3 267 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Rivning
Hej
Välj inte typ "Rivners" iallafall; de ligger klart högre i pris än mindre spelare.
Ett alternativ kan vara att välja en mindre entreprenör och se till att få på öppen fakturering (alltså inget fast pris). Anledningen är att det är mycket svårt att uppskatta deponikostnaderna. Jag råder er också att avlägsna allt farligt material själva och deponera som privatperson ty det lär bli billigare än om entreprenören gör det.
En annan sak at tänka på är att dokumentera vad ni gör med allt skräp. Om ni t.ex slänger asbets så se till att ni får ett intyg på det. Kommunen kan nämligen vara kinkig med sådant här.
Vad är det för typ av stuga ? Sommarhus, eller ? Är det bara trä så blir det inte så mycket deponiavgifter (inga alls tror jag, förutom transportkostnad förstås). OM det är mycket sten/tegel i huset så kan det vara ide att gräva ner det på tomten för att komma billigare undan. Det blir ju iofs en kostnad att gräva ner det men om man ändå behöver höja tomten så är det värt det (kanske även annars, deponi på tipp är ju dyrt nuförtiden).
/Klein.
Välj inte typ "Rivners" iallafall; de ligger klart högre i pris än mindre spelare.
Ett alternativ kan vara att välja en mindre entreprenör och se till att få på öppen fakturering (alltså inget fast pris). Anledningen är att det är mycket svårt att uppskatta deponikostnaderna. Jag råder er också att avlägsna allt farligt material själva och deponera som privatperson ty det lär bli billigare än om entreprenören gör det.
En annan sak at tänka på är att dokumentera vad ni gör med allt skräp. Om ni t.ex slänger asbets så se till att ni får ett intyg på det. Kommunen kan nämligen vara kinkig med sådant här.
Vad är det för typ av stuga ? Sommarhus, eller ? Är det bara trä så blir det inte så mycket deponiavgifter (inga alls tror jag, förutom transportkostnad förstås). OM det är mycket sten/tegel i huset så kan det vara ide att gräva ner det på tomten för att komma billigare undan. Det blir ju iofs en kostnad att gräva ner det men om man ändå behöver höja tomten så är det värt det (kanske även annars, deponi på tipp är ju dyrt nuförtiden).
/Klein.
Är det inte allför kritiskt tidsmässigt så sätt ut en annons på blocket typ "stuga på rot bortskänkes".
Grannen gjorde så och ett par "öststatare" kom med vanlig släpkärra och ett par hammare och monterade ned stugan på en dryg vecka. ca 60 m2.
Grannen gjorde så och ett par "öststatare" kom med vanlig släpkärra och ett par hammare och monterade ned stugan på en dryg vecka. ca 60 m2.
Glöm inte att det i många fall finns t ex taktegel, kanske vanligt tegel (om kalkbruk) takbjälkar mm som kan återvinnas och dessutom ger nån krona in i börsen.
Nope, det funkar inte om man anlitar en firma som river urskillningslöst men om man själv gör det så kan man rädda lite och göra en insats för eftervärlden med.
/Kent
Nope, det funkar inte om man anlitar en firma som river urskillningslöst men om man själv gör det så kan man rädda lite och göra en insats för eftervärlden med.
/Kent
jag kommer att riva själv dels för att spara pengar men också för att kunna använda en del av materialet till ett garage tex. Har som exemepel massor av gamla äkta spröjsfönster som många vill åt...de kan jag sälja, har gammalt helt och riktigt taktegel som också många är ute efter. Gammal äkta fullt fungerande vedspis(fullhöjds) som också går att sälja..Även om det är små summor per del så blir det en hel del i slutändan som tex kan gå till en bastu, bubbelbad eller liknande
Dumt att slänga bort pengarna i onödan.
Huset vi skal bygga står dessutom på annan plats på tomten så vi behöver inte riva det på rotmos utan det kan ta en stund utan att det gör något
Huset vi skal bygga står dessutom på annan plats på tomten så vi behöver inte riva det på rotmos utan det kan ta en stund utan att det gör något
Om allt går enligt planerna, ja då kan man självklart riva själv och planera in det tidsmässigt. Min erfarenhet är dock att man kan glömma att tidsplaneringen man gör stämmer. Har man då ett heltidsjobb plus tusen saker att hålla i kring huset så... Jag säger bara, ha GODA marginaler. Jag är glad att vi tog hjälp med rivningen. 40 000 kr fattigare.
Klicka här för att svara