J juanto skrev:
Vad rekommenderar du?
Har du en elpenna så kan du nog se om det är en kabel
 
J J-banan skrev:
Har du en elpenna så kan du nog se om det är en kabel
Har en multimeter...
 
K
J juanto skrev:
Har en multimeter...
Det duger inte.
 
J juanto skrev:
Vad rekommenderar du?
Antingen om du möjligen har flyttat din elmätare så den är skarvas ute på fasaden, då är elkabeln död. Annars kan du flytta ut elmätaren till ett fasadskåp. (Det skulle vara att rekomendera) Om du är osäker så kan du beställa en ledningsvisning hos nätbolaget. (Brukar mig verkligt vara gratis) Så får du veta om den är aktiv.
 
G Goran258 skrev:
Antingen om du möjligen har flyttat din elmätare så den är skarvas ute på fasaden, då är elkabeln död. Annars kan du flytta ut elmätaren till ett fasadskåp. (Det skulle vara att rekomendera) Om du är osäker så kan du beställa en ledningsvisning hos nätbolaget. (Brukar mig verkligt vara gratis) Så får du veta om den är aktiv.
Vetligt inte verkligt
 
  • Gilla
Olof.s
  • Laddar…
Köp en testpenna, 60:- på Jem & Fix. 100:- på de flesta andra varuhusen. Den är ju inte värdelös att ha vid andra tillfällen heller. Men använd den aldrig för att testa om det finns spänning eller ej vid byte av brytare och liknande, den är en indikator - den ger inte svaret
 
pacman42 pacman42 skrev:
Köp en testpenna, 60:- på Jem & Fix. 100:- på de flesta andra varuhusen. Den är ju inte värdelös att ha vid andra tillfällen heller. Men använd den aldrig för att testa om det finns spänning eller ej vid byte av brytare och liknande, den är en indikator - den ger inte svaret
Hej
Testpenna funkar inte då kabeln är stålmantlad runtom o tjärindränkt hölje för o stoppa fukt, fanns på 50 talet innan svart EKKJ kabel i svart plast kom.
 
E Elvist skrev:
Hej
Testpenna funkar inte då kabeln är stålmantlad runtom o tjärindränkt hölje för o stoppa fukt, fanns på 50 talet innan svart EKKJ kabel i svart plast kom.
Precis, det ser ut som att det är stålmantlad runtom. Tänkte skriva Eon och fråga om den kan lägga lite mer djup.
 
J juanto skrev:
Precis, det ser ut som att det är stålmantlad runtom. Tänkte skriva Eon och fråga om den kan lägga lite mer djup.
Hej
Tror du ansvarar själv för kabeln innanför din tomtgräns. Den tål inte o röras förmycket, så kan den ligga kvar under nya golvet. Alternativ byta till ny kabel 6 ø m2. om den går att dra ut. Ännu bättre o dra igenom ny kabel om det går Då får du gräva upp utanför i marken o lägga i nytt gul markslang 50 ø mm till nya kabeln fram till elskåpet i gatan.
 
E Elvist skrev:
Hej
Tror du ansvarar själv för kabeln innanför din tomtgräns. Den tål inte o röras förmycket, så kan den ligga kvar under nya golvet. Alternativ byta till ny kabel 6 ø m2. om den går att dra ut. Ännu bättre o dra igenom ny kabel om det går Då får du gräva upp utanför i marken o lägga i nytt gul markslang 50 ø mm till nya kabeln fram till elskåpet i gatan.
Hej
Ny jordkabel heter N1XV 5x6 ø alt E.ON Vill ha 5x10ø med tanke på solpaneler o större utag av el i framtiden. Du får anlita elfirma för anmälan o utförandet.
 
Tack för alla svarar. För det slut var det Telia gamla kabel. De inte svarar för det men man kan inte ta bort. Så jag gravar lite mer ner och stannar där, iallafall ingen el på det .
Tack
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.