Snailman
Tänkte ha kallvattnet under makadamen under plattan, vad ska jag fylla med då kring rören? Verkar vara poppis med nån sorts bergkross att fylla kring avloppet med antagligen 0-16 gissningsvis, men det ser ju ganska vasst ut:eek:

Alltså vad tål rir höljet? Nån som har några råd?

Tänker mest på risken med att skyddsröret, som är klent i sig, kläms mot PEX-röret, och på så sätt gör det omöjligt att i framtiden byta PEX-rör. Bara en tanke... I så fall skulle man kunna dra PEX i 32mm eller 40mm PEM, som tål det mesta.

Håller med Isolde, stoppa in det i ett pemslang eller nåt, skyddsröret i sig är dels för mjukt, det klämmer du ihop med tummen, samt att det troligen perforeras av stenarna, och i förlängningen så riskerar mediaröret perforeras av sten också..

Snailman
Lutar åt att skaffa rir plus (alltså extra isolering utanför skyddsröret) så får jag se om jag törs lägga den under plattan eller om det blir i plattan...

Den bör ju tåla en hel del mer än bara rir...

Och lägger man kallvattnet i plattan så bör det ju ha extra isolering....

/vill inte gärna köra med plusprisol (isolerad koppar)

• Gilla
mikkonii
  • Laddar…
Du kan köpa hem kabelskyddsslang (50 mm. i klass SRN) och gräva ned i makadammen. Dessa rör är normalt försedda med dragtråd, så du kan enkelt dra i vanliga RiR efter att du grävt ner dom.

Jag hade samma funderingar när jag gjorde om i badrummet i källaren, ville ha kallvattnet under isoleringen till betongplattan som har golvvärme. Körde med 20mm r-i-r som jag lade i packad sand som skydd mot omgivande makadam. Detta var dock i ett hus som stått på sin plats i 40 år så risken att det rör på sig i makadamlagret är nog liten, din situation kanske är annorlunda.

Hade jag gjort om det hade jag nog kanske lagt kallvattnet i understa lagret markisolering istället, uppvärmningen där från golvvärmen i plattan är knappast ett problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.