Byggahus.se

Rör för el i mellanbjälklag?

1. N
    Medlem · 427 inlägg

Nizztos

Medlem
    Detta hamnar väl lite mitt emellan forumdelen för el och konstruktion men stoppar in det här.

Skall renovera (estetiska skäl, ej av nödvändighet) huset och då kommer en hel del el dras om. Idag sitter rätt mycket utanpåliggande ledningar i källaren (gammalt hus) som jag nu funderar på om jag borde kunna dra i mellanbjälklaget istället. Kommer riva hela golvet på våningen ovanför källaren så har full åtkomlighet vilket gör att det känns som enklaste/smartaste lösningen.

Kommer ju då dra mycket tvärs bjälklaget. Vad gäller för att ta hål och dra rör genom bjälkarna? Är det mer eller mindre fritt fram så länge man håller sig till någon max-diameter på rören och drar i centrum på bjälkarna eller finns det min-avstånd mellan rör och annat också?
    Är det kanske en dum ide från början att göra så?

Utan att ännu sett bjälklaget antar jag att det är cc600 och ca 200x50 dimension. Gammalt hus som sagt så kan vara lite hur som helst.

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 728 inlägg

justusandersson

Medlem
    Generellt sett bör du undvika att göra håltagningar alltför nära bjälkarnas över- och underkanter. Du bör också undvika håltagningar där bjälkarna är utsatta för de största belastningarna. Normalt är det mitt på längden, dock inte alltid. Något enstaka hål med 16 mm diameter är dock rätt försumbart om bjälken är 200 mm hög. I ett gammalt hus (byggt före ca 1950) är golvbjälkar ofta utsatta för större belastning än i ett mer modernt. Tänk igenom kanalisationen ordentligt först så du begränsar antalet hål.

• Laddar…
  3. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det finns dem som funderat seriöst på just denna fråga, Engelska voltimum. :)
    En kort sammanfattning därifrån

Borrade hål i takbalkar:

• Placerad i centrum där påkänningen är liten.
    • Placerad på ett avstånd från väggen på 0.25-0.4x längden på balken.
    • Diametern max ¼ av höjden på balken.
    • Minst 3x diametern mellan hål (cc).

Urspårningar i takbalkar:

• Placerad i överkant på balken.
    • Placerad på ett avstånd från väggen på 0.07-0.25x längden på balken.
    • Ej djupare än en ⅛ av höjden på balken.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Hål i takbalkar.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Hål i takbalkar2.JPG

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Glömde svara på denna fråga. Svar ja men extremt sällsynt relevant i bostäder. För att man ska börja räkna på anhopning så ska du belasta ett par av dessa ledningar maximalt under lång tid, och följer du rekommendationen ovan om 3x diameter mellan hålen så är du rätt ute.

5. N
    Medlem · 427 inlägg

Nizztos

Medlem
    Tackar!
    Verkar ju helt grönt i mitt fall då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.