optimum
Gör om dragningen för elen i köket.
Gamla dragningen så gick allt i köket både belysning och eluttag på samma kabel (säkring)
(Hus byggt 1985)

Nu vill jag dela upp till separata med en matning till belysningen och en till eluttag eftersom lösa köksmakiner (vattenkokare mm) drar rätt mycket. In till köket kommer ett rör till en fördelningsdosa och är rätt full redan och tänkt låta den vara för belysningen. Eluttagen ska matas via ett nytt rör med kablar från centralen men ska fördelas till tre befintliga rör.

Fråga: Ska jag sätta upp en ny fördelningsdosa i en vägg och sedan täcklock eller kan man placera fördelningen på vinden?
(vinden är oinredd med normal issolering och en lång spång som leder fram över hela taket.)

Kan man sätta en fördelningsdosa där uppe på en takstol ovanför issoleringen eller ska den ligga under issolering eller ska den vara nere i köket på en vägg?

mvh Roland

Man bör undvika att gå till kalla utrymmen med rören eftersom fukt kan kondensera i rören när luften kyls ner.

optimum
Bra, då återstår att hitt plats för kopplingsdosa nere i köket

mvh Roland

Jag skulle föreslå att om du nu änå drar nytt rör från centralen, så försök att dra mer än ett. Det är bra att ha uttagen i köket fördelade på några grupper.

Tänk på att om du kör kaffebryggare och vattenkokare samtidigt så har du en överbelastning redan där, med lite tur så håller säkringen iofs, efterssom denna situation inte brukar vara mer än 5 minuter eller så.

Jag skulel nog välja att låta ett uttag gå på samma säkring som belysning (som inte drar så mycket), och sedan ha ytterligare 2 matningar.

optimum
Bra lösning
Jag skippar kopplingsdosan och drar (2 rör) helt nytt till centralen för de uttag (2 av dem) som brukar få mest belastning. Det 3:e brukar ha minimal belastning t.ex stavmixer och behöver inte mycket kraft.

Då slipper jag extra väggdosa och blir bara ett extra rör till centralen.

Tackar för hjälpen.

mvh Roland

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.