Fick lite frågor om hur jag gör med 'rökning' av ek. Dvs utsätta eken för ammoniak-ångor. Så jag gör en liten tråd. Gör ni på något annat sätt, kom med tips och råd.

En enkel set-up.
Papplåda och ammoniak.
Flaska med ammoniak i en öppen papplåda, enkelt verktyg för träbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fultalrik
En vit skål med rester av ammoniak på en träplatta utomhus bredvid en papplåda, del av en set-up för att röka ek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädor med skruv i, skruven ska stick upp över tallriken.
En vit keramiktallrik med rester av ammoniak, använd för rökning av ek, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskivor på trädäck utsatta för rökningsprocess med ammoniak för att mörkna eken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montera i lådan
Enkel set-up för trärensning med papplåda, en tallrik med ammoniak och brädor med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På med skyddsglasögon, häll i ammoniak i tallriken, på med ekskivan
Ekbräda i pappkartong för rökning med ammoniak, uppställd utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stäng lådan, förslut med plastpåse. Ammoniak luktar kattkiss.
En försluten papplåda täckt med plastpåse på trägolv, används för att röka ek för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gör det här utomhus pga doften. Man får se till så att inga barn eller nyfikna vuxna petar på påsen, det är farligt med ammoniak.

Beroende på temperatur går sen processen olika snabbt. Brukar öppna och kolla lite då och då för att se hur det går. Nu har beställaren önskat så mörkt som möjligt så nu får det stå till minst imorgon.
 
  • Gilla
Qry och 10 till
  • Laddar…
Såklart glömde ju skriva syfte :)

Ammoniaken reagerar med ekens tanniner och så blir eken mörkare och mörkare och tillslut nästan svart.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ammoniaken reagerar med ekens tanniner och så blir eken mörkare och mörkare och tillslut nästan svart.
Ja den blev väldigt svart, ser nästan ut som en sopsäck på sista bilden!
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 12 till
  • Laddar…
Väntar med spänning på efterbilderna. Hur är det med träets egenskaper förutom färgen och är det ok att ha i kontakt med livsmedel?
 
Hep Hep skrev:
Väntar med spänning på efterbilderna. Hur är det med träets egenskaper förutom färgen och är det ok att ha i kontakt med livsmedel?
Jag är ingen expert på det här så ta mina svar för vad de är. Tanninerna finns redan i virket, jmf med datt ställa en järnsak på en ekskiva, där får man också en svart ring efter ett tag. Så när ammoniaken försvunnit tror jag det är helt ofarligt.
 
Hur är det med lukten. Vädras den bort från trät, eller luktar det kattpiss i kundens kök framöver?
 
Blir rökningen jämt fördelad över ekskivan eller blir det mest rakt över tallriken?
 
Hep Hep skrev:
Hur är det med lukten. Vädras den bort från trät, eller luktar det kattpiss i kundens kök framöver?
En eller två dagar senare är doften borta :)
 
K Kane skrev:
Blir rökningen jämt fördelad över ekskivan eller blir det mest rakt över tallriken?
Jämnt fördelat
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag är ingen expert på det här så ta mina svar för vad de är. Tanninerna finns redan i virket, jmf med datt ställa en järnsak på en ekskiva, där får man också en svart ring efter ett tag. Så när ammoniaken försvunnit tror jag det är helt ofarligt.
Det stämmer, medför inga problem med livsmedelssäkerhet utöver befintliga (bakterietillväxt i porer och liknande).
 
Frustrator Frustrator skrev:
Fick lite frågor om hur jag gör med 'rökning' av ek. Dvs utsätta eken för ammoniak-ångor.
Varför kallas det för rökning? Normalt säger man: ingen rök utan eld. Här syns varken det ena eller det andra. ;)
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Spännande att se resultatet. Kanske man ska göra på något knivskaft...
Hur djupt tränger "färgningen" in? Går det att slipa efteråt och behålla färgen?
 
Ännu en sak jag tydligen måste testa. Tack för den...

Kanske ska börja med en kattlåda i ek, så kan man börja använda den direkt.
 
Immobil Immobil skrev:
Varför kallas det för rökning? Normalt säger man: ingen rök utan eld. Här syns varken det ena eller det andra. ;)
Ja, det borde heta "ångning".;)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Spännande att se resultatet. Kanske man ska göra på något knivskaft...
Hur djupt tränger "färgningen" in? Går det att slipa efteråt och behålla färgen?
Hur långt det tränger in beror på tid och temperatur. Sist jag körde 12h på en skärbräda i 15grader Celsius så hade det åtminstone trängt in så det var svart 2cm in från varje yta.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.