Hej!

”Måste” man ha en inspektionslucka bakom väggdosa när man har rör i rör. Skulle bli väldigt fult på väggen bakom duschblandaren.

F freka859 skrev:
Hej!

”Måste” man ha en inspektionslucka bakom väggdosa när man har rör i rör. Skulle bli väldigt fult på väggen bakom duschblandaren.
Svårt att förstå frågan, har du bild eller kan du beskriva bättre?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att förstå frågan, har du bild eller kan du beskriva bättre?
LK skriver det måste vara såhär.

• Installationsanvisning för dosa med rörkopplingar i vägg, skärmbild från webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wow! Det måste vara helt nytt, vad har du för datum på den instruktionen ?

wildeside
Blir jobbigt om det är en yttervägg😅

• Gilla
Maddo79 och 1 till
  • Laddar…
Wow! Det måste vara helt nytt, vad har du för datum på den instruktionen ?
Laddade ner från LK idag. Men det har alltså inte varit så innan? Planerar lite inköp till badrummet vi gör och luckan skulle då hamna mitt på väggen i sovrummet… konstigt och fult.

F freka859 skrev:
Laddade ner från LK idag. Men det har alltså inte varit så innan? Planerar lite inköp till badrummet vi gör och luckan skulle då hamna mitt på väggen i sovrummet… konstigt och fult.
Nej verkar helt galet! I vilken skrift hittar du det där?

wildeside wildeside skrev:
Blir jobbigt om det är en yttervägg😅
Jo men eller hur…

F freka859 skrev:
[länk]
Märkligt. Välj en annan produkt, de vanligare kräver ingen lucka.

Märkligt. Välj en annan produkt, de vanligare kräver ingen lucka.
Jo. Kanske det. Grejen är att jag har bra mycket LK 16 mm slang kvar från golvvärmen.

F freka859 skrev:
Jo. Kanske det. Grejen är att jag har bra mycket LK 16 mm slang kvar från golvvärmen.
Jag tror inte det är godkänt att använda golvvärmerör till tappvatten, helt annat tryck :(

Ett litet dakapo och förtydligande från TS. Vem har skrivit det om lucka, tillverkaren av slangen eller är det något med säker vatten. Klart tillverkaren vill skrämma upp och tjäna pengar på något, framför allt sina produkter. Lite av upprepning blir det.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rickard.
Jag har aldrig använt den varianten men som jag förstått det är dosan i princip bara godkänd med 16mm pex, med 20mm pex eller PAL-rör blir det den lösningen med skåp varpå man nog kan hitta en bättre variant.

Sen är det inget krav på att allt måste vara utbytbart heller...

Jag tror inte det är godkänt att använda golvvärmerör till tappvatten, helt annat tryck :(
Jodå. Det är deras Universalrör PE-X 16X2 mm. Funkar till både tappvarmvatten o golvet🙂

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.