351 632 läst ·
652 svar
352k läst
652 svar
Robomow RS 630
Hej!
Med hopp om att någon har lite input att ge på detta.
Jag har fått en Robomow RS63 som är köpt 2013. Den har gått en säsong och sedan stått utomhus i några år.
Jag saknar laddstation (laddhuvud har jag) samt gränskabel och jag undrar om det är värt att lägga ner några tusen på att köpa dessa tillbehör till en klippare som är så pass gammal.
Ytterligare en grej jag behöver är en kontakt (hane) till laddkabeln (från power boxen till laddhuvudet) då denna har blivit avklippt. Jag tänker att det borde gå att köpa en lös hankontakt och skarva på laddkabeln istället för att köpa en ny laddkabel (ca 900 kr).
När jag nyligen laddade klipparen visar displayen som bilden anger vad gäller batteristatus - är det okay status på batteriet?
Servicemenyn visar att den totala drifttiden är 306 timmar - känns lite, men är nog rimligt då den inte gick så mycket när den väl gick.
Allt gott!
/Fredrik
Med hopp om att någon har lite input att ge på detta.
Jag har fått en Robomow RS63 som är köpt 2013. Den har gått en säsong och sedan stått utomhus i några år.
Jag saknar laddstation (laddhuvud har jag) samt gränskabel och jag undrar om det är värt att lägga ner några tusen på att köpa dessa tillbehör till en klippare som är så pass gammal.
Ytterligare en grej jag behöver är en kontakt (hane) till laddkabeln (från power boxen till laddhuvudet) då denna har blivit avklippt. Jag tänker att det borde gå att köpa en lös hankontakt och skarva på laddkabeln istället för att köpa en ny laddkabel (ca 900 kr).
När jag nyligen laddade klipparen visar displayen som bilden anger vad gäller batteristatus - är det okay status på batteriet?
Servicemenyn visar att den totala drifttiden är 306 timmar - känns lite, men är nog rimligt då den inte gick så mycket när den väl gick.
Allt gott!
/Fredrik
TIPS: Kolla skruvarna som håller ihop era planetväxlar på drivmotorerna till hjulen annars får ni snart köpa nya drivmotorer! Min ena motor låste fast hjulet. Det visade sig att skruvarna (4 st per planetväxellåda) delvis hade gängat ur sig. Av snedbelastningen slets det hårt på kugghjulen. Smuts trängde in i fettet. Det blev till att rengöra och fetta om. Sedan dra fast skruvarna med Loctite. Nylevererade motorer lär ha gänglåsning på skruvarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Tack för tipset. Min är till åren nu och det är lika bra att ligga steget före.
Hade inne min RS615 för exakt samma sak. Servicekillen hittade inget fel, funkade hos dom. Hämtade hem den, samma fel som du beskriver i princip direktP Philip J skrev:
Ta fram kretskorten både i fram och där bak. Plocka loss de kontakter du får loss. Jag borstade dom lite med en tandborste som jag ”duttat” 5-56 på. Satte ihop allt igen.
Hör och häpna, har funkat felfritt sedan dess! Någon form av glappkontakt alltså. Lär väl hända igen men åtgärden tog väl 10 minuter efter att jag kollat hur alla lock skulle tas av på Robomows egna youtube-kanal.
Mått i centimeter:T Tobb K skrev:Hej.
Är det möjligtvis någon här i tråden som har kvar sin pappmall, för att lägga in/utgång för smal-passage?
Jag ärvde en RS630 vid husköpet men mallen saknas och nu skulle jag behöva lägga en smal passage mellan två zoner. finns det möjligtvis någon vänlig själ som skulle kunna mäta av sin mall och ange de måtten som bilden illustrerar här nedan (röda pilarna) alternativt om någon vet att det finns att hitta på webben, har sökt men utan resultat. Tacksam för hjälp
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det skruvarna i den inringade delen du menar ?J Johan_F skrev:TIPS: Kolla skruvarna som håller ihop era planetväxlar på drivmotorerna till hjulen annars får ni snart köpa nya drivmotorer! Min ena motor låste fast hjulet. Det visade sig att skruvarna (4 st per planetväxellåda) delvis hade gängat ur sig. Av snedbelastningen slets det hårt på kugghjulen. Smuts trängde in i fettet. Det blev till att rengöra och fetta om. Sedan dra fast skruvarna med Loctite. Nylevererade motorer lär ha gänglåsning på skruvarna.![]()
Hej, jag har testat och det fungerar!T Tobb K skrev:Ja strax efter jag postade min fråga så sprang jag också på denna video på robomows supportsida men jag är rädd att det kräver den senaste mjukvaran för att fungera? och dess värre är min rs630 av 2013 modellen och går således inte mjukvaruuppdatera till nyaste versionen. Är det någon med en 2013 som testat smal passage med ö varianten?
P Pizza_m79 skrev:Problemen fortsätter. Senaste gångerna när den startar och backar ut så tycks den inte notera slingan utan fortsätter lite snett bakåt så att till sist hamnar utanför. Fungerar dock att placera den en bit in på gräsmattan och starta därifrån.
Körde kabelsensor test och fick OK på signal på och av men sen frågar den om "aktivera motorer" och det leder till felkod: 4096. Har nån en aning vad den hänvisar till? Hittar inget med google ialla fall.
