Hej, ska kontaktera massvis med rj45or och när jag gjort detta tidigare då har jag köpt dom på Kjell o Co eftersom att deras rj45a levereras med en stödskena (se bild) vilket gör installationen super enkel. Men idag köpte jag ett paket på Ahlsell och dom kom utan "stödskena" (se bild)... Det tog mig mer än en timma att kontaktera 1st CAT6. Är det någon annan som upplevt detta och håller med om att det nästan är omöjligt att kontaktera utan stödskena eller är min teknik skit? Och vilka Rj45 skulle ni rekommendera?
Ska du kontaktera på flat kabel? Jag kan förstå varför en sådan inte behöver stödskenan men för vanliga runda kablar är den oumbärlig.
Köp på kjelle istället om inte Ahlsell är löjlig billiga, eller leta efter en bättre produkt hos dem.
Köp på kjelle istället om inte Ahlsell är löjlig billiga, eller leta efter en bättre produkt hos dem.
Japp, det är rundkabel. :/ Antar att jag får köpa på Kjell o Co då det har funkat skit bra innan men kändes förjävligt att det tog så långt tid att kontaktera 1CAT6 och nästan lite pinsamt t.omtommib skrev:
Jag frågade t.om dom i butiken om dom hade inne något annat men det var bara den dom hade på lager så antog att det skulle funka till rund också... Känns väll som att rund cat6 är det absolut vanligaste eller?tommib skrev:
Varför ska du kontaktera massor av hankontakter? Kan du inte sätta uttag eller patchpanel istället? Har själv bara använt dessa när man har typ en övervakningskamera ute, annars är uttag nästan alltid att föredra. Men det går absolut lära sig göra dessa rj45 pluggar fortare, men det är ju individuellt, tar kanske 5 minuter per kontakt för mig (modellen ahlsell har) 
Exakt! Övervakningskameror + lite annat är det som kräver hankontakter :/ Men alltså jag har kontakterat massvis med hanar innan och då har det gått skit bra fast det är ju Kjell o Co variant... Blev så paff idag när jag inte lyckades så bra med ahlsells variant så därför jag undrar om andra upplevt samma problem eller om det är jag som är kassV ViktorHg skrev:Varför ska du kontaktera massor av hankontakter? Kan du inte sätta uttag eller patchpanel istället? Har själv bara använt dessa när man har typ en övervakningskamera ute, annars är uttag nästan alltid att föredra. Men det går absolut lära sig göra dessa rj45 pluggar fortare, men det är ju individuellt, tar kanske 5 minuter per kontakt för mig (modellen ahlsell har)![]()
Ah okej! Ja dom är absolut onödigt knepiga, men när man gjort några stycken får man upp tempot lite, men det kan nog löna sig att köpa en enklare variantB Berrabus123 skrev:Exakt! Övervakningskameror + lite annat är det som kräver hankontakter :/ Men alltså jag har kontakterat massvis med hanar innan och då har det gått skit bra fast det är ju Kjell o Co variant... Blev så paff idag när jag inte lyckades så bra med ahlsells variant så därför jag undrar om andra upplevt samma problem eller om det är jag som är kass![]()
Japp, så e de... Någon betalar ju mig för att stå där och kontaktera dom och tror den personen kommer ramla av stolen när jag skickar en faktura på 18h för att kontaktera 18kontakterV ViktorHg skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Kontakterna som du köpte på Ahlsell, är dem CAT5 eller CAT6?
"Stödskenorna" ingår i standarden för CAT6 kontakter men inte för CAT5 ifall jag förstått det hela rätt.
"Stödskenorna" ingår i standarden för CAT6 kontakter men inte för CAT5 ifall jag förstått det hela rätt.
Klicka här för att svara