Äntligen har badrumsrenoveringen kommit igång! Allt flyter på bra och de jobbar som satan. Här om dagen såg jag dock en sak jag blev lite fundersam kring. Det är i angränsande rummet och jag antar att det ska bli en sån där "servicelucka" med tät botten. För det är väl ett krav från säker vatten, att det ska va tätskiktat och ha skvallerrör, så ett mindre läckage ska upptäckas snabbt. Det verkar vara fogskummat nedtill, antagligen för att man då ska kunna gjuta botten med flytspackel?

Men, något som slog mig var att det är rätt så trångt. Den vänstra ballofixen är lätt att öppna och stänga men den till höger är nästan omöjlig att rubba för man får inte in fingrarna. Lyckades med stor möda att stänga och öppna den igen med lillfingret. Men i övrigt, hur tycker ni att det ser ut? Själv tycker jag rördragningen är estetiskt tilltalande och ser på något sätt välordnad ut, men jag är lite orolig över servicebarheten. Kanske måste man bryta sönder en del av väggen och sedan klämma på nya kopplingar för att t.ex byta en ballofix som läcker. Tankar kring detta? Min spontana tanke är att jag främst vill kunna stänga av och sätta på vattnet. Servicebarheten är ju "sådär", men det kanske inte är något problem för en röris med rätt utrustning? Jag kommer förstås anmärka på att det är svårt att komma åt ballofixerna. Men ser detta annars vettigt ut?

20131012_214921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Är det gamla rör kulventilerna är monterade på? Om inte så är tankegången knas med lätt åtkomliga avstängningar, man brukar försöka sätta kulventilerna/kopplingarna så man har en chans att efterdra etc. Angående skåpet skall det även tätskiktas i slitsen ovanpå flytspacklet. Väldigt mycket skarv för att ansluta fem rör är min personliga åsikt.

mvh