Vad tusan säger du, blir det inte genomfärgat?Hep skrev:
Bra att någon väckte tråden. Jag skulle ju uppdatera. Min 5*5 cm stav glömdes i några veckor i sopsäcken med ammoniak. Färgen gick in lite olika beroende på struktur i träet, men inte hela vägen någonstans. Visst går det att färga först och slipa sen, men genomfärgat blir det inte om det inte är väldigt tunt.
Ska rensåga kanterna imorgon hade jag tänkt och hoppas verkligen att det är samma färg genom hela annars kommer det se ut som skit
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Vi verkar få olika resultat av våran rökning. För mig har det trängt in ett par cm åtminstone.N Nyfiknast skrev:
Hur mycket tänkte du såga av?
Nödlösningen är förstås att röka lite till på nya ytan eller.tom pensla på lite ammoniak på det nysågafe..
Mitt test var som sagt i några veckor och det hade färgat helt jämnt kanske 15 mm in i träet och sedan blev det svagare. Temperaturen var runt 10 grader. Jag kan inget om ammoniak eller kemi, så det gottaste i ammoniaken kanske hade dunstat och tagit slut och det bara var blasket kvar efter ett tag. Jag får testa igen och se till att fylla på eller byta vätskan under tiden.N Nyfiknast skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Hur tätt hade du?Hep skrev:
Mitt test var som sagt i några veckor och det hade färgat helt jämnt kanske 15 mm in i träet och sedan blev det svagare. Temperaturen var runt 10 grader. Jag kan inget om ammoniak eller kemi, så det gottaste i ammoniaken kanske hade dunstat och tagit slut och det bara var blasket kvar efter ett tag. Jag får testa igen och se till att fylla på eller byta vätskan under tiden.
Jag kör mina i en papplåda som är helt innesluten i en svart sopsäck som är knuten. Är det varmare går processen snabbare, men vet inte om den tränger längre in.
Sen som du(?) Skrev så kan ju processen te sig olika även på ytan, tror det har med mängden tanniner i virket att göra..
Jag var ute idag och kollade på de bitar som legat i kartong och tät säck över natten. Vätska kvar i burken som varit med ett par rökningar, men knappt någon stank eller färg. Jag tror att mina tankar om att det effektiva i ammoniaken försvinner långt innan all vätska är bortdunstad stämmer. När jag nu fyllde på med nytt blev jag påmind om hur vidrigt starkt det ska lukta.
Mer info: https://sv.qaz.wiki/wiki/Ammonia_fuming
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Använder man istället urlen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ammonia_fumingFemTummar skrev:
Så får man samma info men utan reklam/pop Ups/vidarebefordringar till obskyra sidor
Jag vill bara dementera att kemisk betsning med ammoniak har med temperatur att göra. Det har endast med % på ammoniaken, lufttätheten på behållaren/rummet, tiden eken utsätts och hur mycket ammoniak man tillsammans med eken använder. Egentligen hur mycket ammoniak man använder snarare än tiden eken utsätts, då styrkan i ammoniaken mattas av med tiden beroende på hur mycket man använt.
Det kan för att förtydliga vara -20 eller +20 grader med samma resultat i ett lufttätt utrymme.
Det kan för att förtydliga vara -20 eller +20 grader med samma resultat i ett lufttätt utrymme.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Varför är den kemiska reaktionen inte beroende på temperatur? (Säger inte att effekten blir större utan menar att den är snabbare vid högre temp)T Testarn00 skrev:Jag vill bara dementera att kemisk betsning med ammoniak har med temperatur att göra. Det har endast med % på ammoniaken, lufttätheten på behållaren/rummet, tiden eken utsätts och hur mycket ammoniak man tillsammans med eken använder. Egentligen hur mycket ammoniak man använder snarare än tiden eken utsätts, då styrkan i ammoniaken mattas av med tiden beroende på hur mycket man använt.
Medlem
· Blekinge
· 12 232 inlägg
Enligt Arrhenius-ekvationen är de flesta kemiska raktionerna beroende på temperaturen. Tumregeln är att en sklillnad på 8 grader medför en snabbare eller långsamare reaktion med tidfaktor två.
Sedan är reaktionen beroende på kvantitativ närvaro av ammoniak som beror på en massa andra saker, bl a täthet åp soppåsen.
Jag ska testa detta och har en del ideer hur man kan utveckla det.
Sedan är reaktionen beroende på kvantitativ närvaro av ammoniak som beror på en massa andra saker, bl a täthet åp soppåsen.
Så är det absolut. En ökning på 10 K ger en reaktionshastighetsökning på typ 2.3 (10log(2)).T Thomas_Blekinge skrev:Enligt Arrhenius-ekvationen är de flesta kemiska raktionerna beroende på temperaturen. Tumregeln är att en sklillnad på 8 grader medför en snabbare eller långsamare reaktion med tidfaktor två.
Svante förespråkade också för 100 år sedan att vi skulle förbränna mer kol och få ett mer uthärdligt klimat. Sånt glöms lätt bort i debattten... Han hade fett rätt, men kanske i fel kontext...
Puffar denna superintressanta tråden!T Thomas_Blekinge skrev:Enligt Arrhenius-ekvationen är de flesta kemiska raktionerna beroende på temperaturen. Tumregeln är att en sklillnad på 8 grader medför en snabbare eller långsamare reaktion med tidfaktor två.
Har du laborerat något?
Jag har ett så kallat ”såpat” ekbord. Har köpt det ”såpat” och har själv såpat samt tvålat in det för några årsedan för att underhålla finishen.
Eftersom det är så känsligt för feta fingrar har det duk på 100% av tiden.
Går detta bord att ammoniakröka tror du?
Det är ett svindyrt bord, så känner inte för att bara testa med bordet eller något av benen..
Möjligtvis göra liknande process med annan ekbit och testa.
Eller blir reaktionen ev. konstig på grund av tvålningen/såpningen som ju gått ner någon mm i trät ?
Dvs. Måste tvål/såpskiktet slipas av… 😖
Snälla du.. vad är det för fantastiskt vore bakom denna? Berätta gärna hur du gjort den. Så himla vacker 😍Hep skrev:
Till slut kunde jag inte låta bli att testa och mycket riktigt så stinker det verkligen. Fast kul, enkelt och snyggt, så jag tackar @Frustrator för tipset.
Jag behöver nya skärbrädor och får en hel del ek över efter att ha byggt egna bänkskivor, men det ser ut som ”double denim” med ekbräda på ekbänk. Fast nu löste det sig riktigt bra.
[bild]
[bild]