Hej, ska kontaktera massvis med rj45or och när jag gjort detta tidigare då har jag köpt dom på Kjell o Co eftersom att deras rj45a levereras med en stödskena (se bild) vilket gör installationen super enkel. Men idag köpte jag ett paket på Ahlsell och dom kom utan "stödskena" (se bild)... Det tog mig mer än en timma att kontaktera 1st CAT6. Är det någon annan som upplevt detta och håller med om att det nästan är omöjligt att kontaktera utan stödskena eller är min teknik skit? Och vilka Rj45 skulle ni rekommendera?
 
  • RJ45-kontakter för rund Cat. 6 UTP-kabel utan stödskenor från en webbutikssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RJ45-kontakter utan stödskena för flat kabel visade på Ahlsells webbutikssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ska du kontaktera på flat kabel? Jag kan förstå varför en sådan inte behöver stödskenan men för vanliga runda kablar är den oumbärlig.

Köp på kjelle istället om inte Ahlsell är löjlig billiga, eller leta efter en bättre produkt hos dem.
 
Jag har kontakterat en del men aldrig haft nån ”stödskena”. Tror att du får in snitsen när du gjort några stycken, bara kämpa på:)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ska du kontaktera på flat kabel? Jag kan förstå varför en sådan inte behöver stödskenan men för vanliga runda kablar är den oumbärlig.

Köp på kjelle istället om inte Ahlsell är löjlig billiga, eller leta efter en bättre produkt hos dem.
Japp, det är rundkabel. :/ Antar att jag får köpa på Kjell o Co då det har funkat skit bra innan men kändes förjävligt att det tog så långt tid att kontaktera 1CAT6 och nästan lite pinsamt t.om
 
tommib tommib skrev:
Ska du kontaktera på flat kabel? Jag kan förstå varför en sådan inte behöver stödskenan men för vanliga runda kablar är den oumbärlig.

Köp på kjelle istället om inte Ahlsell är löjlig billiga, eller leta efter en bättre produkt hos dem.
Jag frågade t.om dom i butiken om dom hade inne något annat men det var bara den dom hade på lager så antog att det skulle funka till rund också... Känns väll som att rund cat6 är det absolut vanligaste eller? :o
 
Det finns ett smidigt system där man trär trådarna genom modularkontakten och sedan använder ett verktyg som både pressar och klipper trådarna.

11-3095.jpg
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det finns ett smidigt system där man trär trådarna genom modularkontakten och sedan använder ett verktyg som både pressar och klipper trådarna.

[bild]
Oj den såg fin ut! Vart köpte du denna modell? :o
 
Varför ska du kontaktera massor av hankontakter? Kan du inte sätta uttag eller patchpanel istället? Har själv bara använt dessa när man har typ en övervakningskamera ute, annars är uttag nästan alltid att föredra. Men det går absolut lära sig göra dessa rj45 pluggar fortare, men det är ju individuellt, tar kanske 5 minuter per kontakt för mig (modellen ahlsell har) :)
 
V ViktorHg skrev:
Varför ska du kontaktera massor av hankontakter? Kan du inte sätta uttag eller patchpanel istället? Har själv bara använt dessa när man har typ en övervakningskamera ute, annars är uttag nästan alltid att föredra. Men det går absolut lära sig göra dessa rj45 pluggar fortare, men det är ju individuellt, tar kanske 5 minuter per kontakt för mig (modellen ahlsell har) :)
Exakt! Övervakningskameror + lite annat är det som kräver hankontakter :/ Men alltså jag har kontakterat massvis med hanar innan och då har det gått skit bra fast det är ju Kjell o Co variant... Blev så paff idag när jag inte lyckades så bra med ahlsells variant så därför jag undrar om andra upplevt samma problem eller om det är jag som är kass ;)
 
B Berrabus123 skrev:
Exakt! Övervakningskameror + lite annat är det som kräver hankontakter :/ Men alltså jag har kontakterat massvis med hanar innan och då har det gått skit bra fast det är ju Kjell o Co variant... Blev så paff idag när jag inte lyckades så bra med ahlsells variant så därför jag undrar om andra upplevt samma problem eller om det är jag som är kass ;)
Ah okej! Ja dom är absolut onödigt knepiga, men när man gjort några stycken får man upp tempot lite, men det kan nog löna sig att köpa en enklare variant :)
 
V ViktorHg skrev:
Ah okej! Ja dom är absolut onödigt knepiga, men när man gjort några stycken får man upp tempot lite, men det kan nog löna sig att köpa en enklare variant :)
Japp, så e de... Någon betalar ju mig för att stå där och kontaktera dom och tror den personen kommer ramla av stolen när jag skickar en faktura på 18h för att kontaktera 18kontakter
 
B Berrabus123 skrev:
Japp, så e de... Någon betalar ju mig för att stå där och kontaktera dom och tror den personen kommer ramla av stolen när jag skickar en faktura på 18h för att kontaktera 18kontakter
Haha precis, dåligt för psyket är det också när det går så tungt :D
 
Kontakterna som du köpte på Ahlsell, är dem CAT5 eller CAT6?

"Stödskenorna" ingår i standarden för CAT6 kontakter men inte för CAT5 ifall jag förstått det hela rätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.