Hej

Har flyttat in i ett nytt hus och trodde att bänkskivan skulle vara färdigbehandlad vid leverans.
Dock verkar den inte varit det. Snickarna har fått en burka att behandla bak och framsidan av bänkskivan vilket det gjort men bara en gång. Och det räcker inte alls långt.

Oljan är från tillverkaren av bänksivan, LG, LiGna trälojla: Högraffinerad Kallpressad rå linolja utan tillsatser. (som rekommenderas att värma upp gärna till max 140grader för bästa inträngning) Hur viktigt är det?
https://kokstillbehor.nu/produkt/ligna-träolja-för-massiva-träbänkskivor

Vårt tidigare hus hade jag en bänkskiva behandlad med Herdins Bänkolja. Jag var mycket nöjd med resultatet och behövde inte behandla särskilt ofta. Den var behandlad när vi flyttade in men tidigare ägare lämnade en burk åt mig att underhålla med fortsatt. Den är billigare, 24h torktid innehåll: Vegitabiliska oljor och >2% nafta.

https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/inomhus/herdins-koksbanksolja/

Kan jag nu välja Herdins olja när man oljat ett tunt lager med LiGnas råa Linolja. Eller jag bunden till linolja nu?

Bluegreengrey77 Bluegreengrey77 skrev:
[länk]
Kan jag nu välja Herdins olja när man oljat ett tunt lager med LiGnas råa Linolja. Eller jag bunden till linolja nu?
Kolla innehållsförteckningen på herdins olja - om det är en torkande olja så skulle jag inte bli förvånad om det är en blandning mellan linolja och tungolja (från tungträdet) och kanske lite lösningsmedel för att göra den mer lättflytande och bättre inträngningsförhållande om det är en kokt/värmebehandlad olja (för att det skall torka (oxidera) på rimlig tid på bekostnaden av inträngingsförmågan som rå linolja har)

Om det är en blandning av linolja/tungolja så går det förmodligen bra att behandla denna på den tidigare rena linoljan - är du osäker, prova på en liten osynlig/omärklig yta först

Om det var rå, inte kokt linolja hantverkarna använde så kan man säga att det var en grundolja som man sedan lägger något helt annat uppepå sen.

Den råa linoljan har mindre molekyler än den kokta och tränger in på djupet mycket bättre.

Osmos hårdvaxolja körde jag på mina fönsterbänkar i ek, Efter fyra tunna strykningar så blev ytan som glas.

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Om det var rå, inte kokt linolja hantverkarna använde så kan man säga att det var en grundolja som man sedan lägger något helt annat uppepå sen.

Den råa linoljan har mindre molekyler än den kokta och tränger in på djupet mycket bättre.

Osmos hårdvaxolja körde jag på mina fönsterbänkar i ek, Efter fyra tunna strykningar så blev ytan som glas.
Hantverkarna använde samma olja som bänkskivetillverkaren skickade med, innehållsförteckning:
högraffinerad, kallpressad, rå linolja. Innehåller inga tillsatser.

Jag antar att du vill säga att du var nöjd med hårdvaxoljan. ☺️

Om jag skulle gå över till den måste jag veta om Osmos är kompatibel med LiGnas träolja för bänkskivor. Innehållande: högraffinerad, kallpressad, rå linolja. Innehåller inga tillsatser.

X xxargs skrev:
Kolla innehållsförteckningen på herdins olja - om det är en torkande olja så skulle jag inte bli förvånad om det är en blandning mellan linolja och tungolja (från tungträdet) och kanske lite lösningsmedel för att göra den mer lättflytande och bättre inträngningsförhållande om det är en kokt/värmebehandlad olja (för att det skall torka (oxidera) på rimlig tid på bekostnaden av inträngingsförmågan som rå linolja har)

Om det är en blandning av linolja/tungolja så går det förmodligen bra att behandla denna på den tidigare rena linoljan - är du osäker, prova på en liten osynlig/omärklig yta först
Herdins köksbänksolja = 24h torktid innehåll: Vegitabiliska oljor och >2% nafta. Vilka oljor står inte.

Om jag förstår dig rätt så säger du att den oljan jag jämför herdins med LiGna träoljq innehåll: högraffinerad, kallpressad, rå linolja. Innehåller inga tillsatser.
Skulle ha bättre förmåga att tränga in?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.