Fridisen89 Fridisen89 skrev:
Snälla du.. vad är det för fantastiskt vore bakom denna? Berätta gärna hur du gjort den. Så himla vacker 😍
Tack. Brädan är i ek från Bohuslän som är limmad så att ytan är av ändträ. Sedan är den lagd i en flyttlåda, instängd i en sopsäck. Tillsammans med brädan är ett fat med ammoniak vars ångor mörkfärgar eken. Sex timmars ”ångning”. Ytbehandlad med en blandning av bivax och paraffinolja.
 
  • Gilla
Fridisen89 och 1 till
  • Laddar…
Så otroligt vacker 👏🏻👏🏻 riktigt snyggt gjort
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tack. Brädan är i ek från Bohuslän som är limmad så att ytan är av ändträ. Sedan är den lagd i en flyttlåda, instängd i en sopsäck. Tillsammans med brädan är ett fat med ammoniak vars ångor mörkfärgar eken. Sex timmars ”ångning”. Ytbehandlad med en blandning av bivax och paraffinolja.
Har det vart sprickor i eken? Har du fyllt upp med något speciellt material?
 
Inga sprickor i den här, eller i andra skärbrädor jag gjort.

Kvisthål och liknande skador i trä har jag reparerat med schellack, epoxi, kemiskt trä eller spackel, beroende på utseende och användning. Fast på skärbrädor, charkbrickor och annat där jag inte vill ha annat än rent trä, får jag se till att använda virke utan skavanker.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Fick lite frågor om hur jag gör med 'rökning' av ek. Dvs utsätta eken för ammoniak-ångor. Så jag gör en liten tråd. Gör ni på något annat sätt, kom med tips och råd.

En enkel set-up.
Papplåda och ammoniak.
[bild]
Fultalrik
[bild]
Brädor med skruv i, skruven ska stick upp över tallriken.
[bild] [bild]

Montera i lådan
[bild]
På med skyddsglasögon, häll i ammoniak i tallriken, på med ekskivan
[bild]
Stäng lådan, förslut med plastpåse. Ammoniak luktar kattkiss.
[bild]

Jag gör det här utomhus pga doften. Man får se till så att inga barn eller nyfikna vuxna petar på påsen, det är farligt med ammoniak.

Beroende på temperatur går sen processen olika snabbt. Brukar öppna och kolla lite då och då för att se hur det går. Nu har beställaren önskat så mörkt som möjligt så nu får det stå till minst imorgon.
Hej Kan man röka fler träslag än ek?
 
M Madmike83 skrev:
Hej Kan man röka fler träslag än ek?
Ja, men hur mörkt det blir varierar lite, ju mer tanniner i trät, dessto mörkare. Björk förblir i princip vitt trots ammoniak..
 
Man får effekt på alla träslag som innehåller tanniner. Valnöt och ek är de man brukar röka. Fast även trä som inte borde reagera, kan bli lite mörkare. Jag gjorde ett schackbräde av ek och lönn, som jag ville förstärka kontrasten på genom rökning. Lönnbitarna blir tråkbeiga och effekten blev inte alls som tänkt.
 
Hep Hep skrev:
Man får effekt på alla träslag som innehåller tanniner. Valnöt och ek är de man brukar röka. Fast även trä som inte borde reagera, kan bli lite mörkare. Jag gjorde ett schackbräde av ek och lönn, som jag ville förstärka kontrasten på genom rökning. Lönnbitarna blir tråkbeiga och effekten blev inte alls som tänkt.
Precis, i det läget ska man röka eken först och sen limma ihop med lönn.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Precis, i det läget ska man röka eken först och sen limma ihop med lönn.
Och det säger du nu…
 
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.