En gammal dam - vars anteckningar jag fått låna och gått igenom,
hittades följande recept;

Är det möjligen någon som sett liknande recept och kanske även provat att måla med det?
Hur blev resultatet?

Rödfärg
-ett gammalt recept att måla utomhus med.

50 lit. vatten
2 kg vitrol
2,5 kg rågmjöl
8 kg röd färg (pulver).

Vitrolen löses i lite av vattnet sedan iröres mjölet som får koka 1/4 timme under flitig omröring.
Därefter tillsättes 8 kg rödfärg, varefter blandningen får koka 1/4 timme.
Sedan är färgen klar.
Blanda i lite djur-urin.

Ja det ser bekant ut....... proportionerna brukar variera litet men grundreceptet är ungefär det samma. Färgen brukar bli förstaklassig. Både snygg och hållbar sedan den väl är på väggen. Enda stora problemet är att hållbarheten i burk är kort och så fungerar den inte på hyvlat virke bara på sågat.

Det enda konstiga med ditt recept är den korta koktiden...... gubbarna säger att för kort koktid ger en färg som fäster dåligt på träet. Jag tror att de brukar koka färgen över en timme totalt kanske rentav två timmar.

Piss är mindre vanligt som tillsats på slutet.
En klick såpa och några liter sältran var vanligt här i trakten förr. Såpa och rå linolja har visat sig vara ett bra surrogat nu då sälarna är fredade nästan hela jaktsäsongen så det är svårt att få tag på någon råvara att koka tran av.

vi har kokat med ett recept som är likt ditt utom att jag inte har i urin på slutet. Vi har för övrigt inte haft i några andra tillsatser heller - linolja eller så...

Man behöver inte koka så länge som en del recept vill om man bara kokar upp ordentligt när man blandar i mjölet. Blandar man ut mjölet i kallvatten innan så får man koka länge innan det är klart, ett bra tecken på att man kokat färdigt är att färgen skinnar sig.

M
Vart kan man köpa röd vitriol? Försökte kolla snabbt för att få ett hum om liter-priset på färdig färg, men hittar ingen som säljer det?

M
Förlåt, menade interface vitriol, vet inte varför jag skrev det :D

M
Nu hittade jag det, vet inte varför jag misslyckades första gången :D

Men vilket skämt, Beijer säljer 600g för 110:- och byggnadsvårdsbutik (som alltid är så dyr annars) säljer ett kilo för 50:-, märkligt!

Problemet är väl att knappt någon säljer rödfärgspigment längre. Falu Rödfärg finns bara färdigblandad.

M
roland53 skrev:
Blanda i lite djur-urin.
I andra sammanhang är urin känd för att göra ting vattenavvisande. Är nog därför det finns i färg också.

Det måste finnas en omväg kring det förbudet......eller andra färgpulvertillverkare.

Det är en medborgerlig skyldighet att bryta mot idiotiska EU-påbud.

• Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
M
heimlaga skrev:
Det måste finnas en omväg kring det förbudet......eller andra färgpulvertillverkare.

Det är en medborgerlig skyldighet att bryta mot idiotiska EU-påbud.
Håller helt med! Men det verkar som att dem som verkligen har velat gå runt det har valt att köpa Fransk Rödockra från andra tillverkare. Men även det är ju tämligen dyrt tyvärr.

2000 kronor för 25 kilo. Det blir 150 liter färg av det. Inte helt omöjligt literpris.......

Dessutom så tror jag nog att någon rådfärgstillverkare börjar sälja om det finns efterfrågan. Var det inte någon som började tillverka rödfärgspulver av de gamla varphögarna i Kopparberg?

Finns inget EU-påbud om att man inte får köpa pigment från falu-rödfärg. Däremot vill inte Falu rödfärg sälja pigment utan bara färdigblandad färg. Man kan köpa rödfärgspigment från en del återförsäljare men det är hutlöst dyrt, jag fick pris på en bra bit över 6000 kronor för 20 kilo i somras.

Göranssons sålde pigment från Kopparberg tidigare men jag tror att de numera bara säljer det som färdigblandad färg, fast torr sådan, under namnet "Dala dry".

Sen kan man köpa pigment från flera andra ställen, tex Gysinge eller Uula. Bra mycket billigare, samma kvalitet men lite annan kulör än Falus färg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.