Just köpt en billig självgående gräsklippare DLM 1826 (2699 sek) på Biltema, vet att en billig kan vara lite riskabel att inhandla men denna fungerade bra osv. enda problemet är att hastigheten är konstant dvs. det blir max så fort man rör bygeln för drift, klipparen "sticker" iväg direkt.
Biltema verkstadskille hade aldrig sett något liknande men han påstår att det skall vara så, så det kan kanske bli svårt att häva köpet, stod inget i bruksanvisningen bara 3,4 km/h för självgående framdrivning.
har en annan självgående (Jonsered) som var variabel framdrivning.
Är snart 75 år och har ont i ena benet så konstant hastighet är inte det bästa för mig.

Man kunde ju tycka att självgående inte är detsamma som konstant hastighet.

Har ni stött på problemet och vad gjortde ni åt det, behöver lite råd.

mvh
Torbjörn

I princip alla billiga självgående klippare har väl bara en hastighet? Variabel hastighet är ett modernt påfund och kostar en del mer.

T Torbjörn Ohlsson1 skrev:
det blir max så fort man rör bygeln för drift
Kan du inte bara aktivera drivningen "lite", ungefär som när du krypkör med hjälp av kopplingen på en bil/mc med manuell växellåda?

useless useless skrev:
Variabel hastighet är ett modernt påfund och kostar en del mer.
Variabel hastighet som jag sett det i implementerat har handlat om att drivremmen spänns "halvdåligt" så att den "småslirar".

Går inte att göra så,bara till o från

Alfredo Alfredo skrev:
Kan du inte bara aktivera drivningen "lite", ungefär som när du krypkör med hjälp av kopplingen på en bil/mc med manuell växellåda?
Det brukar vara nån typ av klokoppling.

Alfredo Alfredo skrev:
Variabel hastighet som jag sett det i implementerat har handlat om att drivremmen spänns "halvdåligt" så att den "småslirar".
Slirande rem lär inte hålla längre eller ge jämn hastighet. De jag har sett har haft variator. Dvs en tvådelad konisk remskiva där avståndet mellan halvorna justeras med en wire.

useless useless skrev:
Det brukar vara nån typ av klokoppling.
Nej inte på ett flertal jag använt. Där har bara "drivningsinkopplingen" handlat om hur hårt drivremmen spänns, alltså hur mycket eller lite den slirar.

Dina Klippo med digital inkoppling av drivning har säkert din klokoppling.

useless useless skrev:
Slirande rem lär inte hålla längre eller ge jämn hastighet.
Det kan man tycka men det funkar helt OK i praktiken.

Min Toro har variabel. Går fortare beroende på hur mycket man trycker handtaget framåt.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte på ett flertal jag använt. Där har bara "drivningsinkopplingen" handlat om hur hårt drivremmen spänns, alltså hur mycket eller lite den slirar.
Genom att spänna remmen pressas den variabla remskivan isär och diametern ändras.
Jag klickade fram reservdelar för första bästa klippare med variabel hastighet (Husqvarna LC 347VE) och den har en variabel remskiva som ser ut så här:

Screenshot_20260525-200527~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Jag klickade fram reservdelar för första bästa klippare med variabel hastighet
Klicka på HVA LC 353 AWD så hittar du "min" lösning.

Jag har sett tre varianter. En med klokoppling som helt saknar förutsättningar att reglera hastigheten. En med en "halv variator" likt den @useless visar bild på. Denna är alltså den enda som är avsedd att kunna reglera hastigheten. Sedan mellanvarianten där man startar drivningen genom att spänna remmen. Den sistnämnda har alltså möjligheten att reglera farten genom att bara spänna remmen lite. Efter att ha bytt rem på mammas ett år gamla gräsklippare bad jag henne att sluta göra så. Nästa rem höll många år.

Slutsatsen blir att det kanske är möjligt att reglera hastigheten på en billig gräsklippare. Men om det går kommer det att leda till ett stort slitage.

Alfredo Alfredo skrev:
Tyvärr det går inte att krypköra fast det ju det jag vill göra ibland inte bara full fart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.