Villa på landet, fanns 3k-brunn med infiltration när vi flyttade in där infiltrationsbädden är högre upp än huset. Hört att det ska finnas nån pump nånstans. Kommunen kommer och tömmer brunnarna en gång per år.

Sitter en lampa på fasaden som har något med avloppet att göra. Nu lyser den rött för första gången.

Vad innebär det och vad behöver jag göra?

Infiltrationsbädden är ovanför huset. De tre brunnarna är nedanför huset i en fallande ordning, 1, 2 ,3.

Jag öppnade dem och kollade och det var ganska låga nivåer (de töms ju nån gång på våren). I brunn nummer 3 så sitter det en säkerhetsbrytare (lampan slocknar när jag slår över den till 0). Samt att jag kan se någon pryl ganska långt ned i brunnen, där sitter även något som ser ut som en flottör kanske, samt något blått runt som det går en slang/kabel till. Samt att det också sitter en litet handtag högt upp på en lång stålpinne som går ned i brunnen.

Vad är allt detta och förväntas jag göra något med dessa prylar?

Mina bästa killgissningar är att nån form av pump som nyttjas för att pumpa upp saker till infiltrationen (???) har lagt av, alternativt att det är för mycket skit i brunn nr 3 så att flottören har slutit kretsen så att den röda lampan varnar för att det är dags att tömma brunnen?

Larmlampa för pumpgropen som pumpar upp till infiltrationsbädden, det år stopp på den, sagt upp sig eller annat. Gropen funns i närheten av 3- kammarbrunnen. Tittar du i 3-kammaren och ser röret ut, i den riktningen är pumpgropen.

• Gilla
Henke_2017
  • Laddar…
Henke_2017 Henke_2017 skrev:
lång stålpinne som går ned i brunnen.
Med den så lyfter man pumpen, den kan sitta hårt, ett spännband/rep och en träregel som kopplas ihop med pinnen, brukar vara som ett handtag på den, så går det att få upp pumpen

• Gilla
tobbetk och 1 till
  • Laddar…
Lampan larmar rimligen när nivån är för hög. Kan bero på att pumpen inte startar när den ska.
Vi har inget larm och jag upptäckte en dag att det var avloppslukt i källaren. Avloppsvatten hade stigit upp ur golvbrunnarna. Jag lyfte på locket till trekammarbrunnen för första gången efter att vi köpt huset och det var förstås överfullt. När nivån gått över kammarväggarna vill man inte pumpa ut slammet i infiltrationen som då riskerar att sätta igen i förtid. Akut tömning kostar extra men betydligt mindre än att gräva ny infiltration. Tog upp pumpen och då gick den igång. Det var flottören som inte startat pumpen. Nu fungerar det efter att jag kortat sladden till flottören så att den slår till tidigare. Jag tittar till brunnen då och då så att nivån är normal eftersom nivåvakt fortfarande saknas.

Rekommendationen är att sätta sig in i hur systemet fungerar. Annars kan det bli kostsamt på ett eller annat sätt. Om det går att få tag på installatören så kan ett snack med denne vara givande.

• Gilla
Henke_2017
  • Laddar…
En liten uppföljning. Har fått igång avloppspumpen nu och lärt mig massor under resans gång!

Det var nivålarmet som hade ramlat ned från sitt fäste (skruven rostat av) och låg och flöt. Så pumpen fungerade hela tiden! Dock märkte jag att då jag testkörde några gånger så stängde inte pumpen av. Så jag tog min nya "skitpinne" och slog till "flottören" så stannade den. Jag lär ju märka om den slutar funka igen, den dagen den sorgen.

Tankar om detta?

Stort tack för alla svar!

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.