Ok, om jag lagt denna i fel forum så ber jag om ursäkt och en mod eller admin kanske kan flytta den dit den passar. Nu kommer det en massa info som jag har sugit upp på nätet och tänkte höra med er om jag tänker rätt eller fel?

Så jag går över från direkt-el till bergvärme, dom kommer och borrar den 19 maj så jag behöver hinna klart element och rördragning innan dess, installerar själv.

VP är en IVT HQ C8, offerten specar även en extern cirk-pump a' 2600 ink mont. Golvvärmen och dess tillbehör är INTE med i offerten, den gör jag själv.

Gjorde en liten skiss som inte direkt är scal-enlig men ger er en bild av hur huset ser ut. 1-plan som är byggd på platta på mark 1978. Finns luft-luft VP i V-rummet och garaget, årsförbrukning ligger på 17-18,000.

Nu tänkte jag dra 2-rör system med 22 mm rör från VP ut till bodelen, från VP till tvätt och relax tänkte jag 15 mm rör?
Jag har räknat ut storlek på element både kvm och kubik för rummen.

10,15 kvm sovrum - 761 Watt eller 24,36 kbm - 852 Watt
7,7 kvm sovrum - 577 Watt eller 18,48 kbm - 647 Watt
7 kvm badrum - 525 Watt eller 16,8 kbm - 588 Watt
12,25 kvm sovrum - 918 Watt eller 29,4 kbm - 1029 Watt
1,5 kvm toalett - 112 Watt eller 3,6 kbm - 126 Watt
7,8 kvm tvättstuga - 585 Watt eller 17 kbm - 595 watt
10,32 kvm Relax - 774 Watt eller 22,5 kbm - 787 Watt
Vardagsrummet har ett 50x300 element under fönster mot söder och ett 60x120 under fönster i väst.

Bifogar bild på element beställningen.

Så mina frågor är följande:

Kommer det att fungera med så pass lång slinga från VP ut till alla element, med 2-rörsystem 22 mm?
Kan jag dra 15 mm rör till tvätt och relax, eller är det för klent?
Behöver jag någon slags strypning på varje element, för justeringsmöjligheter? Om så länka gärna.
Kommer säkert fler funderingar, tackar på förhand.

• Skiss över husets planlösning med rumsstorlekar och rördragning för bergvärmesystem; inkluderar sovrum, badrum och vardagsrum, ej skalenlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beställningsbekräftelse av 10 Purmo Thermopanel V4 radiatorer av olika storlekar och produktnummer, levereras av Solar Sverige AB.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.