Hej,
Vi har en stängd krypgrund á 50 kvm. Vid inspektion genom de fyra ventilationsöppningarna har jag inte kunnat se något som tyder på mögel eller fuktproblem. Jag har inte mätt fuktnivåer. Marken under krypgrunden är sand.
Stugan har stått i 50-60 år och jag kan inte se några problem. Tidigare ägare har eldat klart mer och hållit varmare under vinterhalvåret än vi gör.

Jag har av andra skäl nu behov av att öppna upp* och gå in i krypgrunden och funderar då på om jag ska passa på att lägga byggplast över sanden.
* gör en krypöppning i betongen längs kortsidan, som jag sedan sätter en isolerad lucka för.

Vad tror ni?
- Kan det skada med åldersbeständig byggplast på marken?
- I detta fall, kan man säga om man ska ha plasten upp på grundmuren eller om den ska ligga någon cm ifrån? Jag rekommendationer för båda dessa metoder.

Då jag inte har några problem avser jag inte att sätta in en avfuktare.

(Jag hittar många trådar här hur man ska göra om man bygger nytt eller har problem med fukt, men inte om man inte har problem.)

• Gilla
pilotniq
  • Laddar…
I ile skrev:
Jag hittar många trådar här hur man ska göra om man bygger nytt eller har problem med fukt, men inte om man inte har problem.)
Varför ska man göra något om det inte finns något problem?

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Håller med @useless . Om du inte har förhöjd fuktnivå tidigare så behöver du inte ändra något. Det minns många, även nyanlagda, krypgrunder som inte behöver plasten. Jag rev själv ut min för 15 år sedan. Ligger huset bra till behövs egentligen inte dränering heller. Det senare är dock ett byggkrav så man anlägger det ändå.

• Gilla
ile
  • Laddar…
Jag tror inte heller att plast gör någon större nytta i en ventilerad krypgrund med sand som underlag.
Dock ger ingen av lösningarna fullständigt skydd då vårt klimat kommer vara gynnsamt för mögeltillväxt periodvis. Årlig inspektion bör ske (på senhösten).

• Gilla
ile
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.