4 866 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Rör i krypgrund risk att dom fryser?
Tjena, har gjort om en del hemma och bla då fått nya vattenrör till kall och varmvatten dragit runt om i krypgrunden.
Har inte ägt huset under en vinter innan men vill ju inte riskera att rören fryser så hur fasiken ska jag göra? Bara isolera dom lär ju inte hjälp det köper ju bara tid. Men blivit rekommenderad 2 alternativ
1. isolera rören med värmeslinga och en frostvakt.
2. Sätt in en avfuktare, stäng ventiler och lägg plast
Lutar lite åt alt 2 då det som bonus minskar risken för fuktskador men vad tror ni? Kommer det räcka för att förhindra att det blir minus grader? Tänkte i så fall på en sorptionsavfuktare. Huset ligger utanför Sjöbo i Skåne så vi får inte extremt kallt kanske -10 några få dagar.
Vi har fått huset dumpat på oss rätt snabbt och uppväxt i lägenhet så detta är aldrig något man har tänkt på innan
Har inte ägt huset under en vinter innan men vill ju inte riskera att rören fryser så hur fasiken ska jag göra? Bara isolera dom lär ju inte hjälp det köper ju bara tid. Men blivit rekommenderad 2 alternativ
1. isolera rören med värmeslinga och en frostvakt.
2. Sätt in en avfuktare, stäng ventiler och lägg plast
Lutar lite åt alt 2 då det som bonus minskar risken för fuktskador men vad tror ni? Kommer det räcka för att förhindra att det blir minus grader? Tänkte i så fall på en sorptionsavfuktare. Huset ligger utanför Sjöbo i Skåne så vi får inte extremt kallt kanske -10 några få dagar.
Vi har fått huset dumpat på oss rätt snabbt och uppväxt i lägenhet så detta är aldrig något man har tänkt på innan
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 767 inlägg
Jag bor i Helsingborg och har krypgrund. Plast på marken och avfuktare. Ingen isolering längs grundmuren. Hyfsat isolerat golvbjälklag.
(huset byggt 1985)
Tempen har aldrig gått under +8 grader under de 7 år jag kollat, så här har inga rör frusit. Har inkommande vatten och ett rör till en vattenutkastare i krypgrunden.
(huset byggt 1985)
Tempen har aldrig gått under +8 grader under de 7 år jag kollat, så här har inga rör frusit. Har inkommande vatten och ett rör till en vattenutkastare i krypgrunden.
Okej det låter ju betryggandeF fredrik.johansson skrev:Jag bor i Helsingborg och har krypgrund. Plast på marken och avfuktare. Ingen isolering längs grundmuren. Hyfsat isolerat golvbjälklag.
(huset byggt 1985)
Tempen har aldrig gått under +8 grader under de 7 år jag kollat, så här har inga rör frusit. Har inkommande vatten och ett rör till en vattenutkastare i krypgrunden.
Tror det blir alt 2 känns som många fördelare vs alt 1 tråkiga är att man knappt kommer in under ena halvan av huset men får göra det så gott jag kan. Ta bort allt där ligger och skjuta in plasten med något jag slänger ihop
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden