5 675 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Rolla linolja
Många turer och inget svar vad jag kan hitta ...
*Edit* När det gäller linoljefärg:
Vi penslar och kommer nog att fortsätta med det (det är ju lister och sånt), men GÅR det att rolla linoljefärg, eller hur beter den sig. Vi kan tyvärr inte prova själva just nu, men vi kan gissa på att det fungerar med en skumroller ?
*Edit* När det gäller linoljefärg:
Vi penslar och kommer nog att fortsätta med det (det är ju lister och sånt), men GÅR det att rolla linoljefärg, eller hur beter den sig. Vi kan tyvärr inte prova själva just nu, men vi kan gissa på att det fungerar med en skumroller ?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag har sett linoljefärg som var rollad på, det såg förfärligt ut. Istället för snygga penseldrag blev det så där lite påsvampad struktur som det blir med rollrar.
Möjligen att det kunde funka att rolla på och efterstryka, men det verkar väl samtidigt svårt att få det tillräckligt tunt då?
Möjligen att det kunde funka att rolla på och efterstryka, men det verkar väl samtidigt svårt att få det tillräckligt tunt då?
Jag har oxå rollat på linlojefärg med korthårig lackroller och efterstrukit (gnidit in färgen med kraft ;-) det funkar alldeles utmärkt på golv såväl som vägg och tak om det redan är målat. På obehandlat trä kanske det är knepigare?! Det krävs lite teknik för att inte få all färg att släppa direkt från rollern. "dutta" ut färgen i små portioner och rolla ut den eller rolla med lite teknik från mitten och framochtillbaka ett par gånger. //M
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden