Den gick på ca 2000kr!! :banghead:
Det står made in China på den och en typ beteckning så det går säkert att googla fram en billig om man är duktig.
Det är ju en vanlig standad elmotor med påskruvade adapter och ser ut att kosta ca 100kr från leverantören. :rolleyes:

Jösses, jag förstår vad du menar... Min får nog bröla på ett tag till :-)

PiggenGävle skrev:
Den gick på ca 2000kr!! :banghead:
Det står made in China på den och en typ beteckning så det går säkert att googla fram en billig om man är duktig.
Det är ju en vanlig standad elmotor med påskruvade adapter och ser ut att kosta ca 100kr från leverantören. :rolleyes:
Kan du fota beteckningen eller skriva av exakt vad som står så kanske vi kan detektiva fram ett billigare alternativ.

Haha ja den var inte billig! Den kan få låta lite för den pengen! :-)
Tyvärr var min så kass så att jag tvungen att byta.
Fredda, jag ska lägga upp bild om jag kan... annars skriver jag. :thumbup:

Den nya:
20150529_173116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla:
20150529_173748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se där, det gick ju bra att lägga ut bilder på guldklimparna via mobilen! :p

nfs skrev:
Programvaran känns inget bra, den startar alltid med att backa ut från laddningsstationen svänga vänster och kör i samma spår ut från stationen varje gång vilket syns ganska tydligt i gräsmattan. Borde inte vara svårt att lösa.

När den skall tillbaks till laddstationen så letar den efter den i 20-30min innan den bestämmer sig för att följa kabeln hem, varför inte följa kabeln hem med en gång?

När den sedan väl följer kabel hem så går den i samma spår hela tiden och skapar djupa spår längs med kanten, har testat avståndsinställningen för att gå i olika spår hem med resultatet att den antingen krockar med laddstationen eller missar den helt.
Har inte tänkt på om den går ut i samma vinkel från laddstationen varje gång. Är nog möjligt men har inte upplevt att det blir spår av detta. Håller med om att de borde kunna lägga till denna funktion enkelt. De flesta robotar känns tyvärr förvånansvärt korkade. Kan ev. bero på att mycket funktionalitet är patenterad.

Har du "öar" påslaget i inställningarna? Har haft problem med att den blir vimsig då när den ska hem. Med "öar" avslagit går den hem direkt när den stöter på kantråden. Råkar det vara en ö den hittat så går den två varv runt den innan den går iväg och letar efter kanttråden på nytt. Dvs med "öar" avslagit så funkar vår perfekt.

Så där ska den inte bete sig när den når laddstationen. Finns en sensor (IR?) som gör att den ska "gränsla" tråden ett par meter innan laddstationen. Syrran hade samma problem med en Robomow RC, det var kretskortet i roboten eller laddaren som var trasig. Så kontakta supporten.
Har man inställt att att den ska gå vid sidan av tråden så blir det inga spår är min erfarenhet så får du problemet ovan fixat och kan ha den funktionen aktiverad så ska spåren försvinna.

Tack för svar, har öar på skall prova att stänga av den funktionen.
Fredrik

hobus skrev:
En annan fråga, vad skiljer 2015 modellen från 2014 förutom GSM modulen?
2015 års modeller har borstlösa motorer och (därför) 3 års garanti mot 2 år tidigare.
Vid chat med en återförsäljare: "Borstlösa motorer - Kniven roterar åt båda hållen och själva motorn i sig är mer slitstark. t ex om den skulle köra på en sten"

Har inte lyckats hitta men varför skall man köpa den dyrare med gsm-modul? Enda anledningen är att man kan styra/se status i en iphone när man inte är hemma?

2) Borde en RS622 räcka för 1500kvm? Blir det billigare att byta batteri jämfört med 630 så det kanske är smartare köp i längden?

(Hittar inga ÅF i Östersund heller :()

*Edit: Bara för det hittade jag nu att med GSM får man sms om den fastnat lr blir stulen. Är det allt?

Redigerat:
GreenMoose skrev:
Har inte lyckats hitta men varför skall man köpa den dyrare med gsm-modul? Enda anledningen är att man kan styra/se status i en iphone när man inte är hemma?
...
*Edit: Bara för det hittade jag nu att med GSM får man sms om den fastnat lr blir stulen. Är det allt?
Se inlägget före ditt...

Tror inte det lirar så bra med en motor spec'ad till 115 volt I våra klippare... men jag kan ha fel där.

Nä det kommer inte funka. Ser inte direkt lik ut heller. Blir inte så mycket billigare heller om man räknar med frakt och tullavgifter på priset.

Kändes bara rimligt att en elmotor som heter MOT6001B är samma som elmotorn i RS 630 som också heter MOT6001B. Robomowmotorn är ju monterad i en metallkapsel och har diverse plastdetaljer som är eftermonterade. Men jag har egentligen ingen aning, kändes bara rimligt att det skulle kunna handla om samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.