Timme 0
Träskärbräda i ändträ förpackad i kartong, ej använd och nyligen uppackad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


12h senare Träskiva med mosaikmönster av olika träbitar placerad i en kartong, väntar på ytterligare torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



0-3 grader.
My bild kommer när det stått ca 12h till.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
A Aljung83 skrev:
Väntar med spänning på resultatet :)

Hittade denna uppsats tidigare i veckan om att bl.a. röka ek. Rätt intressant läsning. [länk]
Spännande. Han nådde bara ner 5mm med sin behandling. Undrar om det är pga skillnader i ekvirket eller något annat.
 
Lite annorlunda ljus men i verkligheten är den något mörkare Träskiva med schackbrädemönster ligger utomhus för avluftning innan oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu får den lukta av sig utomhus i 1-2dygn och sen på med lite olja och då kommer en ny bild.
Hoppas bara den inte ska slå sig nu när det är så fuktig i luften. (Jag låter den ligga i boden när den torkar).
 
  • Gilla
ToRy och 4 till
  • Laddar…
Och på med lite olja då
Träskiva med olja applicerad, droppar bildas, och områden med lämningar av lim syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva med intrikat mönster oljad, med synlig limrester ner till höger som behöver slipas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ser ett ställe ner till höger där jag troligen inte fått bort allt lim. Blir att slipa och göra om.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det stämmer, medför inga problem med livsmedelssäkerhet utöver befintliga (bakterietillväxt i porer och liknande).
När jag jobbade på en livsmedelsindustri för cirkus 20 år sen så använde vi enbart plastpallar, av hygienskäl, men främst för att inte få träflisor i maten. Då kom det en forskningsrapport (eller om det var ett exjobb?) som hade jämfört bakteriehalterna i plastpallar med träpallar och kom fram till att halterna var betydligt lägre i träpallarna. Det här förklarades med någon form av naturliga bakteriehämmande ämnen i trät. Jag har alltid undrat om det stämmer, och om det gäller alla träslag...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När jag jobbade på en livsmedelsindustri för cirkus 20 år sen så använde vi enbart plastpallar, av hygienskäl, men främst för att inte få träflisor i maten. Då kom det en forskningsrapport (eller om det var ett exjobb?) som hade jämfört bakteriehalterna i plastpallar med träpallar och kom fram till att halterna var betydligt lägre i träpallarna. Det här förklarades med någon form av naturliga bakteriehämmande ämnen i trät. Jag har alltid undrat om det stämmer, och om det gäller alla träslag...
Det har jag också läst men aldrig källkollat. Men kan säkert stämma och variera mellan träslag.
En annan viktig parameter är fukt, är det torrt, ingen tillväxt. Och porösitet där det kan samlas mat som bakterier kan leva av, där expanderar plast med högre temp och skulle då kunna skapa avskärmade porer när den kallnar, fyllda med gojs, fukt och bakterier. I en träbräda transporteras fukten bort.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kör alltid kyckling+fläsk på plastskärbräda men i övrigt mat/grönsaker går alltid på träbräda.
Få andra livsmedel som innehåller otäcka bakterier.
 
Till slut kunde jag inte låta bli att testa och mycket riktigt så stinker det verkligen. Fast kul, enkelt och snyggt, så jag tackar @Frustrator för tipset.

Jag behöver nya skärbrädor och får en hel del ek över efter att ha byggt egna bänkskivor, men det ser ut som ”double denim” med ekbräda på ekbänk. Fast nu löste det sig riktigt bra.

En egenbyggd mörkbrun ek-skärbräda med unikt mönster ovanpå en ekbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärbräda i mörk ek med intressant ådringsmönster och dekorativ logogravyr vid hörnet, belagd på en ekbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 16 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Till slut kunde jag inte låta bli att testa och mycket riktigt så stinker det verkligen. Fast kul, enkelt och snyggt, så jag tackar @Frustrator för tipset.

Jag behöver nya skärbrädor och får en hel del ek över efter att ha byggt egna bänkskivor, men det ser ut som ”double denim” med ekbräda på ekbänk. Fast nu löste det sig riktigt bra.

[bild]
[bild]
Snyggt!
Hur länge rökte du?
Ute eller inne?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tackar. Jag testade mig fram med lite spill. Efter tre timmar (inne med ca 16 grader) i flyttlådesopsäcken är max färg på ytan uppnådd och efter det går det bara djupare. Den här körde jag i 6 timmar då den redan var färdig till formen.

Nu ligger en 5*5 cm stav på långrökning. Ska se om det går att få den genomfärgad och i så fall tänkte jag prova tvåfärgad skärbräda. Det går ju såklart att färga varje kloss för sig, men det känns rätt ineffektivt.
 
Hep Hep skrev:
Tackar. Jag testade mig fram med lite spill. Efter tre timmar (inne med ca 16 grader) i flyttlådesopsäcken är max färg på ytan uppnådd och efter det går det bara djupare. Den här körde jag i 6 timmar då den redan var färdig till formen.

Nu ligger en 5*5 cm stav på långrökning. Ska se om det går att få den genomfärgad och i så fall tänkte jag prova tvåfärgad skärbräda. Det går ju såklart att färga varje kloss för sig, men det känns rätt ineffektivt.
Uppdatera gärna hur det går. Också lite sugen att prova!
 
Absolut ska jag rapportera, men jag tänkte låta den ligga några dagar för att ge den chansen att bli genomfärgad. Jag har sett att andra gör rutiga brädor av olika träslag och sedan röker hela brädan och då bara mörkar eken. Fast jag har mycket ek och använder gärna samma material i hela brädan.
 
Tjenare kul inlägg skall pröva detta på en gammal ekbordskiva som jag skall modifiera
När man är färdig med allt annat här hemma ;)
Tänkte bara tipsa om man vill ha det mörk samt ljust då trädet suger olika ju närmare kärnan man kommer så kan man använda ättika 24% minimum samt spik skruv ja allt av metall så kan göra sin egen järnvitrol lösning (eller köpa den;) och sen pensla på där efter blir det svart direkt suger ju inte mer än 1 cm om jag minns rätt gjorde detta för ett par år sedan på en bordskiva som man fick över och detta är väldigt vanligt och lätt system när man vill skapa patina och reagerar olika beroende på vilket träslag man använder som fur blir inte svart utan lite gråaktigt :)
Sen ska man ju givetvis ytbehandla med antingen olja eller dylikt. Är ingen expert men Google is best ;)
Tror jag har en test skiva kvar någonstans om intresse finns :)
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Bra att någon väckte tråden. Jag skulle ju uppdatera. Min 5*5 cm stav glömdes i några veckor i sopsäcken med ammoniak. Färgen gick in lite olika beroende på struktur i träet, men inte hela vägen någonstans. Visst går det att färga först och slipa sen, men genomfärgat blir det inte om det inte är väldigt tunt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.