Har skaffat en insats till öppen spis och har bra med plats för lite extrakrökar på rörkrörer (utlopp diam180), så tänkte försöka få till en slags rökgaskylare för att öka effektiviteten ytterligare.
Insatsen är från Polen och rätt fin men har inte något mer än en rökhylla innan det går ut i överkant av insatsen.
Sedan ska det upp till en stor kupa ca 80 cm högre upp och muras nån sorts rektangulär anslutning är tanken.
Det är möjligt att få plats med något som är 20-30 cm tjockt bakom insatsen utan problem.
Tänkte först vanliga rökrör som får gå ned och sedan upp, men kanske en svetsad plåtlåda med några väggar inuti är bättre och billigare?
Någon som gjort något liknande?

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
K karlmb skrev:
Har skaffat en insats till öppen spis och har bra med plats för lite extrakrökar på rörkrörer (utlopp diam180), så tänkte försöka få till en slags rökgaskylare för att öka effektiviteten ytterligare.
Insatsen är från Polen och rätt fin men har inte något mer än en rökhylla innan det går ut i överkant av insatsen.
Sedan ska det upp till en stor kupa ca 80 cm högre upp och muras nån sorts rektangulär anslutning är tanken.
Det är möjligt att få plats med något som är 20-30 cm tjockt bakom insatsen utan problem.
Tänkte först vanliga rökrör som får gå ned och sedan upp, men kanske en svetsad plåtlåda med några väggar inuti är bättre och billigare?
Någon som gjort något liknande?
Läste om något likande. Fick du till lösningen?

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Läste om något likande. Fick du till lösningen?
Nej, har inte hunnit börja med detta än. Vintern närmar sig...
Har du nåt tips?

Boilerplate4U
K karlmb skrev:
Nej, har inte hunnit börja med detta än. Vintern närmar sig...
Har du nåt tips?
Tyvärr, jag har precis börjar leta efter en likande lösning så det var därför jag undrade. Du för gärna uppdatera tråden om du hittat något intressant.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tyvärr, jag har precis börjar leta efter en likande lösning så det var därför jag undrade. Du för gärna uppdatera tråden om du hittat något intressant.
Ok. Jag är rädd att ska man få något ordentligt gjort så får man banka ihop det själv.
Detta är tydligen överkurs.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
kan
[länk]
vara nått?
Ah, ok tack! Tänkte mig dock något för iaf under tusenlappen. Den där verkar vara gjord för monter..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.