3 935 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Rör i Rör under plattan?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Tänkte ha kallvattnet under makadamen under plattan, vad ska jag fylla med då kring rören? Verkar vara poppis med nån sorts bergkross att fylla kring avloppet med antagligen 0-16 gissningsvis, men det ser ju ganska vasst ut:eek:
Alltså vad tål rir höljet? Nån som har några råd?
Alltså vad tål rir höljet? Nån som har några råd?
Tänker mest på risken med att skyddsröret, som är klent i sig, kläms mot PEX-röret, och på så sätt gör det omöjligt att i framtiden byta PEX-rör. Bara en tanke... I så fall skulle man kunna dra PEX i 32mm eller 40mm PEM, som tål det mesta.
Håller med Isolde, stoppa in det i ett pemslang eller nåt, skyddsröret i sig är dels för mjukt, det klämmer du ihop med tummen, samt att det troligen perforeras av stenarna, och i förlängningen så riskerar mediaröret perforeras av sten också..
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Lutar åt att skaffa rir plus (alltså extra isolering utanför skyddsröret) så får jag se om jag törs lägga den under plattan eller om det blir i plattan...
Den bör ju tåla en hel del mer än bara rir...
Och lägger man kallvattnet i plattan så bör det ju ha extra isolering....
/vill inte gärna köra med plusprisol (isolerad koppar)
Den bör ju tåla en hel del mer än bara rir...
Och lägger man kallvattnet i plattan så bör det ju ha extra isolering....
/vill inte gärna köra med plusprisol (isolerad koppar)
Du kan köpa hem kabelskyddsslang (50 mm. i klass SRN) och gräva ned i makadammen. Dessa rör är normalt försedda med dragtråd, så du kan enkelt dra i vanliga RiR efter att du grävt ner dom.
Jag hade samma funderingar när jag gjorde om i badrummet i källaren, ville ha kallvattnet under isoleringen till betongplattan som har golvvärme. Körde med 20mm r-i-r som jag lade i packad sand som skydd mot omgivande makadam. Detta var dock i ett hus som stått på sin plats i 40 år så risken att det rör på sig i makadamlagret är nog liten, din situation kanske är annorlunda.
Hade jag gjort om det hade jag nog kanske lagt kallvattnet i understa lagret markisolering istället, uppvärmningen där från golvvärmen i plattan är knappast ett problem.
Hade jag gjort om det hade jag nog kanske lagt kallvattnet i understa lagret markisolering istället, uppvärmningen där från golvvärmen i plattan är knappast ett problem.
Klicka här för att svara