7 256 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Rökrör ända ned till kaminen
Jag har en pipa från befintlig skorsten som kommer ifrån taket i köket. 10cm från väggen som också är murstocken. Det skall dras ett 125mm rökrör genom skorsten. Frågan är nu kan jag ansluta rökröret direkt på kamin? Givetvis med isolering & något plåtsvep runtom från taket till toppansluten kamin. Det skulle bli betydligt enklare än inmurningsstoss & hårda rör från denna till kaminen. Plåtsvepningen ger ju ändå stadga åt rökröret.
Det måste väll vara ett stopp i nederänden för vemikulitkulorna så de inte åker ned på golvet. Det borde gå att montera en bottenkona vertikalt innan pipan kommer ut i rummet & därefter trycka upp ett 130mm rör i denna kona med isolering runtom så det blir tätt. Eller måste det vara samma innerdiameter hela vägen? 125mm till 130mm. Är detta helgalet eller?
Återupplivar tråden lite..
Hur går man tillväga för att montera in bottenkronan, dels lär man väl ha ett stort hål i muren ovan själva stosen där man vill ha eldstaden antar jag?
Läste på nån webbsida att fogen på insidan ska skrapas bort 2dm ovan stosen för att bottenkronan ska få plats och sitta tätt, får inte riktigt ihop hur det ska gå till att komma åt att skrapa insidan av fogen på teglet från utsidan av murstocken?
Skulle ju vara så himla mycket enklare om man kunde fästa insatsröret i stosen direkt och sedan fylla på med vermikulit.
Man kan väl bara fylla upp med sand eller vermikulit till strax under där stosen kommer att vara innan man pillar ner insatsröret.
Eller kan man kanske inte ha en sån tvär böj som 90 grader för vedeldning?
Hur går man tillväga för att montera in bottenkronan, dels lär man väl ha ett stort hål i muren ovan själva stosen där man vill ha eldstaden antar jag?
Läste på nån webbsida att fogen på insidan ska skrapas bort 2dm ovan stosen för att bottenkronan ska få plats och sitta tätt, får inte riktigt ihop hur det ska gå till att komma åt att skrapa insidan av fogen på teglet från utsidan av murstocken?
Skulle ju vara så himla mycket enklare om man kunde fästa insatsröret i stosen direkt och sedan fylla på med vermikulit.
Man kan väl bara fylla upp med sand eller vermikulit till strax under där stosen kommer att vara innan man pillar ner insatsröret.
Hur löste du detta?Alpha skrev:
Återupplivar tråden lite..
Klicka här för att svara