Äntligen har badrumsrenoveringen kommit igång! Allt flyter på bra och de jobbar som satan. Här om dagen såg jag dock en sak jag blev lite fundersam kring. Det är i angränsande rummet och jag antar att det ska bli en sån där "servicelucka" med tät botten. För det är väl ett krav från säker vatten, att det ska va tätskiktat och ha skvallerrör, så ett mindre läckage ska upptäckas snabbt. Det verkar vara fogskummat nedtill, antagligen för att man då ska kunna gjuta botten med flytspackel?

Men, något som slog mig var att det är rätt så trångt. Den vänstra ballofixen är lätt att öppna och stänga men den till höger är nästan omöjlig att rubba för man får inte in fingrarna. Lyckades med stor möda att stänga och öppna den igen med lillfingret. Men i övrigt, hur tycker ni att det ser ut? Själv tycker jag rördragningen är estetiskt tilltalande och ser på något sätt välordnad ut, men jag är lite orolig över servicebarheten. Kanske måste man bryta sönder en del av väggen och sedan klämma på nya kopplingar för att t.ex byta en ballofix som läcker. Tankar kring detta? Min spontana tanke är att jag främst vill kunna stänga av och sätta på vattnet. Servicebarheten är ju "sådär", men det kanske inte är något problem för en röris med rätt utrustning? Jag kommer förstås anmärka på att det är svårt att komma åt ballofixerna. Men ser detta annars vettigt ut?

20131012_214921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Är det gamla rör kulventilerna är monterade på? Om inte så är tankegången knas med lätt åtkomliga avstängningar, man brukar försöka sätta kulventilerna/kopplingarna så man har en chans att efterdra etc. Angående skåpet skall det även tätskiktas i slitsen ovanpå flytspacklet. Väldigt mycket skarv för att ansluta fem rör är min personliga åsikt.

mvh

Jupp, gamla rör är det skarvat på. De gamla rören såg riktigt fina ut för övrigt, trots väldigt många år på nacken. Kan vara original från 1959. Firman har efter påpekande "makat ihop" rörkrökarna så nu är det betydligt mer lättåtkomligt. Inte optimalt, men det funkar och behöver jag dra åt en ballofix så går det, även om det är aningen trångt. Numera är det flytspacklat o tätskiktat också. :-)

Gott att de fixa till så man kan komma åt att stänga av samt få dit en skiftnyckel om nöden kräver.:thumbup:

mvh

D
Dajm skrev:
Numera är det flytspacklat o tätskiktat också. :-)
Jag har en shunt inbyggd i väggen på liknande sätt och funderar på hur jag skall fixa botten. Var det du eller hantverkaren som fixade tätskiktet? Vilken typ av tätskikt användes? Foliesystem med hörnförstärkningar och allt eller rollade ni bara på tätskikt?

Det är ett schakt som de först fogskummade tätt och därefter flytspacklade på. Sedan har de "penslat på" tätmassa. Tror inte det hade gått att ha folie utan att riva allt och bygga om så detta var nog en rimlig lösning efter förutsättningarna. Dessutom ska det ju i normalfall aldrig vattenbegjutas så det är nog viktigast att det bara är någon form av tätning så inte vattnet rinner rakt in i väggkonstruktionen om det börjar läcka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.