Har senaste veckorna hört att de tickar/konstigt ljud från fördelarskåpet till golvvärmen, öppnade upp och hör att de är själva elcentralen som låter.
Blir som ett högt surrande ljud nästan, slutar även av sig själv efter olika långa stunder om man inte stänger av säkringen.
Ibland är det 1 gång per dag ibland flera, slår man av säkringen till centralen och på igen så är det helt tyst.
Håller den på att ge upp tro?
Blir som ett högt surrande ljud nästan, slutar även av sig själv efter olika långa stunder om man inte stänger av säkringen.
Ibland är det 1 gång per dag ibland flera, slår man av säkringen till centralen och på igen så är det helt tyst.
Håller den på att ge upp tro?
Bild på hela reglercentralen, dels med locket på, dels när locket är av, eventuellt även på insidan av locket om det står text/bild på insidan.
Det kan vara ett relä i reglercentralen som håller på att ge upp.
Kan även vara transformatorn som inte riktigt orkar att ge full spänning.
Det kan vara ett relä i reglercentralen som håller på att ge upp.
Kan även vara transformatorn som inte riktigt orkar att ge full spänning.
Här bild på centralen och en video på ljudet, iblandr ljudet jätte högt ibland bara ett svagt ljud
Styrenheten innehåller ett relä för styrning av cirk.pump. Det är sannolikt det vi hör.
Pumpen mha denna logik stoppas om alla ställdon är stängda av termostaterna.
Som Dempa säger det kan ev. vara nätdelen som spökar. Mät att du har 24 V på plintarna (2 och 4) till termostaterna.
Sedan tycks det som dioden för sektion 5 blinkar i takt med surrandet. Ev. kan det vara en termostat som triggar detta beteende. Skruva lossa trådarna från denna termostat och se om det påverkar.
Tillägg, tycks se att även de andra dioderna blinkar, då håller sannolikt inte resonemanget.
Lutar åt fel på nätdelen/glättningskondensator.
Pumpen mha denna logik stoppas om alla ställdon är stängda av termostaterna.
Som Dempa säger det kan ev. vara nätdelen som spökar. Mät att du har 24 V på plintarna (2 och 4) till termostaterna.
Sedan tycks det som dioden för sektion 5 blinkar i takt med surrandet. Ev. kan det vara en termostat som triggar detta beteende. Skruva lossa trådarna från denna termostat och se om det påverkar.
Tillägg, tycks se att även de andra dioderna blinkar, då håller sannolikt inte resonemanget.
Lutar åt fel på nätdelen/glättningskondensator.
Får mäta och tittat👍🏽 Blir de tokigt om man kör utan centralen påslagen? Alltså bara stänger av säkringen för denna, alltså teoretiskt sätt, alla termostat står fullt öppna😊
Vrid ner alla rumstermostater till minimum, kontrollera om ljudet kommer.
Vrid upp en rumstermostat till max, kontrollera om ljudet kommer.
Vrid upp ytterligare en rumstermostat till max, kontrollera
osv.
På så sätt kontrolleras när nätaggregat slutar orka ge tillräckligt med spänning/ström.
När det surrar, ta och håll skaftet på en skruvmejsel in i örat samtidigt som du håller spetsen mot relät höger om transformatorn. Om det är det som surrar/slår så hörs det tydligt.
Här är manualen,
https://www.lksystems.se/download/64889/se.33.c.102_lk-tradforbunden-rumsreglering-bas-no.pdf
Här är en tråd i ämnet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfor-later-kopplingsboxen.532807/
Vrid upp en rumstermostat till max, kontrollera om ljudet kommer.
Vrid upp ytterligare en rumstermostat till max, kontrollera
osv.
På så sätt kontrolleras när nätaggregat slutar orka ge tillräckligt med spänning/ström.
När det surrar, ta och håll skaftet på en skruvmejsel in i örat samtidigt som du håller spetsen mot relät höger om transformatorn. Om det är det som surrar/slår så hörs det tydligt.
Här är manualen,
https://www.lksystems.se/download/64889/se.33.c.102_lk-tradforbunden-rumsreglering-bas-no.pdf
Här är en tråd i ämnet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfor-later-kopplingsboxen.532807/
Minns jag läst andra som haft ljud från sina reglercentralen och då har det varit relän som låtit.
Om det bara är relät som är dåligt eller om det är något annat som är dåligt och därför får relät att låta minns jag inte.
Prova sätt fingret på den mindre svarta kuben (relä) till höger om den större svarta (transformator) för att se om det känns något som kan liknas med ljudet.
Om det bara är relät som är dåligt eller om det är något annat som är dåligt och därför får relät att låta minns jag inte.
Prova sätt fingret på den mindre svarta kuben (relä) till höger om den större svarta (transformator) för att se om det känns något som kan liknas med ljudet.
Det ska gå utmärkt att göra så, under förutsättning att hela värmesystemet är rätt injusterat gällande förinställningen/Kv-värdet för varje slinga/radiator.L Lars Molenkamp skrev:
Klicka här för att svara





