Hej!

Håller på med sommarens projekt (i värsta värmeböljan, men vad gör man, ) och det är att avveckla strulande batterikameror och använda POE-kameror överallt. Köpte följande på Clas

exibel krimptång
exibel modularplugscat 6 unshielded
kabel cat6 (enkla ledare) hade jag sedan tidigare, samma kabel som har dragits i väggarna.

Kopplar enligt T568 B

Tycker mig göra rätt men kabeln är stendöd. Testar med en annan nätverkskabel, funkar perfekt.

Dessa modularjacken har ju en liten plastgrej med 8 hål på två rader som ligger förskjutna från varandra

Det är även en upphöjning på ena sidan

Jag lägger in kablarna så här

1785405901153.png
* förhöjning uppåt *
x x x x 2 4 6 8
x x x x 1 3 5 7

Sen klipper jag kablarna längs med kanten på denna "plastgrej" och för in i modularkontakten. Sätter sedan i kontakten i krimptången och klämmer åt ganska hårt, så den går i botten. Går inte göra fel, den passar ju bara på ett sätt i tången. Noterar att den där lilla fjädrande haken är helt stum... märkligt? Har jag tryckt för hårt?

Vad gör jag för fel? Spelar det nån roll hur man kopplat i nätverksuttaget? Antagligen inte då det funkar med alla andra nätverkskablar jag har här hemma.

Hjälp en frustrerad och genomsvettig herre :)

Kanske ett långskott, men de pluggarna är väl avsedda för patchkabel d v s flerkardelig.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
En kabeltestare, tex [länk] hjälper att hitta sladdar utan kontakt eller felkopplade.
Bor tyvärr långt ifrån en kjell-butik. Här finns biltema, clas, byggmax. Jag är el-ingenjör och har kopplat mycket el i mina dagar inom industrin men har lyckats hålla mig borta från att dra nätverk :)

Har en multimeter och har kontinuitetsmätt alla 8 kontakter i vardera ände och har kontakt. Är 100% säker på att jag har kopplat alla 8 ledare rätt, är ju svårt att se färgerna på de som är hälften vita men frugan har dubbelkollat.

Har även granskat modulartången och den delen som ska nypa ihop ser ok ut, inte olika höjd. Även kontakten ser ok ut, inte olika höjd, utan så rakt det bara går, med ögonmått. Allting är ju väldigt pluttigt :D

Lik förbaskat vägrar datorn att koppla ethernet. Man tycker att något livstecken borde man få? Det går ju att få ethernet endast med 4 kablar, ändock med begränsad hastighet.
Jag tycker dock att kontakterna är ganska sladdriga, både i väggen och i datorn. I datorn fastnar inte ens kabeln utan den åker ut så fort jag drar löst i den. I väggen fastnar samma kontakt, dock inte med ett tydligt "klick" som köpta kablar ger.

Inser att detta inte var så enkelt som jag trodde... kanske skulle köpt färdigkontakterad ethernetkabel istället.

Gällande kabeln och dessa kontakter skriver Clas att

"Dessa är testade och fungerar med både våra färdiga kablar som är AWG24 samt 39-1188 (CAT6 på rulle) som är AWG23."

Jag har AWG-23 kabel

Tack för er hjälp så här långt, jag blir inte klok på detta...

Är det den kabeln (39-1188) du har?

zarkov zarkov skrev:
Är det den kabeln (39-1188) du har?
Har CAT6 UTP 4x2x23 AWG

Elektrikern som gjorde el och nätverk i sommarstugan lämnade kvar en halväten rulle, som jag nu använder för att dra extra ethernet till kamerorna vi ska ha runt huset, med en POE-switch på vinden. Har nätverk i POE-switchen som är kopplad med en vanlig nätverkskabel till husets patchpanel.

Samma sorts kabel ligger det hundratals meter av i huset och den fungerar ypperligt.

Tänkte först köpa färdiga kablar, men sen kom jag tänka på denna rulle, och att det vore synd att inte använda den. Men nu håller jag på att bli tokig, inte för de förlorade hundralapparna på en modulartång, eller på att det är typ 45 grader på vinden, utan på att jag tycker att jag gjort allt helt rätt. Uppenbarligen har jag inte det. Ska ta en kall öl och försöka kyla ner mig lite i skuggan, så får vi se senare ikväll om det blir något framsteg med detta semesterprojekt.

