828 läst ·
3 svar
828 läst
3 svar
Rördragning dimension på rör
Hej
Jag har en fråga om dimensionering av rören.
Bor i en enplansvilla med källare.
Idag har jag inkommande vatten i källaren, mellan källaren och boytan har jag idag 22mm rör, som skall fördelas till badrum, kök och utkastare.
Vid renovering i källaren har rörmokaren satt in 15mm rör som ansluter till de gamla 22mm som gick mellan våningarna, vilket jag tycker verkar konstigt.
Först så tycker jag att trycket är sämre med denna lösning, vet inte om det är inbillat men både dusch och bad och köksblandaren har numera dåligt tryck.
för det andra, är det verkligen rätt att använda 15mm för så många tappställen?
Mvh jonas
Jag har en fråga om dimensionering av rören.
Bor i en enplansvilla med källare.
Idag har jag inkommande vatten i källaren, mellan källaren och boytan har jag idag 22mm rör, som skall fördelas till badrum, kök och utkastare.
Vid renovering i källaren har rörmokaren satt in 15mm rör som ansluter till de gamla 22mm som gick mellan våningarna, vilket jag tycker verkar konstigt.
Först så tycker jag att trycket är sämre med denna lösning, vet inte om det är inbillat men både dusch och bad och köksblandaren har numera dåligt tryck.
för det andra, är det verkligen rätt att använda 15mm för så många tappställen?
Mvh jonas
Genomgången från källaren till övervåningen är inte bytt så den är 22mm, däremot allt i källaren bytt till 15mm.nimhed skrev:
Vilket jag inte riktigt kunde fattade varför. eller om det verkligen skall vara 15mm till alla de anslutningarna på övervåningen.
Så, på boytan har du en fördelare som det sedan går en separat 15mm anslutning till varje tappställe?
Tidigare var fördelaren matad med 22mm, nu är den istället matad med 15mm.
Jag skulle nog säga att det är ett gränsfall. Bör räcka med 15mm, även om 22mm hade varit bättre.
Jag är dock amatör, så vänta du på självsäkrare svar från någon som jobbar med det.
Tidigare var fördelaren matad med 22mm, nu är den istället matad med 15mm.
Jag skulle nog säga att det är ett gränsfall. Bör räcka med 15mm, även om 22mm hade varit bättre.
Jag är dock amatör, så vänta du på självsäkrare svar från någon som jobbar med det.
Klicka här för att svara