11 835 läst ·
17 svar
12k läst
17 svar
rör dragning till el
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Vi rev en vägg. Den väggen stod rakt ovanför elcentralen i källaren. All el till hela huset (utom en grupp) gick upp genom väggen och vidare upp till andra våningen, dessutom gick allt till första våningen upp till mellan bjälklaget där det grenades ut till resten av första våningeen.
Det var dels vanlig el, uttag o lampor etc. Dels el till takvärmen (som vi iofs håller på att avveckla). Vi hade ca 25 st rör i den väggen, som gick mellan våningarna.
En sak som gör mig lite ödmjuk, är att vi hade ett elfel i samband med detta som hade kunnat bli ett brandtillbud. Den grupp som inte påverkades av bygget, fick driva mycket under bygget. Och samma dag som elektrikern var där, just när han var klar och skulle gå, så brann nollan av i en dosa på den gruppen. Dosan var helt urbränd. Den har suttit där med dåligt åtskruvad koppling (skruven hade dragit snett i gängan, så den hade nypt i stället för att klämma fast trådrana) sedan en ombyggnad av förre ägaren 1991. men nu när vi belastade den hårdare under bygget så brann den upp. Nu satt dosan i källaren mot ett betongtak, fast med en masonitlåda runt sig, så risken för en större brand vart troligen ganska liten.
Det var dels vanlig el, uttag o lampor etc. Dels el till takvärmen (som vi iofs håller på att avveckla). Vi hade ca 25 st rör i den väggen, som gick mellan våningarna.
En sak som gör mig lite ödmjuk, är att vi hade ett elfel i samband med detta som hade kunnat bli ett brandtillbud. Den grupp som inte påverkades av bygget, fick driva mycket under bygget. Och samma dag som elektrikern var där, just när han var klar och skulle gå, så brann nollan av i en dosa på den gruppen. Dosan var helt urbränd. Den har suttit där med dåligt åtskruvad koppling (skruven hade dragit snett i gängan, så den hade nypt i stället för att klämma fast trådrana) sedan en ombyggnad av förre ägaren 1991. men nu när vi belastade den hårdare under bygget så brann den upp. Nu satt dosan i källaren mot ett betongtak, fast med en masonitlåda runt sig, så risken för en större brand vart troligen ganska liten.
Hej
Det viktiga med att snacka med elektrikern först är inte behörighet etc. etc., eller att du inte är kompetent att klara av själva jobbet. Problemet ligger snarare i att alla hantverkare, även elektriker, ofta gör saker på "sitt sätt" och använder sitt favoritmaterial. Därför är det bra att prata med den som skall slutföra jobbet redan från början, så blir alla nöjda och glada. Dessutom har han säkert förslag och ideér. Det är viktigt att ha en god kommunikation mellan olika "arbetare" när man bygger hus!
Det viktiga med att snacka med elektrikern först är inte behörighet etc. etc., eller att du inte är kompetent att klara av själva jobbet. Problemet ligger snarare i att alla hantverkare, även elektriker, ofta gör saker på "sitt sätt" och använder sitt favoritmaterial. Därför är det bra att prata med den som skall slutföra jobbet redan från början, så blir alla nöjda och glada. Dessutom har han säkert förslag och ideér. Det är viktigt att ha en god kommunikation mellan olika "arbetare" när man bygger hus!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
