminstone vad den klarar då lysrör är inblandade. 500W max, dock 300W om det är lysrör.

Tror nog det ska gå att hitta en om man letar lite. Kolla eldirekt.se eller elbutik.se

Steinel har grejor som håller högre kvalité än jula/biltemas egna märke.

Magnus E K
Kan man inte kombinera en billig rörelsevakt med en billig kontaktor?

En billig kontaktor är ju en induktiv last. Rörelsevakten från Jula är bara specad för resistiv last. I praktiken går det nog.

Min uppfattning är att billiga rörelsevakter har en tendens att falsktrigga. Kan kanske funka helt OK i denna installation, men är det lönt att spara några hundra kr på en rörelsevakt?

Förtydligande, jag söker inte en billig rörelsevakt eller nån lösning som innebär massa meckande utan en som garanterat fungerar.

Inga problem att låta rörelsevakten styra ett arbetsströmsrelä eller en kontaktor beroende på lastens storlek

5
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag fick nyligen installerat 2 st OSRAM Submarine LED slim (24 W, artnr 4058075140042) i tvättstugan, som funkar ihop med Steinel rörelsevakt (artnr 600310, Tak, Vägg PIR-rörelsedetektor 120 ° Relä Vit IP54)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.