Undrar om jag (som amatör) kan montera en rökrörstermostat på min panna för att styra när cirkulationspumpen ska gå igång och ladda ack.tanken? Förstår principen, men det står inte beskrivet hur man kopplar osv.

L
Vilken panna , typ modell ?
Det med termostat på rökgaserna är en sak , att styra på panntemp är en annan
beror på vad för panna man har ,
Styr man på rökgaserna som många gör , så stannar pumpen när gasen tappat värmen ,
men det är glöd kvar och den kan värma på pannan till hög temp , är det då en laddomat
så finns det en självcirk , enligt tillverkarna som kan börja gå mot tanken ,
Styr man på panntemp så kommer pumpen att starta när pannan har kommit upp i temp och stanna när tempen gått ner
I båda fallen ska termostaten bryta strömmen för pumpen , enkelt uttryckt , som att tända och släcka en lampa med strömbrytare

PX21. Cirkulationspumpen går hela tiden nu vilket gör (verkar det som) att vattnet cirkulerar in i pannan och kyler vattnet och jag förbrukar 1,5-2 ggr mer pellets än när jag stänger av den mellan eldningarna. Men det förutsätter att jag är hemma och kan springa ned i pannrummet å stänga av cirkulationspumpen när det eldat klart. Det är inte rimligt. Så om cirkulationspumpen kan regleras med en rökgastermostat så vore det bra. Men är det svårt att koppla in (strömmen osv). Är inget proffs på sånt men förstår en instruktion :) En undran om det var svårt eller om jag måste fixa hit nån som gör det (för en dyr peng...)

Alguts Alguts skrev:
Undrar om jag (som amatör) kan montera en rökrörstermostat på min panna för att styra när cirkulationspumpen ska gå igång och ladda ack.tanken? Förstår principen, men det står inte beskrivet hur man kopplar osv.
Om du inte förstår den här instruktionen, så tycker jag du ska anlita någon som gör det.
http://www.termoventiler.se/application/files/4614/6615/1539/RRT300_SE.pdf

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Den termostat som länkas till klarar max 300C ,blir rökgaserna högre finns risk att det säger upp sig , Det är väldigt lätt att rökgaserna överstiger 300C , den är i spannet 50 -300C och går då att sätta i pannan med inställning 80C och får samma funktion som om den sitter i röret

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om du inte förstår den här instruktionen, så tycker jag du ska anlita någon som gör det.
[länk]
Ja det var ett svar på frågan

L Liteavvarje skrev:
Den termostat som länkas till klarar max 300C ,blir rökgaserna högre finns risk att det säger upp sig , Det är väldigt lätt att rökgaserna överstiger 300C , den är i spannet 50 -300C och går då att sätta i pannan med inställning 80C och får samma funktion som om den sitter i röret
Japp, får mixtra lite med det när jag montera den

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.