Som en sidnot verkar det vara totalt omöjligt att få tag i installationsmaterial för nätverk i bygghandeln. Vanlig el som är förbjuden för folk utan cert att koppla kan jag handla hur mycket av som helst, även vår trötta jem o fix affär har tillräckligt för att dra el i ett helt hus, men nätverksmateriel finns det knappt något alls att få tag i... (var runt på byggmax, jem-fix, biltema, beijer) för att till slut hitta lite rj45kontakter på classe, en dryg mil bort. De två sista påsarna :D Märkligt...

Redigerat:
Det kanske är tänkt att funka, men att crimpa solid AWG 23 kan definitivt gå fel...

Har du ingen kabeltestare så får du kolla kontinuitet, det borde du kunna göra med väldigt enkla verktyd som du säkert har hemma. Bara att sätta ena proben på första blecket, sen testa alla åtta blecken i andra änden. Någon ska ha kontinuitet. Upprepa för alla övriga bleck.

jonmo jonmo skrev:
Det kanske är tänkt att funka, men att crimpa solid AWG 23 kan definitivt gå fel...

Har du ingen kabeltestare så får du kolla kontinuitet, det borde du kunna göra med väldigt enkla verktyd som du säkert har hemma. Bara att sätta ena proben på första blecket, sen testa alla åtta blecken i andra änden. Någon ska ha kontinuitet. Upprepa för alla övriga bleck.
Som jag skrev innan har jag testat med min vanliga multimeter, har kontakt mellan alla 8 stift... så kabeln har definitivt kontakt i båda ändar. Testade nu att göra en ny kabel där jag inte tog i fullt så hårt, och då funkar "klicket" mycket bättre, och kontakterna sitter fast. Testade även den med multimetern, kontakt på alla 8 stift.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Gåtan är löst!

I värmen och villan kom jag på att jag aldrig hade testat min egengjorda kabel mellan POE-switchen och kameran. Jag satt här och testade den mellan en laptop och vägguttaget.

När jag kopplade in kabeln mellan poe switchen och kameran funkade allt perfekt!

Skruvade isär vägguttaget och där var det kopplat enligt A-standarden av någon anledning?

Så, vägguttag med A genom min kabel som är kopplad B till min laptop , funkar EJ

Nätverkspryl -> min kabel -> annan näverkspryl FUNKAR!

Nån som är mer kunnig än jag på nätverk kanske kan reda ut varför det är så...

Nu vet jag i alla fall att om jag ska göra fler fasta nätverksuttag i framtiden så ska jag koppla dess keystone enligt B, vete fan varför man i huset har kopplat med A

• Gilla
  • Älska
jonmo och 3 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Som jag skrev innan har jag testat med min vanliga multimeter, har kontakt mellan alla 8 stift... så kabeln har definitivt kontakt i båda ändar. Testade nu att göra en ny kabel där jag inte tog i fullt så hårt, och då funkar "klicket" mycket bättre, och kontakterna sitter fast. Testade även den med multimetern, kontakt på alla 8 stift.
Grattis till lösningen. Jag läste uppenbarligen för dåligt.

För alla som hittar tråden senare rekommenderar jag varmt att köpa en sån här på Amazon eller annorstädes.

1785416339854.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror jag betalade typ en 200-ing för ett kit med en sån, en crimp-tång, en avskalare och ett punchverktyg i ett praktiskt etui.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
S steve5432 skrev:
Gåtan är löst!

I värmen och villan kom jag på att jag aldrig hade testat min egengjorda kabel mellan POE-switchen och kameran. Jag satt här och testade den mellan en laptop och vägguttaget.

När jag kopplade in kabeln mellan poe switchen och kameran funkade allt perfekt!

Skruvade isär vägguttaget och där var det kopplat enligt A-standarden av någon anledning?

Så, vägguttag med A genom min kabel som är kopplad B till min laptop , funkar EJ

Nätverkspryl -> min kabel -> annan näverkspryl FUNKAR!

Nån som är mer kunnig än jag på nätverk kanske kan reda ut varför det är så...

Nu vet jag i alla fall att om jag ska göra fler fasta nätverksuttag i framtiden så ska jag koppla dess keystone enligt B, vete fan varför man i huset har kopplat med A
Jag har gjort samma misstag en gång. Kopplade efter en bild på en känd svensk hemsida men den visade fel..

Det fungerar väl för att det är kopplat likadant i båda ändarna och prylarna bryr sig inte om färgen men de bryr sig om att det är kopplat likadant i båda ändar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.