Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Fick lite frågor om hur jag gör med 'rökning' av ek. Dvs utsätta eken för ammoniak-ångor. Så jag gör en liten tråd. Gör ni på något annat sätt, kom med tips och råd.
En enkel set-up.
Papplåda och ammoniak.
Fultalrik
Brädor med skruv i, skruven ska stick upp över tallriken.
Montera i lådan
På med skyddsglasögon, häll i ammoniak i tallriken, på med ekskivan
Stäng lådan, förslut med plastpåse. Ammoniak luktar kattkiss.
Jag gör det här utomhus pga doften. Man får se till så att inga barn eller nyfikna vuxna petar på påsen, det är farligt med ammoniak.
Beroende på temperatur går sen processen olika snabbt. Brukar öppna och kolla lite då och då för att se hur det går. Nu har beställaren önskat så mörkt som möjligt så nu får det stå till minst imorgon.
En enkel set-up.
Papplåda och ammoniak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fultalrik
Logga in
Skapa konto
Brädor med skruv i, skruven ska stick upp över tallriken.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Montera i lådan
Logga in
Skapa konto
På med skyddsglasögon, häll i ammoniak i tallriken, på med ekskivan
Logga in
Skapa konto
Stäng lådan, förslut med plastpåse. Ammoniak luktar kattkiss.
Logga in
Skapa konto
Jag gör det här utomhus pga doften. Man får se till så att inga barn eller nyfikna vuxna petar på påsen, det är farligt med ammoniak.
Beroende på temperatur går sen processen olika snabbt. Brukar öppna och kolla lite då och då för att se hur det går. Nu har beställaren önskat så mörkt som möjligt så nu får det stå till minst imorgon.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Såklart glömde ju skriva syfte 
Ammoniaken reagerar med ekens tanniner och så blir eken mörkare och mörkare och tillslut nästan svart.
Ammoniaken reagerar med ekens tanniner och så blir eken mörkare och mörkare och tillslut nästan svart.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Jag är ingen expert på det här så ta mina svar för vad de är. Tanninerna finns redan i virket, jmf med datt ställa en järnsak på en ekskiva, där får man också en svart ring efter ett tag. Så när ammoniaken försvunnit tror jag det är helt ofarligt.Hep skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Det stämmer, medför inga problem med livsmedelssäkerhet utöver befintliga (bakterietillväxt i porer och liknande).Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Hur långt det tränger in beror på tid och temperatur. Sist jag körde 12h på en skärbräda i 15grader Celsius så hade det åtminstone trängt in så det var svart 2cm in från varje yta.S snajgel skrev: