Johan Gunverth skrev:
Det är väl bara off-grid:are och nyliberaler som resonerar så. :D

Förbudet har garanterat med REACH att göra. [länk]
Inte då det är feodalliberalerna som skriver reglerna. Konstigt nog gäller deras liberalism endast storföretag som ges fritt spelrum. Arbetare och småföretagare kringgärdar man med bestämmelse i äkta feodal anda.
De säger att reglerna är lika för alla men då en som är arbetslös måste betala samma licensavgift som ett storbolag för att återfå rättigheten att utöva sitt yrke och tjäna 1500 euro i månaden före skatt....... då är det dags att börja tillämpa litet gammaldags landsbygdsliberalism och strunta i regeringen och EU och deras feodalliberala dumheter.

godeha skrev:
Göranssons sålde pigment från Kopparberg tidigare men jag tror att de numera bara säljer det som färdigblandad färg, fast torr sådan, under namnet "Dala dry".

Sen kan man köpa pigment från flera andra ställen, tex Gysinge eller Uula. Bra mycket billigare, samma kvalitet men lite annan kulör än Falus färg.

DalaDry innehåller pigment från den nedlagda Kopparbergsgruvan. Enormt smidigt och prisvärt. Jag har själv testmålat och är helnöjd, ska försöka hinna måla mer i vår.

http://daladry.se/

Jag tror att Göranssons fortfarande säljer Kopparbergspipgment separat. Men där har jag ingen prisuppgift. Vet heller inget om priserna på Gysinge och Uula.

Troligen är det inte särskilt många som tar sig besväret att trassla med färgkokeri, annat än som en kul happening. Rent ekonomiskt ger det ingen jättevinst (eller till och med ren förlust om man räknar arbetstid).

Kattpiss i all ära, men det känns faktiskt lite tryggare med stärkelse och cellulosa som bindemedel. Kommen så långt i den gamla damens recept undrar jag om någon vet hur man får husdjuren att sitta på pottan.
;)

billy_baver skrev:
DalaDry innehåller pigment från den nedlagda Kopparbergsgruvan. Enormt smidigt och prisvärt. Jag har själv testmålat och är helnöjd, ska försöka hinna måla mer i vår.

[länk]
Kattpiss i all ära, men det känns faktiskt lite tryggare med stärkelse och cellulosa som bindemedel. Kommen så långt i den gamla damens recept undrar jag om någon vet hur man får husdjuren att sitta på pottan.
;)
Nu var det inte preciserat vilken typ av djururin som avsågs.

Om det inte har någon betydelse så pissar en ko med lite större kapacitet, bara att sätta en spann bakom. :cool:

Bra tips, men Daladry säljer ju pulver (färdigblandade torrvaror) och inte pigment. Gick själv på den niten på göteborgska Claessons Trätjära.

roland53 skrev:
Nu var det inte preciserat vilken typ av djururin som avsågs.

Om det inte har någon betydelse så pissar en ko med lite större kapacitet, bara att sätta en spann bakom. :cool:
Rent biologiskt är vi ju däggdjur så det är bara att tömma pissämbaret i målburken:)

Johan Gunverth skrev:
Bra tips, men Daladry säljer ju pulver (färdigblandade torrvaror) och inte pigment. Gick själv på den niten på göteborgska Claessons Trätjära.
I pulvret ingår pigment. Jag förstår inte problemet.

roland53 skrev:
Bra förslag! Att jag inte tänkte på det direkt ;)

billy_baver skrev:
I pulvret ingår pigment. Jag förstår inte problemet.
Inget problem om man inte vill blanda själv efter eget recept som var urspungsfrågan. Daladrys pulver är färdigblandad färg. Kanske kortare hållbarhet, men skall låta det vara osagt.

Johan Gunverth skrev:
Inget problem om man inte vill blanda själv efter eget recept som var urspungsfrågan. Daladrys pulver är färdigblandad färg. Kanske kortare hållbarhet, men skall låta det vara osagt.

Sorry! Jag inser att grundfrågan inte gällde bästa pris eller bästa kvalitet. Men varför inte vidga frågeställningen: Varför skulle exempelvis Falurödfärg, Falu Wapen - eller för den delen DalaDRY - vara mindre hållbara än hemmakoken? Vad väcker din blotta misstanke?

billy_baver skrev:
Sorry! Jag inser att grundfrågan inte gällde bästa pris eller bästa kvalitet. Men varför inte vidga frågeställningen: Varför skulle exempelvis Falurödfärg, Falu Wapen - eller för den delen DalaDRY - vara mindre hållbara än hemmakoken? Vad väcker din blotta misstanke?
Att mjölet finns i blandningen (pulvret). Utan det gör det troligtvis ingen skillnad. Om man har ett slamfärgat hus som skall fortsatta att vara det, vore det väldigt trevligt att kunna "lägga undan" pigment för framtida bruk.

Daladry har inte mjöl utan cellulosa som bindemedel. enligt deras egen uppgift ska det torra pulvret gå att lagra i många år.

Jag har själv ingen erfarenhet av färgen så det vore kul om någon som använt den kunde recensera... Vore också intressant att höra hur bra cellulosan fungerar när den är uppmålad - hur lång tid innan man måste måla om?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.