Jag är ute efter en rörelsedetektor som inte skall vara fast ansluten. Typ en klassisk timer som man sätter i ett vägguttag, och som under inställd tid aktiverer "sitt" eget uttag, MEN istället för timer skulle jag vilja ha en rörelsedetektor där. Förstår ni vad jag menar? Finns det sådana, och i så fall var?
/Fummel

(Ursäkta dubbelposten - har tidigare ställt frågan i teknik-forumet, men inte fått något svar. Kanske passar den bättre här.)

Hmmm..en portabel dekkare... det borde ju nån ha börjat serietillverka.
Har tyvärr inte sett nån. Du kanske ska bygga en egen (?)

Johan Gunverth skrev:
Jodå! Det går om om man kan acceptera två dosor. En rörelsedetektor i den ena dosan och uttaget i den andra. En tvåfacksram över.
Vi har gjort så med strykjärnsuttaget i tvättstugan. Går du ut ur rummet stängs strömmen av till strykjärnet efter 1 minut eller anna valfri tid. Funkar perfekt.

[länk]
Men den skulle ju inte vara fast ansluten.

Vad är det du skall använda den till?

Fummel skrev:
Jag är ute efter en rörelsedetektor som inte skall vara fast ansluten. Typ en klassisk timer som man sätter i ett vägguttag, och som under inställd tid aktiverer "sitt" eget uttag, MEN istället för timer skulle jag vilja ha en rörelsedetektor där. Förstår ni vad jag menar? Finns det sådana, och i så fall var?
/Fummel

(Ursäkta dubbelposten - har tidigare ställt frågan i teknik-forumet, men inte fått något svar. Kanske passar den bättre här.)

Borde det inte gå att ta en vanlig gårdsbelysning och sätta en handske i den änden där lampan vanligtvis tänds..??
Fast det förutsätter förstås att du är behörig elektriker och får skruva själv ;)

Styx skrev:
Fast det förutsätter förstås att du är behörig elektriker och får skruva själv  ;)
Är den inte fast ansluten så är det väl OK att skruva själv?

citactiva skrev:
Men den skulle ju inte vara fast ansluten.
Det stämmer. Sorry!

Tack för förslag, även om jag inte sett något som är det jag är ute efter.
Vad jag skall ha det till är följande: Att kunna starta lampa, samt bandspelare när något rör sig. Installationen kan inte vara fast då det kommer att handla om ett antal platser med ca tio timmar på varje plats.

Det går säkert att konstruera något själv, men jag tycker att det är en grej som borde finnas. Eller så är jag mer ensam om behovet än jag trodde... Jag har väl resonerat typ: "varför skulle det inte finnas..."

/Fummel

Fummel skrev:
Tack för förslag, även om jag inte sett något som är det jag är ute efter.
Vad jag skall ha det till är följande: Att kunna starta lampa, samt bandspelare när något rör sig. Installationen kan inte vara fast då det kommer att handla om ett antal platser med ca tio timmar på varje plats.

Det går säkert att konstruera något själv, men jag tycker att det är en grej som borde finnas. Eller så är jag mer ensam om behovet än jag trodde... Jag har väl resonerat typ: "varför skulle det inte finnas..."

/Fummel
Det är ofta man märker att en viss pryl man söker skulle behöva uppfinnas, du kanske kan tjäna dig en slant om du tillverkar denna pryl ;)

Kanske en viltskrämma skulle passa
den lyser upp och startar en inställd radiostation
går på batteri och är flyttbar

Kul när gamla trådar får svar 9 år efter sista post......:thumbup:

Kanske platsar på tio i topplistan över årets trådlyft!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.