Matias...
Hej Matias!
Hur har det gått för dig? Har du fått ordning på klipparen?
Själv funkade vår fint under senare delen av sommaren (2018) samt även under de första 6 veckorna för innevarande år. I förrgår började dock problemen igen med att den snurrar och vänder konstant. Dessvärre inte helt oväntat men det är riktigt irriterande med allt strul... Ohållbart när gräset växer och maskrosor skjuter i höjden på enstaka dagar.
Har du fått klarhet över vad 4096 betydde?
Efter att ha kollat över kontakterna på frontkortet förra året, tittat till klippmotorerna och även bytt ut den gröna kontakten för kantkabeländarna, vilken ansluts till laddhuvudet så började den gå fint igen. Att det blivit massa ärg i kontakten var inte gynnsamt för signalen visade det sig. Sannolikt orsaken till fel 8 som jag skrev om i ett tidigare inlägg.
Nu fick jag återigen felkod 2048 i förrgår (vid kabelsensor-test), som tyder på att klippmotorerna ger ifrån sig störningar som kabelsensorerna uppfattar som kantkabeln. Att stänga av klippmotorerna hjälpte dock inte, besvären kvarstod. Någon som vet något annat som kan ge upphov till motsvarande "störningar"?
Med vänlig hälsning,
Christoffer
Hej igen!C Christoffer. skrev:Hej Matias!
Själv funkade vår fint under senare delen av sommaren (2018) samt även under de första 6 veckorna för innevarande år. I förrgår började dock problemen igen med att den snurrar och vänder konstant. Dessvärre inte helt oväntat men det är riktigt irriterande med allt strul... Ohållbart när gräset växer och maskrosor skjuter i höjden på enstaka dagar.
Har du fått klarhet över vad 4096 betydde?
Efter att ha kollat över kontakterna på frontkortet förra året, tittat till klippmotorerna och även bytt ut den gröna kontakten för kantkabeländarna, vilken ansluts till laddhuvudet så började den gå fint igen. Att det blivit massa ärg i kontakten var inte gynnsamt för signalen visade det sig. Sannolikt orsaken till fel 8 som jag skrev om i ett tidigare inlägg.
Nu fick jag återigen felkod 2048 i förrgår (vid kabelsensor-test), som tyder på att klippmotorerna ger ifrån sig störningar som kabelsensorerna uppfattar som kantkabeln. Att stänga av klippmotorerna hjälpte dock inte, besvären kvarstod. Någon som vet något annat som kan ge upphov till motsvarande "störningar"?
Med vänlig hälsning,
Christoffer
Efter att det blivit torrare väder och regnet hållit sig borta ett antal dagar, började klipparen funka igen för 1,5 vecka sedan. Detta efter att ha varit totalt oduglig i lika lång tid dessförinnan. Känns onekligen som rena lotteriet, inte hållbart i längden.
Jag funderar på om det är glapp i någon kontakt någonstans eller att fukt på något sätt letar sig in på något kritiskt ställe och vållar problem som sätter kabelsensorerna fullständigt ur balans. Någon som har koll på kritiska punkter i detta avseende?
Jag har kollat kontakterna på både frontkort och moderkort och tyckte att de såg fräscha ut men det kanske egentligen är svårt att avgöra med blotta ögat med tanke på kontakternas konstruktion och att allt är relativt smått?
Är det någon härinne som har någon idé kring detta och råkat ut för något liknande?
Såg inlägget om inlägget om att borsta kontakterna på kretskorten med 5-56 och tandborste. Lätt intressant men tyckte det kändes lite onödigt i mitt fall att kladda ner dem om felet satt på annat ställe..?
Tacksam om någon har tips att delge mig. Eller om någon har liknande upplevelser att dela med sig av och hur dessa hanterats isf?
Med vänlig hälsning,
Christoffer
C Christoffer. skrev:Hej Matias!
Hej. Det här svarade danska Witt angående 4096.
Hi, this the problem:
The following tests have failed:
left wire sensor in out count is out of tolerances when mow motors are on due to system noise.
Beställde nya klippmotorer (SPP6111A) och efter det har jag inte fått samma felmeddelande. Förstås har andra problem uppkommit men överlag är jag ändå nöjd. Gillar ju att skruva och fixa bara det inte blir för mycketHäromdagen hände just det att de fyra långa planetväxel skruvarna lossnade så att den blev att snurra på stället. Som tur hade jag en begagnad motor hemma så det var egentligen bara plugandplay
![]()
En annan sak som jag noterade är att den slutat svänga när den kommer till kantslingan. Bara stannar och backar men inte i rörelse som brukligt. I menyn är "smartmow" på också i servicemenyn "svänga i rörelse" Har dock gjort nån programuppdatering i höstas så kan ju bero på det.
- Batteriet tycks vara helt OK. Siffrorna anger respektive cell och totalen 26,xxxx är bra.
A Alvar Ado skrev:
A Alvar Ado skrev:Med hopp om att någon har lite input att ge på detta.
Allt gott!
/Fredrik
Tack för svar och info, Gunnar.G Gunnar Fyrenius skrev:
Har du nån känsla för om det är värt att satsa på en RS630 från 2013? Å ena sidan ha den ju inte många klipptimmar bakom sig, å andra sidan har den stått ute ett par vintrar i relativt oskyddat läge.