M MagHam skrev:
...och var kommer svep eller konsol på ditt avloppsrör?
Vad är det?
 
Staffans2000
Det är några av alla namn på rörupphängningdelarna.
Är rören fastsatta alldeles utanför bilden, är den delen helt ok.
 
Krilleman
-RB- -RB- skrev:
så skall rören dessutom klamras strax under och över kopplingarna om blandaren har kopparrör.
Inte i detta fallet då det endast verkar vara diskmaskin som är inkopplad.

Avstängning ovan bänk kan exempelvis se ut som någon av dessa tre varianterna:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIlKCIhO7s1gIVStwZCh0ugguREAQYAiABEgLkCPD_BwE
https://www.buildor.se/fm-mattsson-...MIlKCIhO7s1gIVStwZCh0ugguREAQYBCABEgIgmvD_BwE
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...skmaskinsavstangning-oras-tradlos-el/p-515201
 
Det här med skyddsröret fattar jag som vanligt inte. Det hade väl varit OK och korrekt utfört om han bara hade dragit en godkänt plastslang från källare genom taket, utan skyddsös alltså, eller?
Om han nu förser delar av plastslangen med skyddsös kan ju det inte plötsligt bli fel. Att skyddsröret fattas sista biten är ju en annan femma men det gör väl knappt montaget underkänt. Bara olämpligt.
 
E erikssonkarin skrev:
Å vad jag blir trött på hantverkare ibland. Extraröret några meter i källaren gör ju ingen glad.
Hade ni borrat rätt dimension på hålet så hade ju inte problemet uppstått. Är väl ett gemensamt problem för er och hantverkaren.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är några av alla namn på rörupphängningdelarna.
Är rören fastsatta alldeles utanför bilden, är den delen helt ok.
Det är de.
 
R RoBo skrev:
Hade ni borrat rätt dimension på hålet så hade ju inte problemet uppstått. Är väl ett gemensamt problem för er och hantverkaren.
Jo, men han kunde ju sagt till...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Inte i detta fallet då det endast verkar vara diskmaskin som är inkopplad.

Avstängning ovan bänk kan exempelvis se ut som någon av dessa tre varianterna:
[länk]
[länk]
[länk]
Det är sån där Oras vi har, så det är nog ok.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det här med skyddsröret fattar jag som vanligt inte. Det hade väl varit OK och korrekt utfört om han bara hade dragit en godkänt plastslang från källare genom taket, utan skyddsös alltså, eller?
Om han nu förser delar av plastslangen med skyddsös kan ju det inte plötsligt bli fel. Att skyddsröret fattas sista biten är ju en annan femma men det gör väl knappt montaget underkänt. Bara olämpligt.
Tack! Det är så han säger också. Kopparrör får man dea utan hölje tydligen. Om det inte är fel per definition så låter vi det väl vara.
 
@RoBo det beror på om rörmockaren har sagt vilken storlek på slang/hål det skulle bli, annars är det inte lätt för TS att borra med rätt storlek.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@RoBo det beror på om rörmockaren har sagt vilken storlek på slang/hål det skulle bli, annars är det inte lätt för TS att borra med rätt storlek.
Det hade han, men mannen hitttade inte rätt borr...visste att det på gränsen men trodde det skulle gå. Gah! Frågan är om vi ska göra om och göra rätt, eller om det är ok så här.
 
Staffans2000
E erikssonkarin skrev:
Tack! Det är så han säger också. Kopparrör får man dea utan hölje tydligen. Om det inte är fel per definition så låter vi det väl vara.
Det är för att kopparrör är betydligt tåligare mot nötning än en plastslang!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är för att kopparrör är betydligt tåligare mot nötning än en plastslang!
Men är det godkänt (om än inte optimalt) att dra bara plastslang som nämns ovan?
 
Jag (som inte är VVSare) tror att det är OK, men klantigt.

De regler man har att hålla sig till är att alla kopplingar skall vara inspekterbara och sitta i utrymme där ett läckage inte kan skada, och dessutom skall det finnas en läackaeindikering.

I samband med rörfördelare ex. i ett badrum så löser man det genom att alla kopplingar sitter i ett tätt fördelarskåp, med ett skvallerrör ut mot golvet badrummet. Man ser om det är en pöl på golvet, och inget vatten kan läcka från skåpet in i väggen.

I fallet med ett kök så löser man det genom att skåpet där det här röret är kopplat till diskmaskin eller blandare, skall ha en vattentät insats på botten av skåpet. Det ä'r då viktigt att det är tätt även runt rörgenomföringar. OM det börjar läcka i köksskåpet så rinner det ut på golvet. Inte lika bra om man har parkettgolv i köket, jämfört med klinkersgolv i ett badrum. Men ändå en begränsad skada jämfört med en stor läcka ner i golvkonstruktionen, om vatten kan följa röret ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.